آهن آنلاین
قیمت میلگرد به بالاترین حد خود رسید

قیمت میلگرد به بالاترین حد خود رسید

شنبه 06 اسفند 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حالی که رکوردشکنی قیمت ارز در بازار آزاد همچنان کاهش می یابد، قیمت میلگرد نیز به سطوح بی سابقه ای دست یافته است. این امر به دلیل رشد انتظارات تورمی و افزایش تقاضا در کنار کمبود عرضه در بازار ناشی از چالش های گازی در کشور است. در نتیجه قیمت تمام شده میلگرد به بیش از 26 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده و موجب شده است تا دلالان داخلی بیش از هر زمان دیگری نسبت به افزایش قیمت ها در سال آینده نگران باشند. آنها ترجیح می دهند هر گونه نقدینگی مازاد را در بازارهای کالایی سرمایه گذاری کنند. در حالی که برخی امیدوارند افزایش عرضه در ماه‌های آینده باعث کاهش تورم بازار شود، برخی دیگر معتقدند هرگونه کاهش قیمت به دلیل ذهنیت فزاینده بازار منجر به انفجار تقاضا و رقابت قیمتی می‌شود. در شرق آسیا قیمت میلگرد بار دیگر افزایش یافته است. معامله گران در چین خوشبین هستند که سیاست های حمایتی دولت برای بخش مسکن باعث افزایش تقاضا برای ساخت و ساز می شود و در نتیجه قیمت میلگرد در هفته گذشته 5 درصد رشد می کند.

میلگرد گران‌‌‌تر از همیشه

معاملات قطعات بلند فولادی در بورس کالا با توجه به انتظارات تورمی داخلی به روند صعودی خود ادامه می دهد. علیرغم کاهش معمول تقاضا برای شمش فولاد و مقاطع طولانی مانند میلگرد و تیرآهن در زمستان، معامله گران به طور فزاینده ای این کالاها را خریداری می کنند که احتمالاً به دلیل ترس از افزایش قیمت در سال آینده است. این روند همزمان با رکوردشکنی قیمت ارز در بازار آزاد در حال وقوع است. میانگین قیمت میلگرد فروخته شده در رینگ داخلی بورس تا روز گذشته کیلویی 23 هزار و 900 تومان بود. این در حالی است که طی هفته پایانی بهمن ماه، میانگین قیمت پایه میلگرد عرضه شده در این سکو، کیلویی 21 هزار تومان بوده که نشان از افزایش 14 درصدی تنها در یک هفته دارد. پس از عوارض و مالیات، قیمت نهایی میلگرد در انتظار تصویب، می تواند به رکورد تاریخی 26500 تومان در هر کیلوگرم برسد. حتی در صورت لغو این معاملات، بعید به نظر می رسد که قیمت ها در بازار فعلی کاهش قابل توجهی داشته باشد، زیرا معامله گران به دلیل رشد نرخ ارز آزاد و سایر دارایی ها، این نرخ بالاتر را پذیرفته اند.

تبعات افزایش قیمت میلگرد

مقاطع بلند فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن نقش بسزایی در ساخت و ساز ساختمان دارند. بخش ساخت و ساز مصرف کننده اصلی این محصولات فولادی است و هر گونه افزایش قیمت آنها احتمالاً منجر به هزینه های بالاتر برای پروژه های ساخت و ساز تمام شده خواهد شد. بنابراین می توان استنباط کرد که قیمت مسکن در کشور در سال 1402 جهش دیگری را تجربه خواهد کرد که این موضوع به یک دغدغه بزرگ در فضای اقتصاد کلان کشور تبدیل شده و متاسفانه به نظر می رسد چالشی غیرقابل حل باشد.

 

میلگرد به صورت بندیلی در تصویر قابل مشاهده است.

 

نتیجه افزایش عرضه‌‌‌ها

تقاضا برای مقاطع بلند فولادی در بحبوحه بحران گاز ناشی از هوای سرد طی دو ماه گذشته افزایش یافته است. این بحران منجر به قطع گاز در بسیاری از واحدهای تولیدی از جمله واحدهای ذوب شد که منجر به کاهش تولید فولاد شد. در نتیجه کاهش عرضه و رقابت قیمت در بستر بورس کالا رخ داد. امید است موج گرما در کشور در ماه جاری سهمیه مصرف گاز را برای تولیدکنندگان افزایش دهد و منجر به افزایش تولید و عرضه و تعادل بازار و در نتیجه تعدیل قیمت شود. با این حال، برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که حتی اگر عرضه افزایش یابد و قیمت ها کاهش یابد، کاهش قیمت ممکن است پایدار نباشد. این به دلیل رشد قیمت ارز آزاد است که باعث شده فعالان بازار بر حفظ ارزش دارایی تمرکز کنند. بنابراین، در صورت کاهش قیمت‌ها، احتمالاً رقابت سنگین قیمتی در این پلتفرم رخ خواهد داد.

بازارهای جهانی

قیمت میلگرد در چین پس از یک دوره کاهش دوباره افزایش یافت. بورس شانگهای قیمت هر تن را 4200 یوان اعلام کرد که افزایش هفتگی 4.2 درصدی و بالاترین قیمت در 7 ماه اخیر است. سیگنال های قوی تقاضا در چین سیگنال صعودی را به بازارها ارسال کرده است. تاکید دولت چین بر رشد اقتصادی و اقدامات محرک برای حمایت از تقاضای مسکن نیز از افزایش قیمت میلگرد حمایت کرده است. بر اساس داده های ANZ Research، قیمت املاک در چین از ژانویه پس از کاهش 16 ماهه تثبیت شده است. بازرگانان چینی بسته های مالی و حمایتی جدیدی را در کنگره ملی خلق در ماه مارس پیش بینی می کنند تا تقاضای مسکن و ساخت و ساز را تحریک کنند. این امر بازار فولاد در شرق آسیا را به دلیل تقاضای مورد انتظار برای ساخت و ساز و املاک در چین افزایش داده است. موسسه تحقیقات کپلر تخمین می زند که واردات آهن در چین در ژانویه به 3.58 میلیون تن در روز خواهد رسید که تقریباً 3 درصد نسبت به ژانویه افزایش داشته است.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.