آهن آنلاین
آینده فولاد روی گسل ناپایداری انتخابات

آینده فولاد روی گسل ناپایداری انتخابات

چهارشنبه 06 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین-  قیمت آهن‌ آلات و فولاد کماکان در رکود به سر می‌برد و فعالان این حوزه همچنان در انتظار تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی کشور در روزهای آینده هستند تا شاید راهکاری برای برون‌رفت از شرایط نامطلوب فعلی حاصل شود. کارشناسان حوزه صنعت و معدن اگرچه حدود ۱۰ شاخص ذاتی و بیرونی را اثرگذار بر تعیین قیمت محصولات فولادی می‌دانند اما آنچه امروز در بازارهای داخلی شاهد آن هستیم، سایه سنگین دو تا سه مورد از این عوامل است که بازار را به تکاپو واداشته است. یکی از مهمترین عوامل در راس، تثبیت نرخ ارز در ماه‌های اخیر بوده است. تاثیر این عامل در کنار کاهش تقاضا در بخش ساخت و ساز تا حدی بوده که سبب شده تا علی رغم فعال شدن بسیاری از عوامل تحریک کننده قیمت نظیر افزایش هزینه‌های حمل و نقل، تغییرات حقوق و دستمزد و فرا رسیدن روزهای قطعی برق صنایع، قیمت‌ مقاطع فلزی تغییرات چندانی را تجربه نکنند و بازار در دوره رکودی مستمر گرفتار شود.

میلگرد نقش اساسی در استحکام و دوام و قیمت آن دارد.
کیفیت میلگرد نقش اساسی در استحکام آن دارد
 

دو انتخابات تاثیرگذار بر صنعت

حال بسیاری از فعالان حوزه آهن و فولاد کشور معتقدند در روزهای آینده و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشور، می‌توان در انتظار تغییراتی در شرایط بازار بود که البته بخشی از آن کوتاه‌مدت و در نتیجه تاثیرات روانی انتخابات و بخش مهم دیگر آن میان‌مدت و بلندمدت است. تاثیر بلندمدت انتخابات در بیشتر موارد حاصل سیاست‌گذاری‌های کلان دولت چهاردهم در قبال مسائل کلانی مانند دیپلماسی اقتصاد خارجی کشور، تصمیمات صنعتی در بخش‌هایی مانند: صادرات، رونق صنعت ساخت و ساز و تعیین وضعیت مسائل پولی و بانکی در حوزه بین‌الملل است. این عوامل می‌تواند آینده صنایع آهن و فولاد کشور را نیز رقم بزند. به جز این موضوع، روند انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده نیز می‌تواند بر تعاملات سیاسی کشور، نرخ ارز و بازارهای داخلی صنایع فلزی تاثیرگذار باشد که تاثیر مثبت یا منفی این رویداد نیز هنوز مشخص نیست و فعالان این حوزه را در انتظار نگاه داشته است.

نگاهی به قیمت روز مقاطع فولادی

 مقاطع آهن و فولاد در بازارهای فروش امروز نیز شرایطی تقریبا مشابه روزهای گذشته دارند و با نوسانات اندکی مواجه هستند. در گروه میلگرد، تقریبا محصولات در بیشتر کارخانه‌‌ها با رشد ۰.۳ تا ۲.۹ درصدی مواجه بوده‌اند. در این میان قیمت میلگرد آجدار ابهر در سایزهای ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ با افزایش ۶.۹ درصدی، در میان سایزهای پرمصرف این محصول، بیشترین رشد را تجربه کردند و به ۲۶۶۰۰ تومان رسیدند. همچنین، در این گروه سایزهای ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آجدار راد همدان با ۰.۴ درصد کاهش قیمت، همین رقم را ثبت کردند. در گروه ورق، قیمت ورق سیاه به عنوان محصول شاخص این گروه در بسیاری از محصولات نسبت به روز کاری گذشته بدون تغییر بوده است. در این گروه، ورق سیاه ۳ و ۴ (سایز ۶۰۰۰*۱۵۰۰) فولاد مبارکه در بنگاه تهران همچنان قیمت ۳۵۲۷۰ تومان را ثبت کرده است. نوسانات قیمت در این گروه همچنان بیش از همه تحت تاثیر تغییرات قیمت دلار است.

 

نوسانات قیمت میلگرد ابهر
نوسانات قیمت میلگرد ابهر

 

لزوم تغییر در وضعیت بازار

 در کل آنچه از وضعیت کنونی بازار برمی‌آید این است که بازار صنایع آهن و فولاد کشور با توجه مواردی مانند به حداقل رسیدن حاشیه سود، عدم گردش مطلوب مالی و توجیه‌ناپذیر بودن ورود سرمایه به این حوزه، در مسیری فرسایشی قرار گرفته‌اند . بنابراین، در صورت تداوم این روند و عدم تغییر شرایط راکد این بازار در کشور، نمی‌توان امید چندانی به پایداری آن داشت. البته این خطر تنها محدود به بازارهای فروش مقاطع فولادی نمی‌شود و طبیعتا پیوستگی زنجیره تولید و تامین آهن و فولاد، پس از مدت کوتاهی شرایط حاکم را به حلقه‌های بالادست و حوزه تولید نیز گسترش می‌دهد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.