آهن آنلاین
میلگرد دورپیچ چیست و کاربردی دارد؟

میلگرد دورپیچ چیست و کاربردی دارد؟

پنج‌شنبه 09 آذر 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه

میلگرد دورپیچ یکی از بخش‌های مهم در افزایش مقاومت و شکل‌پذیری سازه محسوب می‌شود. معمولا در جهت بالابردن کیفیت و بهبود مقاومت کشی ساختمان و به ویژه ستون‌هایی که بارسنگین سازه را متحمل می‌شوند. مورداستفاده قرار می‌گیرد در ادامه به صورت کامل و جامع به این مقطع فولادی پرکاربرد می‌پردازیم.

میلگرد دورپیچ چیست؟

میلگرد با هدف بهبود مقاومت کششی سازه‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آرماتور طبق استاندارد جهانی در مدل‌های ساده و آجدار تولید می‌شود. میلگردهای ساده سطح یکنواختی دارند؛ اما میلگردهای آجدار دارای آج‌هایی به شکل دوکی، مارپیچی و مرکب هستند. همچنین، آرماتورگذاری در ستون‌ها به دو حالت آرماتورهای طولی و آرماتورهای عرضی انجام می‌گیرد. آرماتور طولی مناسب نواحی کششی و فشاری ستون است؛ اما آرماتور عرضی بر اساس یکی از اشکال دورپیچ یا بسته صورت می‌گیرد.

آرماتورهای دورپیچ یا اسپیرال دارای کیفیت و مقاومت بالایی هستند؛ به همین دلیل، از آن‌ها در پروژه‌های مهم ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. درحقیقت، کاری که میلگردهای دورپیچ یا خاموت‌های اسپیرال انجام می‌دهند، افزایش چشمگیر مقاومت بتن است. همچنین، برای تاثیرگذاری بیشتر میلگرد دورپیچ در مقاومت می‌توان آن را از پوسته بتن خارج کرد و این اثرگذاری را با تغییر شکلش افزایش داد. بنابراین، با بهره‌گیری از میلگردهای دورپیچ می‌توان مقاومت کششی کم بتن را جبران کرد. میلگرد یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد محسوب می‌شود و روزانه ممکن است به دلیل نوسانات بازار نرخ آن تغییر کند، برای اطلاع از آخرین قیمت میلگرد اقدام کنید.

 

میلگرد دورپیچ
میلگرد دورپیچ

 

کاربرد و نحوه استفاده از میلگرد دورپیچ

میلگرد دورپیچ کاربردهای مهم و گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وساز دارد و در زمان استفاده از آن باید به نکات زیر توجه شود:

  • فاصله میلگردها در ستون باید بین 25 الی 75 میلی‌متر باشد.
  • قطر میلگرد دورپیچ باید حداقل 6 میلی‌متر باشد تا بتواند مقاومت سازه را به خوبی تامین کند.
  • نصب آرماتورها یا میلگردهای دورپیچ می‌بایست از روی پی تا پایین‌ترین خاموت طبقه بالایی انجام بگیرد.
  • میلگردهای دورپیچ در ستون‌های قارچی با سرستون می‌بایست تا حدی امتداد یابند که قطر ستون‌ها به نصف قطر سرستون‌ها برسد.
  • برای تولید آرماتورهای دورپیچ از میلگردهای پیوسته استفاده می‌کنند که در روند ساختش بایستی به راحتی جابه‌جایی و نصب آن‌ها در ستون توجه شود.
  • استفاده از نگه‌دارهای مناسب جهت نگه داشتن سرستون‌ها را فراموش نکنید. سعی کنید، قبل از اتمام کار و شروع فاز بعدی نگه‌دار را بررسی کرده و محک بزنید.

ارتباط خاموت با میلگرد دورپیچ

میلگرد دورپیچ همان خاموت است. تمام میلگردهایی که در جهت عرض سازه نصب می‌شوند در دسته میلگرد عرضی یا خاموت قرار می‌گیرند. این میلگردها به پایداری آرماتورهای طولی ستون کمک می‌کنند و استحکام آن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. بنابراین، خاموت یا میلگرد دورپیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. لازم به ذکر است، ساختمان‌هایی که دارای آرماتورهای دورپیچ هستند در برابر زلزله و ضربه‌های شدید استقامت بالایی دارند و ترک‌های ناگهانی مورب در بدنه آن‌ها ایجاد نمی‌شود. اگر برای خرید مقاطع فولادی نیاز دارید تا به صورت روزانه قیمت آهن آلات را مشاهده کنید، لازم است تا به صفحه فوق مراجعه کنید.

 

تفاوت میلگرد ساده با میلگرد پیچشی

میلگرد ساده دارای سطح صافی است و هیچ‌گونه برآمدگی یا آجی بر روی آن وجود ندارد. این میلگرد، مقاومت کمتری نسبت به سایر میلگردها دارد و به ندرت در صنعت ساخت‌وساز بکار گرفته می‌شود. در مقابل، میلگرد پیچشی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد و به صورت گسترده‌ در ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد. این میلگرد کاملا تغییر شکل یافته و بافت زبرتری دارد؛ به همین دلیل، تماس بهتری با بتن برقرار می‌کند. به‌طورکلی، پیوند میلگرد پیچشی با بتن بسیار بهتر و قوی‌تر از میلگرد ساده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

میلگرد دور پیچ چه کارایی دارد؟

برای اطمینان از مقاومت سازه‌های بلند، در ستون‌ها قرار می‌گیرد.

میلگرد دورپیچ از چه موادی تولید شده است؟

میلگرد دورپیچ از فولاد نرم یا فولاد نیمه‌سخت تولید می‌شود.

نصب میلگرد دورپیچ نیاز به مهارت و تخصص خاصی دارد؟

معمولا میلگرد دورپیچ با دستگاه آماده می‌شود، اما اگر قصد دارید به صورت دستی این کار را بکنید، بله نیاز به تخصص کافی دارد.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.