آهن آنلاین
آهن آلات گرفتار در تحریم‌های داخلی و خارجی

آهن آلات گرفتار در تحریم‌های داخلی و خارجی

سه‌شنبه 12 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین- رنجیره فولاد در حالی که در رکود به دام افتاده است به انتظار نتیجه انتخابات نشسته است. چراکه رئیس جمهور جدید می‌تواند با برنامه‌های خود این صنعت را از چنگ قوانین خلق‌الساعه و تحریم‌های داخلی و خارجی نجات دهد.

بررسی بازار فیزیکی بورس کالا نشان می‌دهد که 122 هزار و 550 تن شمش در این تالار عرضه شد و با تقاضای 249 هزار و 100 تنی مواجه شد که چیزی حدود 203 درصد از حجم عرضه به حساب می‌آید و در پایان 108 هزار و 610 تن شمش فولادی مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر 89 درصد از شمش‌های عرضه شده با میانگین قیمت پایه 22 هزار و 140 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. میانگین قیمت موزون معاملات 22 هزار و 720 تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته 2.1 درصد معادل 480 تومان افزایش یافت و قیمت پایه شمش نیز نسبت به هفته گذشته 2.5 درصد رشد را به ثبت رساند. از این رو شمش با احتساب هزینه حمل و ارکان بورس با قیمت 26 هزار تومان به دست واحدهای نوردی می‌رسد که با این قیمت مواد اولیه هر کیلوگرم میلگرد به قیمت 28 هزار تومان تمام می‌شود. 

تداوم افزایش قیمت محصولات آهنی

قیمت‌های پایه آهن آلات تحت تاثیر اوج‌گیری نرخ ارز از اواسط خرداد ماه در حال افزایش هستند و این موضوع در بحبوحه کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، شرایط فعالیت را دشوارتر کرده است و ادامه این شرایط موجب شده تا تامین مواد اولیه برای کارخانه‌ها با افزایش قیمت با مشکل مواجه شود. از این رو، میزان تقاضا برای انواع محصولات فولادی در بازار به شدت کاهش یافته است. به نوعی بازار به انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نشسته است، چراکه که هر کدام از نامزدها با تصمیم و برنامه‌های مخصوص به خود بر روی این صنعت و هر نوع تصمیم نابه‌جا ممکن است بخش فولاد را به قعر یا به اوج برساند. یکی از مسائلی که می‌تواند نجات‌بخش این صنعت باشد موضوع گشایش مرزهای صادراتی و تسهیل قوانین روابط بین‌الملل باشد.

تحریم‌های داخلی از یک سو و تحریم‌های خارجی از طرفی دیگر بخش فولاد را با چالش‌های مختلفی مواجه کرده است. وضع قوانین خلق‌الساعه در حوزه صادرات موجب شده تا شرایط فروش خارجی برای تجار و تولیدکنندگان دشوار شود و اغلب مشتریان خارجی خود را از دست بدهند. از طرفی محصولات فولادی در بازار داخلی تقاضا ندارد و وضع قوانین عجیب در داخل نیز موجب شده به طور کلی تعادل حجم عرضه و تقاضا در همه محصولات فولادی به هم بخورد. از این رو، رئیس جمهور آینده می‌تواند با درایت کامل از وضعیت فعلی این بخش با حل موضوع روابط خارجی بخشی از تحریم‌ها را حل و فصل کند تا مشتریان از دست رفته به جمع خریداران فولاد ایرانی بازگردند. همچنین رئیس جمهور چهاردهم می‌تواند با لغو قوانین و مصوبه‌های دست و پاگیر، رکود را از این بخش تا حدودی دور کند و واحدهای تولیدی در آستانه تعطیلی را نجات دهد. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.