آهن آنلاین
صرفه جویی در ارز با بومی سازی قطعات فولاد هرمزگان

صرفه جویی در ارز با بومی سازی قطعات فولاد هرمزگان

سه‌شنبه 04 بهمن 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

عطاالله معروفخانی در گفتگوی اختصاصی بیان کرد: با توجه به اینکه در ۴ محور مهم بومی‌سازی‌های انجام شده است توانستیم در کاهش ارزبری، کاهش هزینه‌های تمام شده، افزایش سودآوری بنگاه‌ها و بهره‌وری ارتقای توان ساخت داخل را در دستور کار فولاد هرمزگان بگنجانیم. در مجموع بیشتر از ۲۶ درصد در صرفه‌جویی‌های ارزی افزایش داشته‌ایم و این موضوع به سبب تولید داخلی قطعات مواد اولیه و نسوز ۹ ماهه ابتدایی امسال بوده‌ایم که این درصد نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر و خوبی داشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد تاسیس واحد مستقل بومی سازی جهت تمرکز روی ساخت قطعات داخلی و همچنین انتخاب پیمانکاران ساخت برای بومی سازی و خریداری بیش از ۱۲ هزار قطعه در داخل کشور از جمله مهمترین اهداف و البته اقدامات شرکت فولاد هرمزگان بوده که به سبب بومی سازی قطعات تاکنون انجام داده است. قوانین بومی سازی می‌تواند روی قیمت آهن و قیمت میلگرد هم اثرات خوبی داشته باشد.

معروفخانی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد که با تشویق بخش خصوصی در راستای انجام سرمایه‌گذاری و راه اندازی سیستم عملکردی قطعه‌سازان می‌توانیم به خوبی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم و در صرفه‌جویی‌های ارزی نقش مهمی داشته باشیم و این امر را می‌توانیم از جمله مهمترین هدف‌های بومی سازی قطعات در شرکت فولاد هرمزگان بدانیم. آمار‌ها اینگونه نشان می‌دهد که طی ۹ ماه اول سال جاری از طریق این شرکت صرفه جویی‌های ارزی به خوبی انجام شده و این صفحه جویی‌ها به سبب تولید قطعات و تجهیزات و مواد اولیه بیشتر از ۳۶ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۸۲۷ دلار بوده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آن توانست یک رشد ۲۶ درصدی را تجربه کند معروفخانی با بیان اینکه در سال گذشته توانسته بودیم یک صرفه‌جویی ارزی معادل با۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۵۵ دلاری داشته باشیم بیان کرد: با برگزاری چهارمین جشنواره ملی فولاد ایران توانستیم ۴ تفاهم نامه برای بومی سازی قطعات و تجهیزات با شرکت‌های دانش بنیان را به امضا برساند ایم و در طول ۲۰ ماه گذشته ۷۶ میلیون دلار را در این زمینه صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

 

نمای بیرونی فولاد هرمزگان به تصویر کشیده شده است.

 

او با تاکید روی بومی سازی قطعات طی چهار ماه گذشته تلاش کارشناسان و همکاران شرکت فولاد هرمزگان را ارج نهاد و بیان کرد: با در نظر گرفتن اینکه تحریم‌هایی که برای کشور ما وجود دارد اما به خوبی توانستیم در راستای بومی سازی قطعات عمل کنیم و در ۲۰ ماه گذشته عملکرد خوبی را از خود نشان دهیم. البته او اشاره‌ای هم به قطعی گاز در شرکت‌های فولادی داشت و گفت از زمانی که محدودیت‌های انرژی را برای صنایع فولادی در کشور اعمال کردند شرایط به گونه‌ای پیش رفته که با تمام شدن این محدودیت‌ها بتوانیم عقب ماندگی‌های این مدت را جبران نماییم. او به مزایای بومی سازی قطعات و تجهیزات صنایع فولادی اشاره داشت و بیان کرد کم شدن انحصار در تامین قطعات خارجی، ارتقای دانش فنی در مجتمع فولاد هرمزگان، کم شدن هزینه‌های تولید همزمان با ارتقاء کیفی محصولات و البته کمک به ارتقای مهندسی شرکت‌هایی که سازنده داخلی هستند از جمله مهم‌ترین مزایای است که با بومی سازی قطعات در شرکت فولاد هرمزگان با آن روبرو بوده‌ایم.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.