آهن آنلاین
چسبندگی ادامه‌دار قیمت لوله در برابر نوسان

چسبندگی ادامه‌دار قیمت لوله در برابر نوسان

چهارشنبه 13 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- شرایط بازار آهن‌ آلات و مقاطع فولادی کشور و همزمانی آن با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، به نحوی است که محصولات این حوزه در عین ایستادگی در برابر تغییرات قیمتی، با توجه به عملکرد دو کاندیدا در تبلیغات و مناظره‌ها، تغییرات کوچکی را از خود نشان می‌دهند. با وجود این وضعیت و منوط شدن نوسان قیمتی در این حوزه به تغییرات نرخ ارز، ابهامات زیادی درباره نوسانات قیمت آهن آلات در هفته‌های آینده وجود دارد. همزمانی انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا و تداخل مواردی مانند قطعی برق فصلی و رکود بازار مسکن، پیش‌بینی‌های دقیق این بازار را با پیچیدگی بیشتری نسبت به گذشته روبرو کرده است.

با توجه به همین پیچیدگی‌ها تقاضا در بازار مقاطع آهن و فولاد در حوزه مصرفی محدود شده و همچنان جذابیتی را در خریداران برای تقاضای سرمایه‌ای ایجاد نکرده است. در هر حال بسیاری از فعالان این بازار بی‌صبرانه در انتظار گره‌گشایی و برون‌رفت از وضعیت مبهم فعلی با مشخص شدن نتایج انتخابات و سیاست‌های کلان در دولت چهاردهم هستند.

کاهش قیمت ورق در بنگاه‌ها

نمودار نوسان قیمت ورق سیاه نشان می‌دهد که اگرچه قیمت محصولات در کارخانه اکسین اهواز در اغلب موارد بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی‌ مانده‌اند، اما در برخی محصولات نیز تغییرات قیمتی در بازه ۱.۹- تا ۵.۲ درصدی ثبت شده است. در میان قیمت‌های به‌روز شده در این کارخانه، ورق سیاه ۸ (سایز ۶۰۰۰*۲۰۰۰) که در ساعات اولیه امروز با ۳.۵ درصد افزایش قیمت نسبت به روز گذشته رقم ۴۰۶۸۰ تومان را ثبت کرده بود، ساعاتی بعد با ۱.۹ درصد کاهش به رقم ۳۹۹۱۰ رسید که همچنان نسبت به روز گذشته روندی افزایشی محسوب می‌شود. همچنین محصولات پرمصرف حوزه ورق در بنگاه تهران اغلب کاهش قیمتی در بازه صفر تا ۰.۹- درصد را تجربه کردند.

 

نوسانات قیمت ورق سیاه 3 سایز 6000*1500 فولاد مبارکه (بنگاه تهران)
نوسانات قیمت ورق سیاه 3 سایز 6000*1500 فولاد مبارکه (بنگاه تهران)

 

روز نوسان‌های ناچیز قیمت میلگرد

قیمت‌های روزآمد شده در نمودار میلگرد، عمده نوسانات این گروه را در بازه ۰.۴- تا ۰.۲+ نشان می‌دهد. در نمودار نوسان قیمت میلگرد، همه محصولات کارخانه میلگرد راد همدان با ۰.۲ درصد افزایش قیمت مواجه شدند. محصولات این کارخانه طی این هفته همچنان شیب ملایم افزایش قیمت خود را حفظ کرده‌اند. در این گروه امروز سایزهای  ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آجدار راد همدان رقم ۲۷۱۸۰ تومان را تجربه کرده‌اند. رشد منفی قیمت در این گروه نیز در محصولات کارخانه‌های فولادی مانند میلگرد خلیج فارس ثبت شد. قیمت میلگرد سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۰ در این کارخانه پس از ۳ روز ثبات قیمت با ۰.۴ درصد کاهش، به ۲۴۳۶۰ تومان رسید.

چسبندگی قیمت نبشی، پروفیل و لوله

محصولات مختلف حوزه پروفیل در دو کارخانه پروفیل تهران و پروفیل اطلس فولاد مازندران روند ثبات قیمت خود را حفظ کرده‌اند. قیمت پروفیل ۶ متری سایز ۸۰*۴۰ همانند حدود یک ماه گذشته روی ۳۶۸۲۰ تومان متوقف شده است. انواع لوله نیز در اکثر محصولات وضعیت به همین شکل است و تغییر قیمتی خاصی در آنها ایجاد نشده است. از بررسی نمودارهای نوسان قیمت تیرآهن نیز این‌طور برمی‌آید که با اینکه قیمت انواع این محصول در بنگاه اصفهان و بنگاه تهران با نوسانات جزئی مثبت و منفی همراه بوده اما قیمت کارخانه در مورد آنها بدون تغییر مانده است. قیمت سایزهای پرمصرف ۱۶ و ۱۸ تیرآهن ذوب آهن مانند روز گذشته روی ۲۷۰۰۰ تومان تثبیت شده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.