آهن آنلاین
فاصله بین لوله های داربست

فاصله بین لوله های داربست

چهارشنبه 21 تیر 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در پروژه‌های عظیم ساخت و ساز، هرچقدر که ارتفاع سازه بیشتر شود، دسترسی ایمن کارگران به نقاط مرتفع، مشکل‌تر می‌‎شود. این روزها برای رفع این دشواری، از داربست استفاده می‌شود. شاید در همان نگاه اول، مهم‌ترین نکته در زمان داربست‌بندی، فاصله بین داربست و استاندارد فاصله بین لوله‌ها به نظر برسد.

در این مقاله از وب سایت آهن آنلاین قصد داریم ضمن بررسی فاصله صحیح و استاندارد لوله‌های داربست، به سایر موارد مربوط به ایمنی داربست‌بندی نیز بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

چرا اجرای درست و استاندارد داربست بسیار مهم است؟

به طور کلی، زمانی که ارتفاع یک سازه از 1 متر بالاتر برود، برای دسترسی به نقاط مرتفع، باید از داربست استفاده کرد. با این توضیح، بدیهی است که به نوعی همه پروژه‌های عمرانی، نیاز به داربست‌بندی خواهند داشت. از آن‌جایی که کوچکترین اهمال در اجرای صحیح و درست داربست‌ها می‌تواند شامل خطرات جانی جبران‌ناپذیری برای کارگران و عابرین پیاده شود، رعایت استانداردهای ثبت شده در ساخت انواع داربست، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

داربست‌ها وسیله‌ای برای کار در ارتفاع‌های بالا محسوب می‌شوند. به عبارتی دیگر، کارگران زمانی که روی این سازه مشغول کار هستند، حداقل چندین متر از سطح زمین ارتفاع دارند. فقط یک تخطی از استانداردهای جهانی کافیست تا کارگر با عدم رعایت اصول داربست‌بندی، از ارتفاع سقوط کرده و آسیب‌های شدید جسمی و حتی جانی ببیند.

حال یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به ایمنی داربست‌ها، فاصله صحیح و اصولی بین لوله‌ها است که در ادامه به صورت ویژه به آن خواهیم پرداخت.

انتخاب لوله داربست باکیفیت هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به صفحه «قیمت لوله داربست» با انواع مختلف این لوله‌ها و قیمت‌ هر کدام از آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

 

در این تصویر شاهد داربست‌بندی هستید.
در این تصویر شاهد داربست‌بندی هستید.

 

بهترین فاصله بین لوله های داربست بر اساس استانداردهای جهانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان داربست‌بندی باید به آن توجه شود، فاصله صحیح و استاندارد بین لوله‌ها  و دیوار است. به طور کلی، فاصله بین لوله‌های عمودی داربست، باید بین 1.7 تا 2 متر باشد. همچنین توجه داشته باشید که فاصله دیگر لوله‌ها هم نباید از 3 متر بیشتر شود.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که هرگونه فاصله غیر اصولی میان لوله‌ها می‌تواند باعث ایجاد فشار مضاعف به داربست و در نتیجه سقوط و فروپاشی آن شود. اتفاقی که اگر رخ دهد، جان کارگران و عابرین پیاده به شدت تهدید خواهد شد.

 

برای مطالعه بیشتر: تفاوت داربست با کفراژ و کاربردهای هر یک

 

دیگر نکات مهم برای اتصالات صحیح داربست

در داربست‌بندی تنها توجه به فاصله بین داربست کافی نیست و باید نکات دیگری را هم مد نظر قرار داد. توجه داشته باشید که داربست‌ها شامل انواع داربست چکشی ستاره، چکشی کاسه‌ای، معلق، مثلثی و پایه‌دار می‌شوند. هر کدام از این انواع، نوع اتصالات متفاوتی دارد و با توجه به شرایط سازه نوع مناسبی از داربست انتخاب می‌شود.

اولین نکته در اتصال صحیح داربست، استفاده از نردبان ایمن است. به این نکته توجه داشته باشید که نردبان‌ها باید ارتفاع 4 متر و 1 متر داشته باشند. همچنین زاویه بین نردبان‌ها باید بین 68 تا 75 درجه باشد. علاوه بر این، لازم است که بست‌های گردان که برای اتصالات داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت مداوم و مکرر، روغن‌کاری شوند.

به ایمنی سکوی کار هم باید توجه ویژه‌ای داشته باشید. سکوی کار در واقع محلی است که کارگران در بالای داربست، روی آن مشغول به کار و حرکت می‌شوند. این سکو باید از نظر عرض و ارتفاع به قدری وسیع و باز باشد که کارگران بتوانند به راحتی روی آن حرکت کرده و جابه‌جا شوند. بهترین فضای سکوی کار، فضایی بین 60 تا 80 سانتی‌متر است.

سایر موارد ایمنی در داربست‌بندی عبارتند از:

  1. استفاده نکردن کارگران از کفش‌های لغزنده در مواقعی که روی داربست هستند.
  2. ایمن بودن راه‌های ورود و خروج سکوی کار
  3. متصل کردن تخته‌های داربست با تسمه و طناب به صورت ایمن و محکم
  4. کنترل باری که روی داربست‌ها قرار می‌گیرد؛ به شکلی که بیش از حد مجاز نباشد.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع ایمنی داربست‌بندی در سازه‌های ساختمانی مرتفع پرداختیم. همان‌طور که اشاره شد، هرگونه عدم دقت در ساخت داربست می‌تواند منجر به سقوط کارگران از ارتفاع‌های بلند و تهدید جانی آن عزیزان شود. در این میان، رعایت صحیح فاصله بین داربست هم از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر می‌خواهید ایمنی پروژه ساختمانی شما به صورت صد در صد برقرار شود، اجازه ندهید فاصله بین لوله‌های عمودی داربست از 1.7 کمتر و از 2 متر بیشتر شود.

در صورتی که همچنان در ارتباط با داربست‌بندی در پروژه‌های ساختمانی سوال یا ابهامی دارید، حتما با کارشناسان و مشاورین ما در وب سایت آهن آنلاین در ارتباط بوده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.