آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار آهن آلات؛ 2 تا 7 تیر 1403

تحلیل هفتگی بازار آهن آلات؛ 2 تا 7 تیر 1403

پنج‌شنبه 07 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین - اولین هفته تیر ماه در حالی رقم خورد که با نزدیک شدن به روز انتخابات نرخ ارز در بازار آزاد افزایش داشت و از این رو قیمت آهن آلات نیز نسبت به هفته‌های گذشته با رشد همراه شدند. این در حالی است که با توجه به موضوع ناترازی انرژی در این بخش میزان عرضه و تقاضا مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

هفته ابتدایی تیر ماه هفته عجیب و دور از انتظاری برای زنجیره فولاد و محصولات آهنی رقم خورد. به طوری که طبق روال سال‌های گذشته با آغاز فصل تابستان موضوع خاموشی‌ها تشدید می‌شد و واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در حوزه فولاد با ناترازی انرژی مواجه می‌شدند و از این رو میزان تولید و عرضه محصول به ویژه محصولات میانی زنجیره فولاد با کاهش قابل توجهی روبه‌رو می‌شد و در دوره دو ماهه قیمت محصولات فولادی به دلیل کمبود تقاضا با افت همراه بودند. این در حالی است که تابستان 1403 ورق بخش فولاد برگشت و برخلاف سال‌های گذشته هیجان در تالار فیزیکی بورس کالای ایران و همچنین بازار آزاد برقرار است.

از ابتدای هفته جاری با نزدیک شدن به روز انتخابات رئیس جمهوری نهم، وضعیت قیمتی دلار که حدود یک ماه در کانال 58 تا 59 تومان در نوسان بود به یک باره با جهش همراه شد و طی پنج روز گذشته رشد تدریجی و پیوسته داشت به طوری که وارد کانال 61 هزار تومان شد و از این رو افزایش انتظارات تورمی را می‌توان تنها عامل افزایش قیمت محصولات فولادی دانست. چراکه همچنان میزان تقاضا و عرضه باتوجه به وضعیت برق کارخانه‌ها کاهشی است و رقابتی در معاملات وجود ندارد و از این رو رشد بهای ارز در بازار آزاد موجب بازگشت تب و تاب معاملات در تالار بورس کالا و بازار آزاد شده است. پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا انتخاب رئیس جمهور و تعیین دولت چهاردهم ادامه داشته باشد.

امید فولادی ها به تصمیم بانک مرکزی

از طرفی با نزدیک شدن به دو ماه محرم و صفر و تعطیلات مذهبی بازار فولاد و محصولات آهنی طبق سال‌های گذشته از تب و تاب عرضه و تقاضا خواهد افتاد و برآورد می‌شود که معاملات جدی در بازار رقم نخورد. قیمت محصولات نیز طی هفته‌های آتی در مسیر نزولی قرار خواهند گرفت تا برهه زمانی سهمیه‌بندی برق که بیشتر بخش میانی زنجیره را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز بگذرد و از این رو وضعیت بازار میلگرد و سایر مقاطع طویل نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در این بین ورق به عنوان یک محصول صنعتی تاثیر کمتری خواهد گرفت.

همچنین طی مصوبه جدید هیئت عالی بانک مرکزی مبنی بر تزریق 19 همت پول به بازار که بزرگترین میزان تزریق پول در سال جدید به حساب می‌آید، پیش‌بینی می‌شود که با این میزان پول شرایط ارائه تسهیلات بانک‌ها تسهیل شود و میزان تقاضا برای وام از طرف واحدهای تولیدی و صنعتی که به شدت با کمبود نقدینگی مواجه هستند بیشتر شود. به طور کلی بخش فولاد که در رکود سنگین به سر می‌برد می‌تواند به این تصمیم بانک مرکزی خوش‌بین باشد تا با تزریق پول کمبود مصرفی و سرمایه‌های واحدهای تولیدی جبران شود. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.