آهن آنلاین
قیمت آهن پا به پای دلار پایین و پایین‌تر می آید

قیمت آهن پا به پای دلار پایین و پایین‌تر می آید

دوشنبه 22 خرداد 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروز دوشنبه 22 خرداد بازار آهن شاهد کاهش تدریجی، ملایم و قابل توجه قیمت‌ها بود. اتفاقی که البته با توجه به سقوط نرخ دلار و وارد شدن آن به کانال 46 هزار تومان، اصلا بعید نبود. واقعیت این است که حتی علی‌رغم ارزان نشدن مواد اولیه، کارخانه‌ های فولادی در شرایط فعلی، راهی جز پایین آوردن قیمت مقاطع فولادی از قبیل میلگرد، تیرآهن، ورق، پروفیل و ... پیش روی خود نمی‌بینند.

امروز یک خبر دیگر هم روی بازار آهن تاثیر گذاشت و آن هم آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق بود. خبری که بلافاصله باعث کاهش 2 هزار تومانی نرخ ارز و به طبع آن، شدت گرفتن روند ارزان شدن آهن شد. برای بررسی بیشتر آخرین نوسانات بازار آهن، با وب سایت آهن آنلاین همراه باشید.

آخرین تحولات بازار آهن در سایه کاهش نرخ ارز

اخبار حوزه میلگرد حکایت از آن دارند که بیشتر کارخانه‌ها، میلگردهای خود را با 1 الی 4 درصد کاهش قیمت به بازار عرضه کردند. کارخانه فولاد آذربایجان (میانه) که دیروز ثبات قیمت را ترجیح داد، امروز میلگردهای سایز 14، 16 و 18 خود را با قیمت 24.069 تومان به فروش رساند که نشان از کاهش 2.6 درصدی قیمت این مقطع فولادی دارد.

ذوب آهن اصفهان هم میلگردهای سایز 14، 16 و 18 خود را 2.2 درصد کاهش قیمت روانه بازار کرد. در این میان شرکت‌های فایکو و جهان فولاد سیرجان تنها برندهایی بودند که در میان تعجب و بر خلاف پیش‌بینی‌ها، قیمت میلگرد خود را نسبت به روز گذشته افزایش دادند. نرخ متوسط قیمت میلگرد امروز در بازار، 26.400 تومن بود که نسبت به روز قبل، 240 تومان کمتر است.

قیمت تیرآهن اصفهان که عمده بازار این محصول را در اختیار دارد، امروز هم مانند روز قبل با کاهش قیمت مواجه شد. این شرکت تصمیم گرفت تیرآهن‌های سایز 14،16 و 18 خود را به ترتیب 1، 1.8 و 1 درصد ارزان کند. به عنوان مثال، تیرآهن سایز 14 ذوب آهن در شاخه 12 متری، امروز هر کیلوگرم 28.166 تومان معامله شد.

سایر کارخانه‌ها هم به پیروی از ذوب آهن اصفهان و تحت تاثیر فضای روانی حاکم بر بازار آهن، تیرآهن را با قیمتی کمتر از روز گذشته به بازار عرضه کردند. در این میان، تیرآهن سایز 14 اهواز، شاهد کاهش قیمت 1.3 درصد بود. تیرآهن سایز 16 یزد هم 1.6 درصد ارزان شد.

با وجود کاهش قیمتی کلی در بازار آهن، پروفیل ساختمانی روز آرامی را سپری کرد. پروفیل اصفهان و کیان لوله جویبار بدون هیچ تغییری با همان قیمت روز گذشته به فروش رسید. این در حالیست که پروفیل ساختمانی تهران در سایزهای مختلف، کاهش قمیت را تجربه کرد. به عنوان مثال، پروفیل سایز 20*20 تهران در ضخامت 2 و طول 6 متری، هر کیلوگرم 33.670 تومان به فروش رسید که 0.3 درصد از دیروز ارزان‌تر است.

اوضاع در پروفیل صنعتی هم به همین شکل بود و تنها پروفیل تهران آن‌هم به میزان 1.2 درصد ارزان شد. اصفهان و کالوپ ترجیح دادند پروفیل صنعتی خود را با ثبات کامل قیمت عرضه کنند. این موضوع بی‌ربط به ثبات قیمت در محصولات اولیه نیست.

پروفیل گالوانیزه 2، 2.5، 3 و 4 هم در همه سایزها با کاهش قیمت مواجه شد. این در حالیست که قیمت پروفیل سبک امروز هیچ تغییری را نسبت به روز یکشنبه، نشان نمی‌دهد.

ورق سیاه فولاد مبارکه در سایزها و ضخامت‌های مختلف هم امروز با کاهش قیمت به بازار عرضه شد. به عنوان مثال، ورق سیاه ضخامت 2 و سایز 1250 این شرکت، 32.799 تومان به فروش رسید که این نرخ، 0.8 درصد ارزان‌تر از دیروز است. گیلان قیمت ورق آهن را ثابت حفظ کرد و اکسین هم در برخی از سایزها، ترجیح داد روند افزایش نرخ را در پیش بگیرد.

نبشی آریان فولاد امروز شاهد ثبات کامل قیمت‌ها بود. این در حالیست که شکفته مانند دیروز، قیمت نبشی‌های خود را در سایزها و ضخامت‌های مختلف ارزان کرد. فولاد سپهر ایرانیان دیگر کارخانه‌ای بود که نبشی‌های خود را با قیمتی ارزان‌تر از دیروز به فروش رساند.

به جز ناودانی البرز ایرانیان، سایر کارخانه‌ها مانند روز قبل، تمایلی به افزایش یا کاهش قیمت این محصول از خود نشان ندادند. این در حالیست که اوضاع بازار ورق استیل هم کاملا آرام بود و شیب نمودار قیمت آن 0 بود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.