آهن آنلاین
افزایش قیمت میلگرد با اهرم دلار

افزایش قیمت میلگرد با اهرم دلار

چهارشنبه 06 تیر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

به گزارش آهن آنلاین - محصولات حلقه پایانی زنجیره فولاد در بازار آزاد تحت تاثیر رشد نرخ ارز با جهش قیمتی همراه شدند این در حالی است که میانگین قیمت موزون معاملات شمش و آهن اسفنجی به عنوان مواد اولیه تولید محصولات فولادی طی هفته جاری کاهشی بودند.

بازار فولاد و آهن آلات در وضعیت نسبتا آرامی به سر می‌برند که از حلقه نخست زنجیره فولاد تا محصول میانی و مقاطع طویل طی روزهای گذشته با کاهش قیمت همراه بودند. این در حالی است که به علت تشدید قطعی‌های برق در واحدهای صنعتی بخش فولاد میزان تولید در حال کاهش است و صنعتگران از عرضه محصول خود در دو فصل تیر و مرداد ماه در رینگ فیزیکی بورس کالا امتناع می‌کنند. از این رو میزان رقابت در این تالار به حداقل می‌رسد و قیمت پایه انواع محصولات فولادی در کانال نزولی قرار گرفته است. به عبارت بهتر قیمت پایه شمش در هفته جاری نسبت به هفته گذشته چیزی حدود 3 درصد کاهش یافته است که افت قیمت را در بازار آهن اسفنجی و میلگرد و همچنین تیرآهن نیز مشاهده می‌شود.

این در حالی است که بررسی بازار آزاد محصولات فولادی نشان می‌دهد که قیمت مقاطع طویل با رشد همراه بوده‌اند. به عنوان مثال قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان 0.5 درصد افزایش قیمت داشته است و میلگرد آجدار ظفر بناب و نیشابور نیز با افزایش قیمت 1.1 درصدی در بازار آزاد روز 6 تیر ماه مورد معامله قرار گرفتند. همچنین قیمت تیرآهن نیز در بازار آزاد در کانال صعودی قرار گرفت و به طور میانگین هر کیلوگرم تیرآهن شرکت ذوب آهن نیز با رشد 0.7 درصدی به فروش رسید. ورق سیاه و پروفیل ساختمانی نیز از دیگر محصولات فولادی هستند که با افزایش قیمت در بازار آزاد عرضه شدند.

آهن آلات در حالی در روز 6 تیر ماه وارد فاز صعودی شدند که قیمت پایه همه محصولات زنجیره فولاد طی هفته اخیر به علت وضعیت انرژی در کارخانه‌ها کاهش یافته بود. این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد تحت تاثیر وضعیت سیاسی کشور و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری به یک باره جهش کرد و در کانال 60 هزار تومان قرار گرفت و محصولات حلقه پایانی زنجیره فولاد نیز تحت تاثیر صعود بهای ارز طی چند روز اخیر افزایشی شدند که پیش‌بینی می‌شود بعد از انتخابات شرایط ملتهب بازار آرام شود و قیمت‌ها عقب‌نشینی کنند.

معامله 12 درصدی میلگرد

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز 6 تیر ماه نشان می‌دهد که این بازار میزبان 254 هزار و 137 تن انواع میلگرد بوده است که با ثبت تقاضای 0.2 برابری نسبت به عرضه مواجه شد. به عبارت بهتر در هفته ابتدایی تیر ماه انواع میلگرد عرضه شده با استقبال 53 هزار و 187 تن مواجه شد که در پایان چیزی حدود 31 هزار و 590 تن از میلگردهای عرضه شده با میانگین قیمت موزون 25 هزار و 418 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید و به عبارت بهتر 6 هزار ریال نسبت به هفته گذشته رشد را در هر کیلوگرم میلگرد به ثبت رسانده است. در تالار صنعتی بورس کالای ایران روز 6 تیر ماه فقط 12.2 درصد از میلگردهای عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. بررسی این بازار نشان می‌دهد که میزان عرضه این محصول پایانی زنجیره فولاد نسبت به هفته گذشته با رشد 1.7 درصدی مواجه بوده و میزان معاملات نیز با افزایش 10 درصدی همراه بوده و این در حالی است که قیمت میلگرد با رشد همراه بوده است.

همچنین بررسی معاملات تیرآهن در بازار فیزیکی بورس کالای روز چهارشنبه 6 تیر نشان می‌دهد که در این تالار بیش از 17 هزار انواع تیرآهن عرضه شد که با تقاضای 47 تنی مواجه شد و در پایان 22 تن با میانگین قیمت 26 هزار و 205 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.