آهن آنلاین
اختلاف نظر نرخ دلار مبنای محاسبه برای ورق وارداتی / دلار نیما یا دلار بازار متشکل ارزی.

اختلاف نظر نرخ دلار مبنای محاسبه برای ورق وارداتی / دلار نیما یا دلار بازار متشکل ارزی.

یک‌شنبه 16 بهمن 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه

برخی فعالان بازار معتقدند که باید به جای نرخ دلار نیمایی، نرخ دلار بازار متشکل ارزی را در نظر گرفت و معتقدند محاسبات این ورق بر اساس دلار نیمایی خواهد بود. اما هزینه های واردات بیشتر را در نظر گرفته اند و قیمت این ورق در بازار داخلی به بالای 900 دلار در هر تن رسیده است. در نهایت معتقدند قیمت هر کیلوگرم ۲۶ هزار تومان + مالیات بر ارزش افزوده در بازار داخلی را باید به عنوان قیمت ورق کلاف گرم وارداتی در بورس کالا در نظر گرفت.

تفاوت قابل توجه قیمت 14 هزار و 700 تومانی نرخ دلار نیمایی (28 هزار و 500) با نرخ دلار بازار (43 هزار و 200) قابل توجه است. معمولاً این شکاف قیمتی به دلیل تجربیات گذشته به عنوان رانت در بازار شناخته می شود. متأسفانه در نهایت همیشه بالاترین نرخ به مصرف کننده نهایی منتقل می شود و مابقی اختلاف قیمت در بین مراحل میانی از بین می رود.

دولت همچنان اصرار دارد که برخی اقلام را بر اساس نرخ 28500 تومانی نیمایی ارزش گذاری کند، اما مدت زیادی است که انعکاس واقعی این نرخ را در هیچ کجای بازار مشاهده نکرده ایم. ظاهراً عده‌ای همچنان معتقد به استفاده از این نرخ دلار برای اقلامی مانند فولاد در محاسبات بازار داخلی هستند، اما در واقع با توجه به درک ما از ماهیت خصولتی آن و عملکرد آن در حفظ منافع سهامداران، نرخ دلار نیمایی باعث شده است هرگز برای معاملات واقعی به جز در دوره های محدودی استفاده نشده است، مانند زمان تصدی آقای سرقینی، که بعداً منجر به تفاوت قیمت بین دلار نیمایی و دلار نزدیک به بازار به عنوان درس عبرت برای خریداران بورس شد. امروز به یاد آورد.

اخیراً شاهد تغییراتی در مدیریت بازار پست های فرعی بوده ایم که بسیاری از محصولات ارزش دلاری را به عنوان پایه خود تبلیغ می کنند، اما در عمل در بسیاری از موارد به منافع شخصی مختلف اولویت داده اند. نکته اصلی در این مورد حذف محدودیت سقف قیمت در بازار بورس کالا است که به واسطه ها اجازه می دهد محصول را با مهندسی کردن عرضه آن در بازار داخلی، مانند این خودرو یا سایر اقلام فروخته شده در کالا، با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند.


 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.