آهن آنلاین
آیا قیمت ضایعات آهنی و فلزی  در تابستان 1403 روند افزایشی خواهد داشت؟

آیا قیمت ضایعات آهنی و فلزی  در تابستان 1403 روند افزایشی خواهد داشت؟

دوشنبه 11 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر قیمت ضایعات آهنی، تغییرات قیمت دلار است. قیمت قراضه آهن در داخل کشور بیش از آنکه تحت تاثیر بازارهای جهانی باشد، تحت تاثیر نرخ ارز است. همین مساله موجب می‌شود تا به محض بالارفتن نرخ دلار، این بازار دچار نوسانات جدی شود. گفتنی است که این نوسانات به ضرر تولیدکننده تمام خواهد شد چرا که در اثر این امر ثبات بازار از بین می‌رود و خریداران بازار ضایعات آهنی و فلزی، اقدام به معامله نمی‌کنند و در نهایت بازار این ضایعات دچار رکود شدید خواهد شد. این روزها به‌دلیل ثبات نسبی قیمت دلار در کشور شاهد ثبات قیمت ضایعات آهن‌ هستیم؛ اما پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش نرخ دلار بعد از انتخابات ریاست جمهوری در داخل کشور است که همین مساله موجب افزایش قیمت ضایعات خواهد شد. در تاریخ 6 تیرماه سال‌جاری در بازار فرعی بورس کالا،  شاهد عرضه ۲ هزار و ۲۷۸ عدد ضایعات بدنه‌ای خودرو، ۶۵۶ تن ضایعات فولادی، ۴۲۵ تن ضایعات ورق فولادی، ۱۴۳ تن ضایعات فلزی واگنی، ۱۰۰ تن سبد پروفیل فولادی، ۸۰ تن ضایعات آلومینیومی، ۵۰ تن کالای سپری، ۴۰ تن ضایعات چدن، ۱۳ تن ضایعات مسی، ۷ تن ضایعات پلاستیکی و ۵ تن ضایعات شیشه بوده‌ایم.

رونق بازار ضایعات فلزی و آهنی با اسقاط خودروهای فرسوده

قیمت ضایعات آهنی رابطه مستقیمی با قیمت آهن‌ آلات و فولاد دارد و هر تغییر یا رکودی در بازار آهن و فولاد، تاثیر جدی بر شرایط بازار ضایعات می‌گذارد. به‌همین‌جهت نگرانی در خصوص محدودیت انرژی برای تولید صنایع فولادی سبب شده است تا آینده بازار ضایعات نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. اما اگر اسقاط خودروهای فرسوده با سرعت و حجم بالا صورت بگیرد می‌توان امیدوار بود که بازار ضایعات رکود کمتری را تجربه کند.

 

ضایعات آهن ورق گالوانیزه، آلومینیوم، مس پرس نشده
ضایعات آهن ورق گالوانیزه، آلومینیوم، مس پرس نشده

 

تامین 10 درصدی ضایعات فلزی کشور توسط اسقاط ماشین‌های فرسوده

کارشناسان براین باورند که10 درصد ضایعات کشور از طریق اسقاط خودروهای فرسوده تامین می‌شود و گفته می‌شود در شرایطی که بتوانیم میزان اسقاط خوردو را سالانه به یک میلیون دستگاه برسانیم تا 22 درصد ضایعات کشور را می‌توان از این طریق تامین کرد. آمارها نشان می‌دهد دلیل عدم حمایت‌های مشوقی دولت برای اسقاط خودروهای فرسوده، سال گذشته فقط 130 هزار خودرو از سه میلیون خودرو فرسوده، اسقاط شده است. گفته می‌شود با اسقاط هر خودرو حدود 300 کیلوگرم ضایعات آهنی تولید می‌شود که این میزان برای کارخانه‌های تولید آهن و فولاد بسیار مفید خواهد بود. کارشناسان براین باورند که اگر دولت چهاردهم مشوق‌های حمایتی برای اسقاط خودرو‌های فرسوده را به جریان بیندازد می‌تواند به تولید بیشتر ضایعات فلزی در کشور و رونق گرفتن بازار آن کمک کند.

 

ضایعات آهن ورق گالوانیزه، آلومینیوم، مس پرس نشده
ضایعات آهن ورق گالوانیزه، آلومینیوم، مس پرس نشده

 

شرایط بازار قراضه در جهان

طبق آخرین گزارش GMK در ماه ژوئن 2024، سرنوشت قیمت قراضه جهانی به بازار پرنوسان فودلاد گره خورده است. در این گزارش آمده است که قیمت قراضه در ترکیه حدود 6 دلار در هر تن افزایش داشته است که حاکی از رشد 1.6 درصدی دارد. همچنین در اتحادیه اروپا قیمت قراضه با نوساناتی همراه بوده است، در ایتالیا قیمت قراضه 2.4 درصد کاهش داشته است در‌حالی‌که قیمت این محصول در آلمان، فرانسه و گونتربورگ ثابت مانده است. این گزارش حاکی ازآن است که که قیمت قراضه آمریکا 1.1 درصد افزایش داشته است اما در کشور چین با کاهش 2.9 درصدی روبرو شده است که به باور فعالان صنعت فولاد و آهن‌آلات، این روند کاهشی به‌دلیل کمبود تقاضا بوده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.