آهن آنلاین
ادامه موج کاهش قیمت ها در بازار آهن

ادامه موج کاهش قیمت ها در بازار آهن

دوشنبه 12 تیر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بازار آهن روزهای ابتدایی هفته را هم مانند چند وقت اخیر، در رکود و سیر نزولی قیمت‌ها پشت سر گذاشت. در پایان روز یکشنبه بسیاری از مبادی فروش، قیمت میلگرد را کاهش دادند و سایر مقاطع فولادی هم یا روی ریل ثبات قیمت حرکت کردند یا اندکی ارزان‌تر شدند. وضعیت بازار آهن در روزهای آغاز تابستان، نوید آینده خوبی را به کارخانه‌ها و تولید کننده‌ها نمی‌دهد و به نظر می‌رسد ساخت و ساز در بدترین وضعیت خود در سالیان اخیر قرار دارد.

خلاصه رویدادهای اقتصادی ایران و جهان

پس از برسی‌های صورت گرفته بر بازار اقتصادی ایران و جهان، در ادامه به برخی از رویدادهای اقتصادی مهم این هفته در ایران و جهان می‌پردازیم، بسیاری از این اخبار تاثیرات بسزایی در فرآیند خرید و فروش دارند که برای بسیاری از افراد قابل اهمیت است.

  • تولید فولاد ۷ درصد افزایش یافت: دبیر انجمن فولاد کشور عنوان کرد: با توجه به اینکه دو سال گذشته شاهد افزایش مصرف برق بودیم، با این وجود همچنان شاهد رشد و جهش 7 درصدی تولید صنعت هستیم که این مسئله به این معنی است که در تامین انرژی  عملکرد بسیار خوبی داشته‌ایم.
  • امروز قیمت بیت کوین در محدوده‌ی ۳۰۴۹۳ دلار معامله شد و نسبت به روز گذشته معاملاتی ۰.۲۱ درصد کاهش قیمت را حس کرده است.
  • امروز شاهد افزایش قیمت حباب تمام سکه‌ها به جز ربع سکه سبز بودیم، در هنگام انتشار این خبر شاهد افزایش حباب سکه امامی از ۲۵۳ هزار تومان به ۶ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان و حباب سکه بهار آزادی با ۲۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان بودیم.
  • مصوبه مجلس در مورد «واردات خودروی کارکرده» از نظر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با سیاست‌های کلی مغایرتی ندارد.
  • در تاریخ 13 تیرماه 1402، جمهوری اسلامی ایران در نشست مجازی به ریاست هند، به صورت رسمی عضو سازمان همکاری شانگهای شد.
  • در معاملات امروز بازار، قیمت نقدی دلار آزاد به زیر 50 هزارتومان رسید، در صورتی‌که اخیرا با حرارت پایین معاملات آزاد هستیم.
  • استخراج ۶۳ میلیون و ۵۳۸ هزار تنی ماده معدنی در ملی مس توسط شرکت ملی صنایع مس ایران به ثبت رسید

آخرین نوسانات قیمت آهن در بازارهای ایران

گزارش‌ها از بازار میلگرد، خبر از کاهش بی‌سابقه قیمت این مقطع فولادی می‌دهند. میلگرد میانه روز یکشنبه را در کانال 22 هزار تومان به پایان رساند که نسبت به یک هفته قبل، 2 هزار تومان کاهش نرخ را نشان می‌دهد. میلگردهای سایز 14، 16 و 18 این کارخانه، دیروز با قیمت هر کیلوگرم 22.877 تومان به فروش رسیدند.

 

 

اگرچه میلگرد ذوب آهن در سایزهای 14 و 16 دیروز را با ثبات قیمت پشت سر گذاشت؛ اما سایر سایزها بین 100 تا 250 تومان ارزان شدند. به عنوان مثال، میلگرد سایز 18 ذوب آهن، دیروز با قیمت 23.120 تومان عرضه شد که نسبت به روز شنبه، 100 تومان کاهش نرخ را تجربه کرد. میلگرد نیشابور، ابهر، شاهرود، شاهین بناب، سمنان و ... دیگر مبادی فروش بودند که با کاهش قیمت در بازار به فروش رسیدند.

اگرچه برخی از کارخانه‌ها از جمله کاشان، صبا فولاد زاگرس، بافق یزد و ... یکشنبه قیمت میلگرد خود را نسبت به روز شنبه افزایش دادند؛ اما آن‌ها هم همچنان در مقایسه با یک یا دو هفته قبل، در رکود و کاهش قیمت به سر می‌برند.

تیرآهن ذوب آهن به جز سایز 30، دیروز را با کاهش قابل توجه قیمت به پایان رساند. به عنوان نمونه، تیرآهن سایز 14 این کارخانه در فروش کیلویی با نرخ 25.689 تومان معامله شد که 270 تومان ارزان شدن را نسبت به روز شنبه نشان می‌دهد. سایر مبادی فروش تیرآهن از جمله روسیه، ترک، بافق یزد، فایکو، اهواز و ... همچنان این مقطع فولادی را تنها به صورت شاخه‌ای و با تثبیت قیمت به بازار عرضه می‌کنند.

 

 

 قیمت تیرآهن اصفهان (12 تیرماه 1402)

انواع تیرآهن

قیمت

تیرآهن 12

275230

تیرآهن 14

38990830

تیرآهن 16

252300

تیرآهن 18

252300

تیرآهن 20،

252300

تیرآهن 24

256890

تیرآهن 27

256890

تیرآهن 30

279820

 

پروفیل اصفهان صبح امروز دوشنبه در برخی از سایزهای خود، وارد کانال 30 هزار تومان شد. به عنوان مثال، پروفیل 20*20 در ضخامت 2.5 میلی‌متری این شرکت هر کیلوگرم 30.734 تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه هفته گذشته، 1100 تومان ارزان‌تر شده است. با این حال، پروفیل تهران و کیان لوله جویبار همچنان با نرخ میاگین 32 الی 34 هزار تومان به فروش می‌رسند.

قیمت پروفیل سبک در همه ضخامت‌های خود، مدت‌هاست که در کانال 45 هزار تومان ثابت شده و روز یکشنبه را هم با همین قیمت به پایان رساند. پروفیل صنعتی اصفهان نیز از روز سه شنبه هفته قبل تا امروز همچنان با قیمت ثابت 33.487 تومان معامله می‌شود. ثبات نرخ در انواع دیگر پروفیل از قبیل گالوانیزه، استیل و ... هم قابل مشاهده است.

کاهش قیمت وضعیت غالب و اصلی بازار ورق سیاه است؛ البته در برخی از ضخامت‌ها گاهی افزایش نرخ ناچیزی هم مشاهده می‌شود. ورق سیاه ضخامت 2 فولاد مبارکه در سایز 1000 در پایان دیروز با 480 تومان ارزان شدن هر کیلوگرم 32.615 تومان به فروش رسید. این در حالیست که همین سایز ورق سیاه فولاد مبارکه در ضخامت 3 میلی‌متر با 700 تومان افزایش قیمت دوباره به کانال 33 هزار تومان بازگشت.

 

نمودار قیمت جدید ورق سیاه با صخامت 2 فولاد مبارکه در سایز 1000
نمودار قیمت جدید ورق سیاه با صخامت 2 فولاد مبارکه در سایز 1000

 

ورق رنگی فولاد مبارکه دیروز را مانند تمام هفته گذشته با ثبات کامل قیمت پشت سر گذاشت و به نظر می‌رسد امروز هم تغییری در این مقطع فولادی مشاهده نشود. اوضاع در بازار نبشی هم مطابق پیش‌بینی‌ها است و همچنان هیچ افزایش قیمتی در این محصول دیده نمی‌شود. مبادی فروش مطرح مانند آریان فولاد، شکفته و فولاد ایرانیان در پایان روز یکشنبه نرخ انواع نبشی خود را ثابت اعلام کردند. (البته چند مورد کاهش قیمت هم مشاهده شد)

ناودانی شکفته در سایز 6 روز یکشنبه را با 750 تومان کاهش نرخ به پایان رساند که یک رکورد برای این مقطع فولادی به شمار می‌رود. البته سایر انواع ناودانی تا حد زیادی با همان قیمت روز شنبه به فروش رسیدند و حتی امروز را هم با همان نرخ‌ها شروع کردند.

 

نوسانات قیمت ناودانی شکفته 6 متری
نوسانات قیمت ناودانی شکفته 6 متری

 

اوضاع در بازار لوله هم مانند یک ماه اخیر، حکایت از یک رکود کامل دارد و کارخانه‌ها راهی جز تثبیت قیمت ندارند. اتفاقی که اگر همچنان ادامه داشته باشد، منجر به کاهش تولید فولاد در ایران شده و طبعات ناخوشایندی به همراه خواهد داشت. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.