آهن آنلاین
بازار آهن آلات در پیچ و خم سیاست

بازار آهن آلات در پیچ و خم سیاست

دوشنبه 11 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نوسان صعودی نرخ ارز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و ورود قیمت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان، در میانه هفته دوم تیرماه آثار خود را در بازارهای مختلف از جمله بازار محصولات حوزه آهن و فولاد به جا گذاشت. این نوسان تاثیر افزایشی بر نمودار نوسان قیمت مقاطع طویل فولادی داشت. البته در این حوزه نباید از اثر قطع برق صنایع در فصل تابستان و همچنین نقش انتظارات تورمی در این بازار غافل بود. اگرچه در این زمینه نمی‌توان اثرگذاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا را در نوسانات هفته اخیر قیمت نادیده گرفت، اما نتیجه قطعی اثرگذاری این فرآیند پس از مشخص شدن روسای دولت دو کشور نمایان خواهد شد.

نمودارهای میلگرد و ورق سیاه سبز شد

بررسی نمودار روز نوسانات قیمت آهن آلات در سایت آهن آنلاین نشان می‌دهد که روند نوسان قیمت مقاطع فلزی پرمصرف میلگرد و تیر آهن طی شبانه‌روز گذشته به خصوص در کارخانه‌ها مثبت بوده است. در گروه میلگرد بازه نوسان قیمت‌ها در این مدت بین صفر تا ۳.۷+ متغیر بوده است. در میان کارخانه‌های تولیدکننده قیمت سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آج‌دار شاهرود، با بیشترین افزایش (۳.۷+ درصد) رقم ۲۶۷۷۰ تومان را ثبت کرده است. قیمت همین محصولات در کارخانه میلگرد ابهر، با ۱.۱ درصد افزایش به ۲۵۰۹۰ تومان رسیده است.

در گروه تیرآهن نیز بررسی نمودارهای آهن آنلاین بیانگر نوسانات مثبت در این گروه هستند؛ به نحوی که نوسان قیمت‌ها در کارخانه‌ها و مبادی فروش در بازه صفر تا ۲.۰ درصد تعریف می‌شود. قیمت سایزهای پرمصرف تیرآهن کارخانه ذوب آهن، امروز با ۱.۷ درصد افزایش به ۲۷۲۷۰ تومان (به ازای هر کیلوگرم) رسیده است. همچنین قیمت سایز ۱۶ تیرآهن یزد در بنگاه تهران، روی نمودار با بیشترین رشد مثبت (۲ درصد) رقم ۴۶۳۶۳۶۰ تومان (به ازای هر شاخه) را ثبت کرده است.

 

نوسانات قیمت تیرآهن سایز 18 ذوب آهن ( کارخانه)
نوسانات قیمت تیرآهن سایز 18 ذوب آهن ( کارخانه)

 

در گروه شاخص دیگر مقاطع فولادی، نمودارهای نوسان قیمت ورق سیاه نشان می‌دهد که قیمت این کالا در مبادی فروش همچنان بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده و هنوز دامنه نوسانات ارزی به این گروه نرسیده است. قیمت امروز ورق سیاه ۴ (سایز ۱۰۰۰*۲۰۰۰) فولاد مبارکه در بنگاه تهران همانند روز گذشته ۳۶۴۵۰ تومان ثبت شده است. در گروه نبشی و ناودانی اگرچه بیشتر محصولات تغییری نسبت به ۲۴ ساعت گذشته را تجربه نکرده‌اند ولی قیمت نبشی آرین فولاد نوسانات قیمتی در بازه ۰.۷ تا ۲.۷ درصدی را ثبت کردند. قیمت نبشی ۶ متری ۶۰*۶۰ این کارخانه با ۲.۷ درصد افزایش امروز به رقم ۲۶۱۴۰ تومان رسید.

بیم و امید درباره آینده بازار مقاطع فولادی

حرکت هرچند ناچیز ولی روبه جلوی قیمت‌ محصولات شاخص حوزه آهن و فولاد اگرچه می‌تواند تا حدودی برای آینده این بازار دلگرم‌کننده باشد ولی حقیقت این است که فعالان این حوزه همچنان نگران آینده نامعلوم آن هستند. آینده‌ای که با تصمیم‌گیری‌‌های دولت‌های آینده ایران و آمریکا در حوزه صنعت و موضع‌گیری‌های سیاسی آن‌ها گره خورده است. این سردرگمی که ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش داده در کنار حاشیه سود حداقلی صنایع آهن و فولاد، جذابیت‌های آن را برای ورود سرمایه کاهش داده که در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند زمینه بروز مشکلات اقتصادی جدی در این بخش باشد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.