آهن آنلاین
مرور اخبار اقتصادی و تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار آهن

مرور اخبار اقتصادی و تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار آهن

دوشنبه 05 تیر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بازار آهن از ابتدای هفته جاری و به ویژه روز یکشنبه 4 تیر، تحت تاثیر مستقیم افزایش دوباره نرخ دلار و اخبار سیاسی قرار گرفته و سیر صعودی قیمت‌ها در آن دیده می‎شود. کودتای نافرجام روسیه یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت دلار و بالا رفتن نرخ برخی مقاطع فولادی از قبیل میلگرد و تیرآهن بود. برای بررسی آخرین وضعیت قیمت آهن در بازار ایران، با آهن آنلاین همراه باشید.

پس از بررسی‌های صورت گرفته در بازار آهن و فولاد، در ایران و جهان با برخی دیگر از رویدادهای روز مواجه شدیم که در زیر به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، مجموع تولید جهانی فولاد طی ماه می ۲۰۲۳ میلادی کاهش ۵.۱ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که تولید ایران طی این ماه ۸.۸ درصد و طی پنج ماه ابتدای سال میلادی با رشد ۲.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، همراه شده است.

در کنار این موارد براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن خریداران کویل ورق گرم اروپا، درحالی که قیمت‌ها به کف رسیده‌اند، شروع به ثبت سفارش برای شارژ ذخایر خود کردند، علاوه بر این مدیر عامل فولاد مبارکه از دو طرح افزایش ظرفیت به ۳.۲میلیون تن و نورد گرم به‌عنوان بزرگترین طرح های فولاد هرمزگان برای توسعه های آتی خبر داد.

در این بین به دو رویداد اقتصادی مهم کشور ایران می‌پردازیم که در برخی موارد تاثیر زیادی در بازار کلی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

شاخص کل بورس روز یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ در نهایت با افزایش ۲۷۰۱۵ واحدی بر روی کانال دو میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۳۲ واحد آرام گرفت، موافقت مجلس با کلیات لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی صورت گرفت.

جدیدترین نوسانات قیمت مقاطع فولادی در ایران

دو مبادی اصلی تولید کننده میلگرد یعنی کارخانه‌های میانه و ذوب آهن، قیمت این مقطع فولادی را روز یکشنبه 04 تیر، افزایش دادند. میلگرد میانه با 400 تومان افزایش نسبت به روز شنبه، قیمت خود را در کانال 24 هزار تومان تثبیت کرد. سایزهای 14، 16 و 18 این کارخانه، با نرخ هر کیلوگرم 24.690 تومان معامله می‌شوند. میلگرد ذوب آهن هم که روزهای قبل تا آستانه ورود به کانال 22 هزار تومان ارزان شده بود، روز یکشنه حدود 300 تومان گران شده و با قیمت 23 الی 24 هزار تومان به فروش رسید.

میلگرد ابهر، امیر کبیر و جهان فولاد سیرجان هم روز یکشنه را با افزایش نسبی قیمت به پایان رساندند. با این وجود، برخی مبادی تولید کننده این مقطع فولادی هم بودند که دیروز و برخلاف رویه بازار، قیمت میلگرد خود را کاهش دادند. از جمله این کارخانه‌ها می‌توان به بافق یزد، شاهرود، فایکو، ظفر بناب، نیشابور و ... اشاره کرد.

شرکت ذوب آهن به عنوان اصلی‌ترین تولید کننده تیرآهن در ایران، روز گذشته قیمت این محصول را همانند روز شنبه افزایش داد. البته این گران شدن فقط در فروش شاخه‌ای دیده می‌شود و قیمت تیرآهن ذوب آهن به صورت کیلویی، ثابت مانده است. به عنوان مثال، تیرآهن سایز 14 این کارخانه در عرضه شاخه‌ای، تقریبا 120 هزار تومان گران‌تر از روز شنبه به فروش رسیده است.

در سایر کارخانه‌ها وضعیت غالب روز یکشنبه، ثبات قیمت تیرآهن بود. در این میان، تنها تیرآهن سایز 14 ماهان بود که در فروش شاخه‌ای، 45 هزار تومان گران شد. دیگر مبادی تولید تیرآهن، تصمیم گرفتند واکنش خاصی نسبت به افزایش قیمت دلار و اخبار سیاسی منفی نشان ندهند. البته این تصمیم کاملا مقطعی بوده و در صورت ادامه‌دار بودن افزایش نرخ دلار، قطعا تغییر خواهد کرد.

 

قیمت تیرآهن ماهان - 4تیر 1402

سایز

قیمت (ریال)

14

30,733,950

16

41,284,410

18

50,458,720

 

 

اوضاع بازار پروفیل همچنان آرام گزارش می‌شود. دیروز اکثر سایزهای پروفیل در مبادی اصفهان، تهران و کیان لوله جویبار در کانال 32 هزار تومان به فروش رسید. انواع پروفیل سبک روز شنبه در کانال 50 هزار تومان معامله می‌شد، اما با کاهش قیمت قابل ملاحظه، دیروز با قیمت میانگین 44 هزار تومان به مشتریان عرضه شد! البته در پایان روز و همچنین امروز صبح، شاهد افزایش قیمت 1 هزار تومانی در این مقطع فولادی بودیم.

پروفیل استیل مانند روزهای گذشته تمایلی به افزایش یا کاهش قیمت از خود نشان نداد و همچنان در کانال 252 هزار تومان معامله می‌شود. ثبات قیمت در پروفیل گالوانیزه، صنعتی و ... دیده می‌شود.

ورق سیاه نسبت به اتفاقات روز شنبه و یکشنبه، واکنش‌های دوگانه‌ای از خود نشان داد. به این معنی که در برخی ضخامت‌ها گران شد و در بعضی دیگر، با کاهش قیمت به بازار عرضه گردید. به عنوان مثال، ورق سیاه ضخامت 2، یکشنبه به طور میانگین 200 تومان افزایش قیمت داشت و وارد کانال 32 هزار تومان شد. این در حالیست که ورق سیاه ضخامت 4، حتی تا 200 تومان نیز کاهش نرخ را تجربه کرد.

 

نوسانات قیمت ورق سیاه 4 فولاد مبارکه 6000*1500 - 4 تیر 1402
نوسانات قیمت ورق سیاه 4 فولاد مبارکه 6000*1500 - 4 تیر 1402

 

بازار نبشی روز یکشنبه هم شاهد افزایش قیمت نامحسوس در بعضی مبادی تولید کننده بود. البته ثبات قیمت، وضعیت غالب این بازار بود. به عنوان مثال، نبشی آریان فولاد در اکثر سایزها با همان قیمت روز شنبه عرضه شد، اما در سایزهای 40*40، 50*50، 60*60 و 80*80 شاهد افزایش نرخ 175 تومان در هر کیلوگرم بود.

ناودانی هم مانند نبشی در اکثر کارخانه‌ها با قیمت ثابت به بازار عرضه شد و شاهد افزایش نرخ آن در برخی از سایزها بودیم. لوله داربست هم در پایان روز یکشنبه، 1 هزار تومان گران شد. با این حال، لوله ساختمانی، لوله جدار چاه، لوله اسپیرال و ... همچنان تمایلی به افزایش قیمت از خود نشان نمی‌دهند.

به نظر می‌رسد با پایان یافتن کودتای روسیه و همچنین اخبار سیاسی و اقتصادی منفی که این روزها شاهد آن‌ها هستیم، روند صعودی نمودار قیمت آهن‌ آلات به زودی متوقف شده و بازار آهن دوباره در حالت رکود قرار می‌گیرد. البته برخی اتفاقات پیش بینی نشده می‌توانند این تعادل را کاملا به هم بزنند. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.