آهن آنلاین
میلگرد نرمال چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد نرمال چیست و چه کاربردی دارد؟

دوشنبه 15 آبان 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه

میلگرد نرمال یکی از مقاطع باارزش فولادی در بازار است. این میلگرد به عنوان یکی از مصالح کاربردی در صنعت ساخت‌وساز جهت اجرای خاموت، تیرچه و بولت به کار گرفته می‌شود. میلگرد نرمال قابلیت مقاومت در هر شرایطی را دارد و از کیفیت مثال‌زدنی برخوردار است. در ادامه مطلب، خواهیم گفت که میلگرد نرمال چه میلگردی است؟ و همین‌طور، انواع میلگرد نرمال و کاربردهای آن را شرح می‌دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره میلگرد مدل نرمال با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

میلگرد نرمال چیست؟

میلگرد نرمال نوعی میلگرد با طول کمتر از 12 متر است. درواقع، میلگردهای استاندارد دارای طول 12 متری هستند؛ اما طول میلگردهای مدل نرمال از 3.2 تا 11.8 متر متغیر است. به عبارتی، ساختمان‌سازان جهت اجرای بخش خاصی از سازه به میلگردهایی کمتر از 12 متر نیاز دارند که در چنین شرایطی، برش میلگردهای معمولی به هیچ وجه اقتصادی نیست. به این ترتیب، آن‌ها با خرید میلگردهای نرمال در سایز مورد نظرشان اقدام به اجرای سازه می‌کنند. بر همین اساس، می‌توان گفت که مصارف میلگردهای نرمال کاملا خاص و ویژه است.

 

میلگرد نرمال
میلگرد نرمال

 

تفاوت میلگرد نرمال با سایر میلگردها

تنها تفاوت میلگرد نرمال با سایر میلگردها مربوط به طول آن می‌شود. این محصول کمترین طول را در بین میلگردهای بازار دارد و از‌این‌رو، نوع استفاده از آن نیز فرق می‌کند؛ هر سایز میلگرد مدل نرمال برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، سایزهای کوچکتر آن در اجرای خاموت و سایزهای بزرگتر نیز در زمینه بولت و تیرچه به کار گرفته می‌شوند. نحوه ساخت میلگردهای نرمال هم تفاوت خاصی با سایر میلگردها ندارد. لازم به ذکر است، این محصول در سه گرید A2، A3 و A4 تولید می‌شود؛ البته گریدهای A2 و A3 در کشور ما کارایی بیشتری دارند. افزون بر این، برای دریافت قیمت میلگرد می‌توانید به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید و لیست بروز شده آن را مشاهده نمایید.

انواع میلگرد نرمال

میلگرد نرمال از نظر طول و سایز انواع مختلفی دارد. همان‌طور که گفتیم طول آن، از 3.2 تا 11.8 متر متغیر است و شاخه 12 متری ندارد. سایز انواع میلگرد نرمال هم ‌مانند میلگردهای آجدار معمولی است و تفاوتی با سایرین ندارد. این محصول در سایزهای استاندارد 5.5 الی 40 میلی‌متر ساخته می‌شود و هرسایز آن کاربرد خاص خود را دارد. بنابراین، میلگردهای نرمال دارای طول و سایز گوناگونی هستند و مصرف‌کنندگان می‌توانند با توجه به ماهیت پروژه خود دست به انتخاب بزنند.

مشخصات فنی میلگرد نرمال

همان‌طور که گفتیم، میلگرد مدل نرمال در گریدهای آجدار A2 (میلگرد مارپیچ)، A3 (میلگرد جناغی) و A4 (میلگرد مرکب) تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای مشخصات فنی منحصربه‌فردی هستند. در جدول زیر، به مشخصات انواع میلگرد نرمال اشاره کرده‌ایم:

 

انواع میلگرد نرمال علامت مشخصهحداقل تنش تسلیمحداقل مقاومت کششیزاویه خمشرده سختی
A2آج 340340500180نیمه سخت
A3آج 400400600180نیمه سخت
A4آج 50050065090سخت

 

کاربرد میلگرد نرمال

میلگرد مدل نرمال در قسمت‌های مختلف صنایع مخصوصا صنعت ساختمان‌سازی به‌ طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قسمت زیر، به کاربردهای مهم آن در صنایع اشاره کرده‌ایم:

  • استفاده در صنعت فنرسازی
  • استفاده مانند میلگرد حرارتی
  • بتن‌ریزی کف سازه‌های مختلف
  • استفاده در تیرچه‌زنی و خاموت‌زنی
  • تقویت فونداسیون و بهبود مقاومت بتن

به‌طورکلی، می‌توان نتیجه گرفت که میلگردهای نرمال از نظر ظاهری تفاوتی با سایر میلگردها ندارند و تنها فرق آن‌ها مربوط به طولشان می‌شود. میلگردهای تولیدشده با طول کمتر از 12 متر در دسته میلگردهای نرمال قرار می‌گیرند. این میلگردها در مصارف ویژه‌ای همچون موارد ذکرشده در بالا به کار گرفته می‌شوند و وجود آن‌ها در پروژه‌های ساختمان‌سازی اهمیت زیادی دارد. همچنین، بهای آن‌ها نسبت به میلگردهای دیگر ارزان‌تر است و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت‌وساز می‌شود. به این ترتیب، میلگردهای مدل نرمال از مصالح خاص و قیمت‌مناسب صنعت فولادسازی هستند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.