آهن آنلاین
بازار آهن همچنان در خواب تابستانی

بازار آهن همچنان در خواب تابستانی

سه‌شنبه 27 تیر 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

روزهای داغ تابستان هم نتوانستند یخ بازار آهن را بشکنند و این بازار همچنان در خوابی عمیق و رکودی بی‌سابقه به سر می‌برد. کاهش تقاضا برای خرید مقاطع فولادی روز به روز بیشتر مشهود می‌شود و با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر، احتمالا اوضاع از این هم بدتر شود. اکثر مبادی فروش همچنان چاره‌ای جز تثبیت یا کاهش قیمت تولیدات خود ندارند و البته با این وجود، باز هم مشتریان رغبتی به سرمایه‌گذاری در بازار فولاد از خود نشان نمی‌دهند.

خلاصه اخبار اقتصادی ایران و جهان

همانطور که خودتان هم می‌دانید کاهش و افزایش در برخی از محصولات یا مقاطع مهم در کشور موجب می‌شود تا نوسانات و تغییراتی در سایر محصولات اعمال شود به همین سبب اکثر افراد روزانه به دنبال نوسانات قیمت دلار، سکه و غیره هستند به همین سبب در ادامه به صورت خلاصه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

  1. آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ 17 جولای 2023 میلادی، امروز در تاریخ 26 تیرماه 1402 شاهد کاهش قیمت بیلت منطقه هستیم. به همین سبب هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۴۴۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن و بیلت صادراتی ایران تغییری نداشت و با نرخ میانگین ۴۸۱٫۵ دلار مبادله شد.
  2. عضو انجمن نوردکاران (احمد رضوی) عنوان کرد: حدوداً سه سالی می شود که صنعت فولاد زمین‌گیر شده و رتبه ایران در فولاد جهانی از ۹ به رتبه ۱۱ رسیده است و با این وجود، کشور ترکیه توانسته از رتبه ۱۴ به رتبه ۷ صعود کند و جایگاه ایران را به دست بیاورد
  3. با توجه به گزارش تالار شیشه‌ایی بورس در هفته جاری تا 26 تیرماه ۲۰۷ هزار و ۷۳۵ تن انواع محصول صنعتی و پتروشیمی به ارزش بیش از ۵ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان در رینگ صادراتی بورس کالای ایران معامله شد.
  4. امروز 26 تیرماه 1402 قیمت سکه طرح جدید نسبت به دیروز حدودا  ۲.۰۶ درصد کاهش قیمت داشته و در محدوده‌ی ۲۴,۶۸۲,۰۰۰ تومان معامله شد، علاوه بر این قیمت طلای 18 عیار نسبت به روز گذشته ۰.۷۲ درصد کاهش را تجربه کرده و  در محدوده‌ی ۲,۳۱۹,۳۰۰ تومان معامله شد
     

بررسی آخرین تحولات قیمت در بازار آهن

روز یکشنبه 25 تیر ماه هم مانند تمام روزهای اخیر، خبری از هیجان در بازار میلگرد نبود و تولید کننده‌های مطرح همچنان قیمت این محصول را ثابت اعلام کردند. میلگرد میانه در آخرین ساعات دیروز دوباره به همان قیمت یک ماه اخیر، یعنی 22.785 برگشت. البته سایز 18 این کارخانه با نرخ هر کیلوگرم 22.510 تومان معامله می‌شود که نسبت به هفته قبل، 280 تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

میلگرد ذوب آهن هم در ادامه سیر نزولی خود، روز گذشته با نرخ میانگین 22 هزار و 500 تومان به فروش رسید. به عنوان مثال، سایز 18 این کارخانه هر کیلوگرم 22.478 تومان قیمت‌گذاری شد. در این میان، سایز 22 تنها میلگرد ذوب آهن بود که افزایش قیمت داشت و نسبت به روز شنبه، تقریبا 290 تومان گران شد. در حالی که ظفربناب دیروز را با قیمت ثابت 22 هزار و 900 تومان معامله شد، میلگرد نیشابور در برخی از سایزها تا 300 تومان هم افت قیمت را تجربه کرد. در سایر مبادی فروش مطرح میلگرد هم خبری از افزایش نرخ نبود و بازار همچنان آرام گزارش شد.

 

قیمت میلگرد اصفهان (26 تیرماه 1402)

انواع میلگرد

قیمت

میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان 14 A3 

225690

میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان 16 A3

226610

میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان 18 A3 

224780

میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان 20 A3 

224780

میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان 22 A3

229180

 

کاهش قیمت تیرآهن ذوب آهن مانند روزهای قبل ادامه داشت و هم در فروش شاخه‌ای و هم در عرضه کیلویی، ارزان شد. به عنوان نمونه تیرآهن 16 از این کارخانه در فروش کیلویی به طور میانگین 190 تومان ارزان شد و هر کیلوگرم 23.670 تومان معامله شد. این در حالیست که همین تیرآهن در عرضه شاخه‌ای، 36 هزار تومان کاهش نرخ داشت. سایر مبادی تیرآهن هم همچنان این مقطع فولادی را با نرخ ثابت و تنها به صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسانند.

پروفیل اصفهان دیروز یکشنبه را با 100 تومان کاهش نرخ به پایان رساند. البته قیمت این مقطع در صبح امروز، فعلا ثابت اعلام شده است. به طور میانگین این پروفیل امروز را در کانال 30 هزار تومان شروع کرد. پروفیل تهران اما مانند سه روز اخیر، امروز را هم با نرخ ثابت 32.110 تومان در اکثر سایزها و ضخامت‌ها آغاز کرد. این در حالیست که پروفیل کیان لوله جویبار هم همچنان در کانال 31 هزار تومان معامله شده و تمایلی به افزایش یا کاهش قیمت از خود نشان نمی‌دهد.

در حالی که پروفیل صنعتی اصفهان امروز دوشنبه در کانال 33  هزار تومان معامله می‌شود، پروفیل صنعتی تهران و کالوپ به ترتیب 35 و 39 هزار تومان به فروش می‌رسند. پروفیل سبک هم در همه ضخامت‌ها کماکان 43.120 تومان در هر کیلوگرم به مشتریان عرضه می‌شود. اوضاع در پروفیل گالوانیزه و استیل هم کاملا آرام و بدون تغییر خاصی گزارش می‌شود.

ثبات قیمت، پدیده غالب بازار ورق سیاه در روز گذشته بود. هرچند کاهش و حتی کاهش افزایش قیمت هم در برخی از سایزها و مبادی فروش دیده شد؛ اما می‌توان گفت در اکثر ضخامت‌ها، تولید کننده‌های مطرح از قبیل فولاد مبارکه، نرخ ورق سیاه را بدون تغییر اعلام کردند. در این بین قیمت ورق رنگی در برندهای مختلف همچون ورق رنگی فولاد مبارکه هم صبح امروز را با همان قیمت روزهای گذشته و در کانال 53 هزار تومان آغاز کرد. ورق گالوانیزه و روغنی هم مانند چند هفته اخیر، در رکود و البته تثبیت قیمت به سر می‌برند.

 

در این تصویر نوسانات قیمت ورق رنگی  با عرض 1250 را مشاهده می‌کنید.
در این تصویر نوسانات قیمت ورق رنگی  با عرض 1250 را مشاهده می‌کنید.

 

دیروز قیمت نبشی در اکثر مبادی فروش، ثابت در نظر گرفته شد. البته نباید از کاهش نرخ در برخی از تولید کننده‌ها مانند آریان فولاد و ناب تبریز هم غافل شویم. به جز ناودانی ناب تبریز که روز گذشته تا 240 تومان هم کاهش قیمت داشت، سایر مبادی فروش تمایلی به ایجاد تغییر در قیمت این مقطع فولادی از خود نشان ندادند. همچنین باید به ثبات ادامه‌دار قیمت انواع لوله از قبیل مانیسمان، اسپیرال و ... اشاره کنیم که نزدیک به دو ماه است که بازار لوله را به شکل عجیبی تحت تاثیر خود قرار داده است. گریتینگ هم کماکان بدون کوچکترین تغییر قیمت، در رکود آشکار به سر می‌برد. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.