آهن آنلاین
کوپلر میلگرد چیست؟ کاربرد و نحوه اجرا

کوپلر میلگرد چیست؟ کاربرد و نحوه اجرا

دوشنبه 09 امرداد 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در زمان‌های گذشته از روش‌های متفاوتی برای اتصال میلگرد در سازه‌های بتنی استفاده می‌کردند. درحالی‌که امروزه برای انجام این کار، استفاده از وسیله‌ای به نام کوپلر میلگرد کاربرد دارد. این قطعات مکانیکی دارای مقاومت بالایی هستند و برای برقراری اتصال بین 2 آرماتوری که در امتداد هم قرار دارند، استفاده می‌شوند. در این مطلب سعی داریم به معرفی کوپلر میلگرد و نکات مهمی که در مورد آن باید بدانید؛ بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن پاسخ سوالات خود پیشنهاد می‌دهیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

کوپلر میلگرد چیست؟

این قطعات را در شاخه‌هایی به اندازه 12 متر تولید می‌کنند که برای استفاده از آن در بتن آرمه، باید به یکدیگر متصل باشند. به بیان دیگر این قطعه فولادی، میلگردها را به یکدیگر متصل می‌کند. از سوی دیگر به برقراری اتصال بین دو سر میلگردها توسط این میلگرد آجدار، کوپلینگ یا اتصال مکانیکی میلگرد گفته می‌شود.

در صورتی‌که قصد دارید نسبت به خرید میلگرد اقدام کنید و نیاز دارید از نوسانات این مقطع فولادی مطلع شوید می‌توانید، برای کسب اطلاع از به‌روزترین قیمت میلگرد، روزانه به لینک فوق در وب‌سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

 

انواع کوپلر میلگرد

این قطعات در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که از همه آنها در بخش سازه نمی‌توان استفاده کرد. به‌طورکلی انواع این قطعه مکانیکی به شرح زیر است:

کوپلر استاندارد

نحوه ساخت این نوع کوپلر میلگرد به گونه‌ای است که برای همه قسمت‌های سازه می‌توان از آن استفاده کرد. ناگفته نماند که شرط استفاده از این نوع کوپلر این است که یکی از میلگردهای استفاده‌شده در بتن، دارای قابلیت چرخش باشد.

 

در این تصویر می‌توانید نحوه نصب کوپلر میلگرد را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید نحوه نصب کوپلر میلگرد را مشاهده کنید.

 

کوپلر جوشی

یکی دیگر از انوع کوپلرها، کوپلر جوشی است. این نوع کوپلر در مواردی که نیازی به جوشکاری میلگرد نیست استفاده شده که کوپلر را به جای آن و به سازه فلزی جوش داده می‌دهند.

کوپلر با رزوه راست و چپ

در همه قسمت‌های سازه می‌توان از این محصول استفاده کرد، اما این کوپلر درصورتی‌که هیچ یک از میلگردها، قابل چرخش نباشند، کاربرد بیشتری دارد. دلیل نامگذاری این کوپلر هم وجود رزوه داخلی راست‌گرد و از طرف دیگر چپ‌گرد است.

کوپلر گروتی

این نوع کوپلر میلگرد معمولا در سازه‌های پیش‌ساخته استفاده می‌شود. در این سازه‌ها، قطعه اولی که قسمتی از سر میلگرد آن به سمت بیرون است، رزوه می‌شود. همچنین در قطعه دومی که میلگردها را داخل کوپلر قرار می‌دهند، باید روی کویل با استفاده از بتن پوشانده شود.

کوپلر پیچی

این نوع کوپلر با نام کوپلر قفل‌شونده نیز شناخته می‌شود. درصورتی‌که حداکثر طول میلگرد به اندازه 20 سانتی‌متر باشد؛ نمی‌توان از این کوپلر استفاده کرد. به‌طورکلی از کاربردهای این محصول می‌توان به مقاوم‌سازی میلگردهای انتظار و بالای بتن اشاره کرد.

کوپلر انتهایی

در ساخت تیر و ساخت ستون از این کوپلر به عنوان جایگزین خم انتهایی آرماتور استفاده می‌شود. به عبارت دیگر استفاده از کوپلر انتهایی به باز شدن فضا برای بتن‌ریزی و فراهم شدن امکان استفاده از میلگردهای بیشتر، کمک می‌کند.

کوپلر تبدیل

با استفاده از این نوع کوپلر می‌توان 2 آرماتور در سایزهای مختلف را به یکدیگر متصل کرد. لازم به ذکر است که آرماتوری که سایز آن بزرگتر است، باید در داخل بسته شود. این نوع کوپلر میلگرد را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین انواع در این فهرست دانست.

کوپلر مخصوص آرماتور فشاری

از این نوع کوپلر در مواردی که سایز میلگرد بالای 20 میلی‌متر بوده و تحت فشار قرار داشته باشد، استفاده‌ می‌شود. به بیان دیگر استفاده از این کوپلر برای تقسیم بار فشاری بین میلگردها و به‌طورمعمول برای ساخت شبکه مش میلگرد کاربرد دارد.

کاربردهای کوپلر میلگرد

با توجه به مقاومت بالایی که این قطعه دارد در موارد مختلفی از آن استفاده می‌شود. به‌طورکلی از کاربردهای مهم این قطعه فولادی می‌توان موارد زیر را نام برد:

نحوه کار با کوپلر میلگرد

برای استفاده از کوپلر میلگرد ابتدا لازم است از تمیز و سالم بودن رزوه‌های هردو میلگرد مطمئن شوید. در صورت مشاهده زنگ‌زدگی بر روی رزوه، با استفاده از سنباده یا برس سیمی آن را برطرف کنید. به‌منظور تسهیل کار و بستن راحت‌تر کوپلر، رزوه‌ها را به کمی گریس یا روغن آغشته کنید. سپس طی مراحل زیر، از کوپلر برای اتصال میلگردها بهره بگیرید:

  1. ابتدا درپوش لاستیکی تنها یک طرف کوپلر را برداشته و آرماتور را درون کوپلر قرار دهید. آرماتور را با استفاده از لوله گیر یا آچار مخصوص چرخانده و محکم کنید. به‌منظور جلوگیری از ورود گردوخاک به درون کوپلر و کاهش استحکام اتصال، از برداشتن درپوش لاستیکی تا پیش از اتصال آن به میلگرد خودداری کنید.
  2. درپوش دوم کوپلر را برداشته و میلگرد رزوه شده را درون آن قرار دهید. در صورت اطمینان از محکم شدن میلگرد درون کوپلر، حتی اگر میلگردها از دو طرف به یکدیگر نرسیده باشند نیز نیازی به نگرانی نیست و مشکلی ایجاد نمی‌شود.
  3. پس از بستن و محکم کردن اتصال میان کوپلر و میلگردها، با یک خط قرمز علامت‌گذاری کنید تا در هنگام نظارت پایانی، از محکم بودن همه کوپلرها اطمینان حاصل شود. طبق آیین‌نامه بین‌المللی بتن، نظارت بر این امر باید تنها توسط مهندس سازه انجام بگیرد.

 

نحوه کار با کوپلر میلگرد را در تصویر مشاهده کنید.
نحوه کار با کوپلر میلگرد را در تصویر مشاهده کنید.

 

مزایا و معایب استفاده از کوپلر میلگرد

استفاده از کوپلر میلگرد مزایای بسیاری دارد که به شرح زیر است:

 

برای آشنایی با اورلب میلگرد و نحو اجرا می‌توانید به لینک فوق در سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.
 

همانگونه که ذکر شد استفاده از این قطعه مزایای بسیاری دارد، اما مانند هر وسیله دیگری معایبی نیز دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • احتمال ایجاد آسیب ساختاری در صورت برابر نبودن سایز میلگرد و کوپلر
  • وجود مشکل در پیدا کردن کوپلری با قطر 32 و یا بیشتر
  • احتمال ایجاد ناهماهنگی در 2 طرف میلگرد و فرسایش سریع آن

نحوه بستن یا اجرای کوپلر میلگرد

همانطور که اشاره کردیم، در ابتدا باید محافظ لاستیکی یا درپوش کوپلر را از یک سمت بردارید و سپس میلگرد رزوه شده را در داخل کوپلر قرار داده و با استفاده از آچار مخصوص محکم کنید. برای میلگرد دوم نیز باید این کار را تکرار کنید. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از وارد شدن گردوغبار از درپوش استفاده می‌کنند، پس نباید قبل از اقدام به کار، آن را بلند کنید. اگر تا آخر رزوه، میلگرد وارد کوپلر شود و همچنین دو سر میلگرد به یکدیگر نرسند، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. در صورت وجود زنگ‌زدگی باید با استفاده از برس سیمی آن را رفع کرده و تمیز کنید تا رزوه‌های میلگرد به راحتی در درون کوپلر قرار گیرند. برای سهولت نظارت بر کار، بهتر است پس از بستن و محکم شدن، آنها را با استفاده از خط قرمز نشانه‌گذاری کنید.

نکات مهم خرید کوپلر میلگرد باکیفیت

برای خرید کوپلر باید اطلاعات کافی داشته باشید؛ زیرا مانند هر محصول دیگری انواع تقلبی و بی‌کیفیت آن نیز به بازار عرضه شده است. از مهم‌ترین نکاتی که به شما کمک می‌کند کوپلر میلگرد با بالاترین کیفیت و استاندارد را خریداری کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.