آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار آهن آلات ۹ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۳

تحلیل هفتگی بازار آهن آلات ۹ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۳

پنج‌شنبه 14 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین- محصولات فولادی و آهن آلات در شرایطی یک هفته پیش از دور دوم انتخابات را پشت سر گذاشتند که قیمت اغلب محصولات افزایشی بود. اتمام موج سیاسی کشور و مشخص شدن رئیس جمهور سرنوشت نرخ ارز را مشخص کرد. از این رو، پیش‌بینی می‌شود بخش فولاد نیز با وصل شدن برق واحدهای تولیدی تا پایان مرداد ماه به حالت ثبات بازگردد.بخش فولاد یک هفته انتخاباتی را پشت سر گذاشت و تحت تاثیر فضای سیاسی کشور در مدار صعود قرار گرفت. 

نوسان دلار که از اواخر خرداد ماه شروع شد طی یک هفته جاری وارد کانال 62 هزار تومان شد. از این رو، بخش‌های مختلف اقتصاد کشور به ویژه بخش فولاد را تحت تاثیر تغییر قیمت قرار داد. تشدید قطعی‌ و سهمیه‌بندی برق یکی دیگر از عواملی است که بازار فولاد و آهن را با چالش همراه کرده است. خاموشی‌ها با ساعت بالا موجب می‌شود روند تولید مختل شود و میزان محصول تولیدی به طور قابل توجهی کاهش یابد. از این رو میزان عرضه نیز با افت همراه شده و در بازار آزاد و رینگ فیزیکی بورس کالا تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌خورد. 

در نتیجه کمبود مواد اولیه تشدید می‌شود و در ادامه گران شدن محصولات زنجیره فولاد را در پی خواهد داشت. این موضوع خط تولید شمش و تختال را بیش از دیگر محصولات تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که شمش ماده اولیه سایر محصولات پایین دستی و مقاطع طویل به حساب می‌آید. از این رو کمبود مواد اولیه بر روند فعالیت این واحدها نیز اثرگذار است و تهیه شمش گرانتر موجب افزایش قیمت محصولات پایین‌دستی به ویژه میلگرد و تیرآهن می‌شود.

رشد قیمت محصولات فولادی

بررسی بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته اخیر نشان می‌دهد که باتوجه به موارد بیان شده قیمت آهن اسفنجی، شمش و میلگرد نسبت به هفته گذشته افزایش یافتند. از این رو طی هفته اخیر قیمت پایه آهن اسفنجی 12 هزار و 117 تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد که نسبت به پیش از آن 0.1 درصد معادل 113 ریال افزایش را به ثبت رساند. در پی آن قیمت پایه شمش با 2.5 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته 22 هزار و 140 تومان به ازای یک کیلوگرم رسید. از این رو، 89 درصد حجم عرضه‌ها با قیمت 22 هزار و 239 تومان به ازای یک کیلوگرم شمش مورد معامله قرار گرفت که نسبت به معاملات پیش از آن رشد 2.1 درصدی معادل 480 تومان به ثبت رسیده است. قیمت شمش با احتساب ارکان بورس و هزینه حمل با قیمت 26 هزار تومان به دست نوردکاران می‌رسد. از این رو قیمت نهایی میلگرد در کارخانه حداقل 28 هزار تومان برآورد می‌شود.

بررسی معاملات میلگرد در تالار صنعتی بورس کالای ایران نشان می‌دهد که میانگین قیمت پایه این محصول طی هفته اخیر به 25 هزار و 399 تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است که نسبت به هفته گذشته 0.6 درصد افزایش را گزارش می‌کند. سایر محصولات فولادی همچون ورق سیاه، پروفیل ساختمانی و ورق آهن طی یک هفته ثابت ماند و بدون تغییر قیمت در بازار مورد معامله قرار گرفت. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.