آهن آنلاین
قیمت آهن با دلار در مسیر افزایش است

قیمت آهن با دلار در مسیر افزایش است

شنبه 06 اسفند 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

تا پایان هفته گذشته، نوسانات شدید قیمت آهن آلات کاهش یافت، هرچند هنوز چندین نقطه فروش برای افزایش قیمت قطعی شده بود. با این حال، مشخص شد که بازار آرام با تقاضای کم است.

با وجود تعطیلی آخر هفته، بازار بی رویه ارز همچنان روند صعودی خود را ادامه داد و به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی در کنترل نرخ دلار موفقیت چندانی نداشته است، چرا که پس از ایجاد مرکز مبادلات ارزی، نرخ دلار نه تنها تثبیت نشده است، اما باز هم افزایش یافت و پس از افت مختصر به 49 هزار تومان از آستانه 52 هزار تومان گذشت و در نتیجه هر دلار در بازار آزاد 52 هزار و 650 تومان مبادله شد.

همزمان برخی از مسئولان غیرواقعی بودن نرخ دلار را تقبیح کرده و احتمال می دهند منابع غیررسمی مانند کانال های تلگرامی با اعلام قیمت های غیرواقعی دلار به این بازار کمک کنند. در نتیجه، نهادهای امنیتی برای شناسایی افراد مسئول این اقدامات مداخله خواهند کرد.

 

مقاطع فولادی در این تصویر نمایش داده شده است.

تحلیل روند بازار آهن

در اواخر هفته گذشته، بازار میلگرد با کاهش جزئی مواجه شد، البته برخی شرکت ها به افزایش 100 تا 300 تومانی خود ادامه دادند. اما تیراهن به همراه چند شرکت دیگر از افزایش 50 تا 200 هزار تومانی قیمت هر شعبه بدون اصلاح خبر داد. همچنین قیمت انواع ورق از جمله ورق مشکی فولاد مبارکه و اکسین حدود 400 تا 100 تومان افزایش یافت و ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز با افزایش جزئی مواجه شد.

برخی از مراکز فروش از افزایش روزانه 300 تومانی قیمت نبشی، اسپری و ناودانی ایرانی و اروپایی خبر دادند اما برخی کارخانه ها قیمت ثابتی را حفظ کردند. قیمت پروفیل در تعداد محدودی از کارخانه ها ثابت ماند و در سایر کارخانه ها بین 300 تا 500 تومان افزایش مشاهده شد. قیمت لوله صنعتی، داربست و انواع لوله نیز 300 تومان افزایش یافت.

کمیته مدیریت بازار روز پنجشنبه بازار را بررسی کرد اما هیچ نشانه ای از اصلاح یا تثبیت قیمت فلزات داخلی دیده نشد و بعید به نظر می رسد تا پایان سال چنین اصلاحی رخ دهد. فرمول فعلی که برای تعیین قیمت‌ها در بورس کالا استفاده می‌شود، به نفع افزایش قیمت است و تنها کارخانه‌هایی با عرضه محدود در بورس کالا تأثیرات منفی را تجربه می‌کنند. حتی با اصلاح قیمت‌ها، اگر مکانیسم تعیین نرخ پایه تغییر نکند، بازار ثابت خواهد ماند.

تحلیل دیگری حاکی از آن است که با تثبیت قیمت آهن در برخی منابع خصوصی، سایر بازارهای فلزی ممکن است با بازار ارز هماهنگ شوند و نرخ دلار ممکن است به بازار فولاد مرتبط شود. این لزوما به معنای کاهش قیمت ها نیست، اما ممکن است از رشد ناگهانی در این بازار جلوگیری کند. افزایش قیمت فولاد و بررسی‌های مداوم بر وزن بازار افزوده می‌شود و فعالیت‌های محدود بازار تا پایان سال ممکن است باعث شود بازار تا حدودی از مسیر فعلی خود تغییر کند.

با این حال، تاثیر بورس کالا بر انتظارات تورمی داخلی موضوع دیگری است. با ادامه افزایش قیمت ها، معامله گران نرخ مصرف خود را افزایش می دهند، حتی اگر این روند در ماه های سردتر به طور قابل توجهی کاهش یابد. با این وجود، بسیاری در این زمینه برای حفظ سرمایه خود به دلیل کاهش روزانه ارزش پول ملی کشور، محصولات فولادی از جمله میله، تیرآهن و شمش را خریداری می کنند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.