آهن آنلاین
فولاد مبارکه پیشرو در تولید و مدیریت انرژی

فولاد مبارکه پیشرو در تولید و مدیریت انرژی

شنبه 08 بهمن 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیریت انرژی یک موضوع بسیار مهم و حیاتی در تمام فعالیت‌های تولیدی بوده که وظیفه هماهنگ سازی و سازماندهی در راستای تولید و توزیع انرژی برای برآورده کردن نیازها جهت قرارگیری اهداف اقتصادی و زیست محیطی را برعهده دارند و در این بین جمع آوری داده‌ها و جمع‌آوری آنها برای مدیریت مصرف اهمیت بسیار خاصی دارد. انرژی و به صورت کلی احتیاج داشتن به آب و برق و گاز از جمله نیازهای اساسی شکل‌گیری صنایع بوده و تولید به شکل مستقیم با انرژی ارتباطی مستقیم خواهد داشت. باتوجه به محدودیت‌هایی که در کشور برای این حوزه وجود دارد، مخصوصاً طی سال‌های اخیر، لازم است تا برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی نیازها و شرایط حاکم که بر انرژی هست به خوبی مدیریت شود. این امر یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی خواهد بود. رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در عرصه اهمیت تولید در رشد تکامل و پیشرفت ایران بیانگر روشنی از ترسیم آینده‌ای مطلوب برای ایران خواهد بود، اما به‌نظر می‌رسد که دولت در دوره‌های مختلف در راستای تامین انرژی پایدار برای واحدهای صنعتی به خوبی عمل نکرده و به تعهدات خود نتوانسته پایبند باشد؛ از این رو واحدهای صنعتی با مشکلاتی روبرو بوده این و مشکلات توانسته فرآیند تولید و ایجاد ثروت و بهره‌وری را برای کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو کند.

 

تولید فولاد در کارخانه فولاد مبارکه نمایش داده شده است.

 

با توجه به این مباحث شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از مهم‌ترین واحدهای صنعتی و فولادی کشور استراتژی‌ها و البته برنامه‌ریزی‌های پایداری را برای مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف به منظور مداومت بر تولید و کم شدن هزینه‌ها اندیشیده است. اهدای گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی ISO50001 از از سوی شرکت بین المللی SGS سوییس شرکت فولاد مبارکه بیانگر و رشد این سازمان در عرصه مدیریت انرژی و البته اصلاح فرایندها و ساختارهای حوزه انرژی و تلاش برای بهبود دادن مداوم و رشد سازمان خواهد بود. دریافت این استاندارد از توانمندی شرکت فولاد مبارکه  جهت بهبود عملکرد انرژی نشان دارد و هدایت سازمان در این عرصه یک مدیریت منظم را برای کم کردن گازهای گلخانه‌ای و دیگر موارد تاثیر گذار بر محیط زیست و کم شدن هزینه‌های تولید به‌وجود آورده است.

با توجه به اینکه ۱۰ درصد از هزینه‌های تولید را هزینه انرژی شکل می‌دهد، سیستم قدرتمند مدیریت انرژی نقش بسیار اثرگذاری در بهره‌وری برعهده داشت. شرکت فولاد مبارکه سال گذشته نزدیک به ۴.۶ میلیون گیگاژول در مصرف انرژی توانست صرفه‌جویی داشته باشد. بزرگترین پروژه مدیریت انرژی و محیط زیست این شرکت را می‌توانیم بازیافت انرژی با کمک بازیافت حرارت در نیروگاه بدانیم و صرفه‌جویی بیش از ۱۲ هزار نرمال متر مکعب گاز طبیعی در ساعت حاصل این موضوع است که بر روند تعیین قیمت آهن موثر خواهد بود.

شرکت فولاد مبارکه با اطلاع از اهمیت تامین انرژی پایدار پروژه‌های مختلف را در دست انجام و اقدام دارد و احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی،  گسترش ریکوپراتور‌های شش واحد احیا مستقیم، احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، احداث توربین‌های انبساطی برای تولید برق در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و احداث نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی از کارهایی است که برای تامین انرژی پایدار به وسیله فولاد مبارکه برای توسعه و تعالی سازمان صورت گرفته است. تمام این موارد همراه با رعایت ملاحظات زیست محیطی خواهد بود.

محمد جواد براتی

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.