آهن آنلاین
بیشترین کاهش قیمت آهن در هفته های اخیر

بیشترین کاهش قیمت آهن در هفته های اخیر

یک‌شنبه 21 خرداد 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

امروز یکشنبه 21 خرداد، بازار آهن شاهد کاهش قیمت چشمگیری بود. ارزان شدن بسیاری از مقاطع فولادی از قبیل میلگرد، تیرآهن، پروفیل و ... البته کاهش قیمت ها از ابتدای هفته قبل شروع شده و حتی چند روز تعطیلات هم نتوانست مانع این اتفاق شود. ثبات قیمت ارز و البته اصلاح عرضه و تقاضا در بازار، نوید روزهای بهتری را هم در آینده‌ای نزدیک می‌دهد؛ روزهایی که البته به حفظ همین روند کاهش قیمت دلار و نتیجه مثبت مذاکرات برجامی گره خورده است.

بررسی نوسان بازار آهن

از میلگرد شروع می‌کنیم که امروز در اکثر کارخانه‌ها، با کاهش قیمتی بین 200 الی 400 تومن به بازار عرضه شد. به غیر از میلگرد میانه که با همان قیمت دیروز به فروش می‌رسد، سایر شرکت‌ها ترجیح دادند به پیروی از وضعیت بازار ارز، روند نزولی قیمت میلگرد خود را همچنان حفظ کنند. البته میلگرد اهواز هم در این میان، سیاست خود مبنی بر سکون کامل قیمت‌ها را دنبال می‌کند.

پایین‌ترین نرخ میلگرد 14 امروز متعلق به شرکت کوثر اهواز بود که هر شاخه 12 متری از میلگرد 14 خود را با قیمت 23.472 تومان به بازار عرض کرد. این در حالیست که بالاترین نرخ هم با 26.103 تومان به کارخانه راد همدان تعلق داشت. همچنین میلگرد شاهرود با 1.4 درصد کاهش قیمت، بالاترین سطح ارزان شدن میلگرد را در بازارهای امروز ایران، به ثبت رساند.

تیرآهن هم امروز و توسط بسیاری از تولید کننده‌ها، با کاهش قیمت به بازار عرضه شد. برخلاف پیش‌بینی‌ها بیشترین ضریب کاهش قیمت به شرکت ذوب آهن اصفهان تعلق داشت که تیرآهن‌های سایز 14، 16 و 18 خود را به ترتیب 4.6، 1.6 و 1.6 درصد ارزان کرد. تیرآهن ذوب آهن امروز با حداقل قیمت 27.523 برای تیرآهن 16 و 18 و حداکثر قیمت 30.734 تومان برای سایز 12 به فروش رسید.

سایر کارخانه‌ها هم یا ترجیح دادند قیمت تیرآهن خود را ثابت نگه دارند یا مانند ذوب آهن و به‌دلیل کاهش تقاضا و کاهش نرخ ارز، آن را ارزان‌تر از روزهای گذشته عرضه نمودند. تیرآهن یزد ارزان شد؛ اما کوثر اهواز این‌جا هم هیچ تمایلی به تغییر قیمت‌ها از خود نشان نداد.

تمامی سایزهای پروفیل صنعتی اصفهان امروز با قیمت 34.404 تومان معامله شدند که نسبت به روز قبل، 1.3 درصد ارزان شده‌اند. سایر کارخانه‌ها از قبیل تهران و کالوپ اما همچنان روی ریل ثبات قیمت پروفیل صنعتی قدم برمی‌دارند.

اوضاع در ورق سیاه هم امروز یکشنبه 21 خرداد آرام گزارش شده است. البته ناگفته نماند که بعضی از کارخانه‌ها ورق سیاه را گران کردند. به عنوان مثال، ورق فولاد مبارکه اصفهان در سایز 1000 و 1250 در ضخامت 2، امروز شاهد افزایش قیمت 0.8 و 0.6 درصدی بود. در حالی که ضخامت 3 سایز 1350 همین برند با 0.8 درصد کاهش قیمت معامله شد. کمترین قیمت ورق سیاه در بازار امروز متعلق به ورق 6000*2000 اکسین اهواز بود که 18.808 تومان به فروش رسید. کاهش باورنکردنی 52 درصدی این قیمت، جای سوال و تعجب دارد.

امروز هیچ افزایش قیمتی در بازار نبشی دیده نشد. کارخانه آریان فولاد و شکفته نبشی خود را در سایزهای مختلف با کاهش قیمت بین 1.2 تا 1.7 درصد به بازار عرضه کردند. البته ثابت قیمت همچنان وضعیت غالب نبشی در بیشتر سایزها و ضخامت‌ها است.

در حالی که اکثر کارخانه‌ها قیمت امروز ناودانی خود را ثابت اعلام کردند، ناودانی سایز 6 کارخانه شکفته در حالت 6 متری، شاهد کاهش قیمت 1.3 درصد بود. همچنین ناودانی فولاد تهران هم اکثر ضخامت‌های ناودانی خود را 2.4 درصد ارزان کرد.

بررسی‌های ما در بازار امروز یکشنبه 21 خرداد نشان می‌دهد که تمام کارخانه‌ها، قیمت ورق استیل خود را ثابت نگه داشتند. این وضعیت در گریتینگ و تسمه هم قابل مشاهده بود.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که بازار آهن امروز را کاملا بدون حاشیه سپری کرد و البته همچنان چشم انتظار روزهای آتی است تا ببیند آیا روند کاهش قیمت ارز همچنان ادامه دارد یا ممکن است شاهد یک جهش دوباره در قیمت‌ها باشیم. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.