آهن آنلاین
صندوق سرمایه گذاری بخشی فلزات در بورس تاسیس می شود

صندوق سرمایه گذاری بخشی فلزات در بورس تاسیس می شود

یک‌شنبه 14 اسفند 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مزایای مشترک و همچنین منحصر به فرد هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها یکی از مزایای مشترک مابین صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛ ترکیب دارایی و انتخاب نمادهای ارزنده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌طور اصولی انجام خواهد شد و به این واسطه بیشترین منفعت به سرمایه‌گذاران می‌رسد.

وی تشریح کرد: به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی ملزم هستند که بیش از ۳۰ درصد دارایی‌های خود را حداقل در ۳ صنعت سرمایه‌گذاری کنند و از این بابت صندوقی متنوع به‌حساب می‌آیند. البته صندوق‌های بخشی (Sector Fund) نیز جزئی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به‌حساب می‌آیند اما شرایط و ویژگی‌های متفاوتی دارند.

ایرانشاهی بیان کرد: ویژگی منحصر به‌فرد صندوق‌های بخشی مربوط به تمرکز سرمایه‌گذاری بخش عمده منابع در یک صنعت بخصوص می‌شود. این صندوق به نیاز سرمایه‌گذارانی پاسخ می‌دهد که نسبت به سرمایه‌گذاری در یک صنعت مشخص، دیدگاه مثبتی دارند اما نسبت به انتخاب صحیح و بهینه نمادها دچار تردید هستند. این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند بازدهی خوبی برای اشخاص غیرمتخصص ایجاد کند.

صندوق سرمایه گذاری بورسی فلزات چیست؟

صندوق سرمایه گذاری بورسی فلزات که آن را با نام «صندوق بخشی فلزات» هم می‌شناسیم، یکی از انواع صندوق‌های بخشی در بازار بورس محسوب می‌شود. صندوق بخشی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا قابل معامله ETF است که روی یک بخش خاص از اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کند. به لحاظ ترکیب دارایی، حداقل 70 درصد از دارایی‌های یک صندوق سرمایه‌گذای بورسی فلزات، از سهام شرکت‌های فعال در حوزه فلزات اساسی تشکیل می‌شود.

فلزات اساسی عبارتند از: آهن؛ فولاد، مس، آلومینیوم، نیکل و روی. به طبع شرکت‌هایی که در تولید این فلزات فعالیت می‌کنند، در ردیف شرکت‌های فلزات اساسی صندوق بخشی فلزات قرار می‌گیرند. بنابراین هرگونه تغییر در ارزش این فلزها، باعث تغییر سهام کلیه محصولات یک صندوق بخشی می‌شود.

 

محصولات فولادی در تصویر نمایش داده شده اند.
محصولات فولادی در تصویر نمایش داده شده اند.

 

نحوه سرمایه گذاری در صندوق بخشی فلزات اساسی

برای خرید و فروش واحدهای موجود در یک صندوق بخشی فلزات اساسی، می‌توانید از طریق سامانه‌های معاملاتی مانند «ایزی تریدر» اقدام کنید. به این منظور کافیست نماد صندوق فلزات مورد نظر خود را در ایزی تریدر جستجو کرده و با ثبت سفارش، معاملات خود را تکمیل نمایید.

صندوق سرمایه‌گذاری بخشی استیل مفید

صندوق استیل، اولین صندوق فلزی بازار بورس بود و به عنوان نخستین صندوق بخشی کارگزاری مفید هم شناخته می‌شود. این صندوق توسط کارشناسان و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کارگزاری مفید، راه‌اندازی شده است و در حال حاضر نیز مدیریت می‌شود. هدف از تاسیس صندوق استیل مفید این است که سهام‌داران با خرید از این صندوق، سود بیشتری نسبت به شاخص کل فلزات اساسی و شاخص کل بورس، به دست بیاورند.

مزایای صندوق بخشی استیل چیست؟

همان‌طور که اطلاع دارید، صندوق بخشی فلزات دومین بخش بزرگ بازار سرمایه است. بنابراین مزایای خرید سهام از صندوق بخشی استیل، به شکل قابل ملاحظه‌ای پررنگ هستند. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

اصولا اکثر شرکت‌های تولید کننده فلزات اساسی، محصولات خود را در کنار بازارهای داخلی، به خارج از کشور نیز صادر می‌کنند. بنابراین شما با سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی استیل، می‌توانید یک سهام دلاری داشته باشید که در دراز مدت و به دلیل نوسانات قیمت ارز، سود بیشتری را نسبت به سایر سهام‌ها برای شما عزیزان به همراه خواهد داشت.

تنوع در سبد سرمایه‌گذاری را می‌توان دیگر مزیت صندوق بخشی استیل دانست. شما با سرمایه‌گذاری در این بخش، می‌توانید سهام چندین شرکت فعال و معتبر را خریداری نمایید. بنابراین، تنوع سرمایه‌گذاری سبب می‌شود که ریسک افت سرمایه و سهام شما به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند. مدیریت حرفه‌ای، نقد شوندگی آسان، امکان سرمایه‌گذاری آنلاین با مبلغ کم، سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بدون نیاز به دانش تحلیل‌گری و ... از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی استیل به شمار می‌روند.

ترکیب دارایی صندوق استیل

صندوق بخشی استیل در صنعت فلزات اساسی فعالیت می‌کند و طبق مقررات، حداقل ۷۰ درصد از دارایی تحت مدیریت آن به سهام و حق تقدم سهام موجود در این صنعت و حداکثر ۳۰ درصد به سایر صنایع و مابقی به بخش‌های دیگری همچون طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت و … اختصاص دارد.

سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه درخواست جدیدی برای تاسیس صندوق بخشی وجود دارد؟ گفت: درخواست‌های زیادی برای تاسیس صندوق بخشی به اداره نظارت بر نهادها ارسال شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اکنون فقط امکان صدور مجوز صندوق سرمایه‌گذاری بخشی را در 2 صنعت شیمیایی و فلزات اساسی داریم؛ البته با بررسی شرایط بازار و عملکرد صندوق بخشی، تاسیس صندوق بخشی در سایر صنایع به اعضای هیات مدیره ارائه شده است.

ایرانشاهی در تکمیل سخنان خود، افزود: درخواست‌هایی در خصوص تاسیس صندوق در صنعت فلزات وجود دارد و به‌زودی موافقت اصولی چندین صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت مذکور را صادر خواهیم کرد و اثرات آن بر قیمت آهن و سایر محصولات فلزی مشهود خواهد بود. همچنین درخواستی برای تبدیل یک صندوق سرمایه‌گذاری مختلط به بخشی نیز وجود دارد که احتمالا تا هفته آینده مجوزهای لازم برای تغییر ماهیت آن صادر خواهد شد. 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.