آهن آنلاین
خطر تعطیلی بیخ گوش واحد های کوچک فولادی

خطر تعطیلی بیخ گوش واحد های کوچک فولادی

دوشنبه 11 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین - بخش فولاد با چالش کمبود تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند و در این بین افزایش قیمت شرایط را بیش از پیش برای فعالان این حوزه دشوار کرده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این وضعیت بسیاری از واحدهای پایین دستی با تعطیلی زودهنگام و یا تعدیل نیرو مواجه شوند. بخش فولاد به طور جدی در میان بحبوبه اتفاقات داخلی و خارجی به دام افتاده است و تحت تاثیر هر نوع رویداد تازه‌ای تغییر می‌کند. در حال حاضر افزایش انتظارات تورمی، قطعی برق و انتخابات ریاست جمهوری امریکا و ایران ازجمله مواردی هستند که به شدت بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده است.

در شرایطی که بازار با کمبود مصرفی و نقدینگی همراه است و میزان معاملات به حداقل رسیده است قیمت آهن آلات در حال اوج‌گیری است. بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نشان می‌دهد که قیمت تمام شده شمش در کارخانه با احتساب ارکان بورس و هزینه حمل و تولید به 26 هزار تومان در هر تن می‌رسد و در نتیجه حداقل قیمت میلگرد 28 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین می‌شود.

بازار مقاطع طویل که در رکود سنگین به سر می‌برد با افزایش قیمت پایه شمش وضعیت تولید برای واحدهای نورد سخت و پیچیده می‌شود و آمار معاملات برای مقاطع طویل همچنان کاهشی خواهد شد. قیمت میلگرد از اوایل خرداد ماه تا به امروز چیزی حدود 10 درصد افزایش را به ثبت رسانده است و پیش‌بینی می‌شود تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری این رشد قیمت ادامه داشته باشد و از پایان مرداد ماه با توقف خاموشی‌ها و تعدیل قیمت‌ها میزان عرضه و تقاضا به شرایط تعادل نزدیک‌تر شود.

معامله ورق سیاه بدون تغییر قیمت

بررسی بازار آزاد محصولات فولاد در روز دوشنبه 11 تیر ماه سال جاری نشان می‌دهد که در وضعیت فعلی قیمت پروفیل ساختمانی بدون تغییر ماند و با نرخ 37 هزار و 270 تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار مورد معامله قرار گرفت. همچنین قیمت ورق سیاه 2500*1250 تولیدی اغلب کارخانه‌ها نیز بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد و مورد معامله قرار گرفت. ورق سیاه تولید شرکت فولاد مبارکه در روز 11 تیر ماه با قیمت 35 هزار و 90 تومان مورد معامله قرار گرفت. تیرآهن از دیگر مقاطع طویل بخش فولاد در روز مورد بررسی با رشد قیمت همراه بود، به طوری که تیرآهن تولیدی شرکت ذوب آهن به طور میانگین 1.7 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و شاخه 18 تحویل بنگاه اصفهان با قیمت 6 میلیون و 181 هزار تومان در بازار آزاد مورد معامله قرار گرفت.

به طور کلی قیمت محصولات فولادی در شرایطی که تقاضایی برای آن‌ها وجود ندارد در حال افزایش است که این شرایط تولید را سخت‌تر کرده است و پیش‌بینی می‌شود در صورتی که در دولت بعدی اتفاق و تصمیم جدیدی برای این بخش گرفته نشود بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط مقیاس در این حوزه در خطر تعطیلی قرار بگیرند.  

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.