آهن آنلاین
   بازار فولاد در پی احیای چرخه نقدینگی

بازار فولاد در پی احیای چرخه نقدینگی

یک‌شنبه 10 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سکون و رکود در بازار آهن و کارخانه‌های فولادی کشور همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری کشور نیز به دور دوم کشیده است، به نظر می‌رسد برای مشاهده نتایج پیش‌بینی‌ها درباره نوسانات هیجانی حاصل از تغییر دولت، باید حداقل یک هفته دیگر نیز صبر کرد. البته عده‌ای بر این باورند که جابجایی سرپرست دولت سیزدهم و شروع به کار دولت جدید، جدا از نوسانات هیجانی، به دلیل رها شدن ترمز عدم افزایش قیمت‌ها، می‌تواند با افزایش معنادار قیمت‌ها در بازارهای مختلف اقتصادی از جمله آهن و فولاد همراه باشد. از سوی دیگر، ثبات نرخ ارز به خصوص قیمت دلار در هفته‌های اخیر نیز به عنوان وزنه‌ای سنگین در کفه ثبات قیمت‌ها عمل کرده و تاثیر عوامل محرک قیمت در بازار آهن و فولاد را خنثی می‌کند. ضمن اینکه کاهش تقاضای بازار و انباشت محصول در انبارها نیز یک عامل بازدارنده در مقابل تغییر روبه رشد قیمت‌ها در این حوزه است.

بازار پروفیل؛ راکد و ساکت

 بررسی نمودار قیمت روز آهن‌ آلات در سایت آهن‌ آنلاین نشان می‌دهد در میان گروه‌های شاخص مقاطع فولادی، قیمت میلگرد آجدار در کارخانه راد همدان بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده است. در این گروه سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۰ محصولات این کارخانه همچنان با رقم ۲۶۸۷۰ تومان ثبت شده‌اند. در این گروه، محصولات کارخانه میلگرد ابهر با کاهش ۶.۸ درصدی قیمت در چهار سایز پرمصرف ۱۴، ۱۶، ۱۸ و۲۰ رقم ۲۴۸۲۰ تومان را نشان می‌دهند. همچنین میلگرد آجدار کارخانه میلگرد پردیس، در نمودارهای دهم تیرماه ۱۴۰۳، افزایشی حدود ۰.۳ تا ۰.۴ درصدی داشته‌اند و چهار سایز پرمصرف این محصول رقم ۲۴۹۱۰ تومان را ثبت کرده‌اند.

 

نوسانات قیمت میلگرد 20 ابهر
نوسانات قیمت میلگرد 20 ابهر

 

 در گروه پروفیل نیز به عنوان یکی دیگر از مقاطع شاخص، وضعیت مشابهی حاکم است و در دو کارخانه مطرح پروفیل تهران و پروفیل اطلس فولاد مازندران قیمت تمامی مقاطع بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده‌اند. نمودارهای مربوط به قیمت تیرآهن نیز نشان می‌دهد که علی‌رغم برخی نوسانات قیمتی معدود در بنگاه‌ها، قیمت این محصولات نیز نسبت به روز گذشته تغییری نداشته‌اند. در این گروه قیمت سایز ۱۸ تیرآهن ذوب آهن در  بنگاه تهران بدون تغییر نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، رقم ۶۱۸۱۸۲۰ تومان را نشان می‌دهد و سایز ۲۰ تیرآهن ذوب آهن در همین بنگاه با ۰.۶ درصد کاهش،‌ به رقم ۷۸۱۸۱۸۰ رسیده است. 

آیا سرمایه‌ها به بانک‌ها بازمی‌گردد؟

سکون و رکود بازارهایی مانند آهن و فولاد، سود سرمایه در این بخش را به حداقل رسانده است. به نظر می‌رسد این روند با همراه شدن راهکارهای افزایش سود سپرده در بانک‌ها، می‌تواند خروج نقدینگی از حوزه آهن و فولاد و بازگشت آن به بانک‌ها را تقویت کند. در حال حاضر ایجاد رقابت منفی در بازار آهن و فولاد برای کسب سهم بیشتر از بازار و احیای چرخه نقدینگی، سود این حوزه را به حداقل رسانده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش را از بین برده است. 

کارشناسان معتقدند در این بازار تقویت صادرات و حمایت از صنعت ساخت و ساز می‌تواند راهکاری برای بازگشت این صنعت به مسیر معقول باشد. بنابراین، برای دست‌یابی به چنین رویکردی نیز باید در انتظار ارائه برنامه‌های دولت چهاردهم و سیاست‌های کلان صنعتی بود.



 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.