آهن آنلاین
افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار آهن

افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار آهن

سه‌شنبه 04 بهمن 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اولین روز هفته همراه با هیجانات بازار ارز بود و قیمت روز آهن آلات هم بارها تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت. البته این امر دلیل بر متقاضی زیاد مصرف نیست و متقاضی مصرف در بازار هم آنچنان نبود. قیمت‌ها در بازار آهن به صورت افسارگسیخته افزایش زیادی داشت و حتی در برخی مبادی فروش افزایش هزار تومانی قیمت آهن به چشم می‌خورد.

البته بازار ارز هم نوسانات بسیار زیادی داشت و حتی در لحظاتی وارد کانال ۴۴ هزار تومان تا ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان شد و مبادلاتی انجام شد و این موضوع حاکی از افزایش ۶۵ درصدی قیمت دلار از اول سال تا الان است.

ارزیابی نوسانات بازار آهن و فولاد

قیمت میلگرد آجدار روزهای گذشته در بیشتر مبادی فروش به صورت متوسط افزایشی ما بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومن را شاهد بود. حدود قیمت‌های پیشنهادی میلگرد به صورت متداول بین ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۰ هزار و ۹۰۰ بود و نرخی که به صورت متوسط برای این محصول برآورد می‌شد ۲۰ هزار و ۳۴ تومان بود. می‌توانیم بگوییم این رقم در طول تاریخ بازار میلگرد ایران بی‌سابقه بوده است.

البته انواع ورق‌ها هم قیمت‌های رو به رشدی داشتند؛ به صورتی که قیمت انواع ورق آهن با افزایش ۲۰۰ تا هزار تومان همراه بود. قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی نیز ۳۰۰ تا هزار تومان همراه با افزایش بود. قیمت روز پروفیل هم همچون سایر محصولات فولادی افزایش داشت به صورتی که بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در مبادی به فروش این افزایش قیمت مشاهده می‌شد. قیمت قوطی آهن با ضخامت دو میلیمتر هم کیلویی بین ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان بود. قیمت لوله مانیسمان، داربستی و دیگر لوله‌ها هم ۱۰۰ تا هزار تومان افزایش داشت. قیمت روز تیرآهن در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش روبرو بود و هر شاخه تیرآهن ۵۰ تا دویست هزار تومان افزایش قیمت را شاهد بود. نرخ روز نبشی و انواع ناودانی در برخی کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش داشت و در برخی از کارخانه‌ها نیز ثابت بود. همانطور که واضح هست نوسانات ابتدایی هفته بازار آهن آلات به صورت میانگین ۱۰۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد. البته این افسار گسیختگی قیمت‌ها را می‌توانیم به علت برخی فاکتورها بدانیم. روند رو به رشد قیمت دلار که به خوبی بیانگر تلاش‌های بی اثر رئیس‌کل بانک مرکزی هست از جمله دلایل این افزایش قیمت بود. امیر صباغ زاده به عنوان مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو برای بررسی علت.های افزایش نرخ دلار این گونه اذعان داشت که اگر تثبیت نرخ ارز روی ۲۸,۵۰۰ تومان باشد خطر افت صادرات این حوزه به کمتر از یک میلیارد دلار در ماه خواهد رسید و این امکان دارد بر ارزهای نیما و تعادل ارزی کشور تاثیرات منفی بگذارد.

 

محصولات فولادی مختلف در تصویر، نمایش داده شده است.

 

بر اساس تجاربی که در این محیط کسب شده می‌توانیم بگوییم برخی از سهامداران منافعشان با منافع بانک مرکزی یکی نیست و این موضوع منجر شده تا بازار ارز همواره در تلاطم باشد. محدود شدن قدرت بانک مرکزی در پیشگیری از افزایش نرخ دلار به دلایل مختلفی است که از جمله مهمترین آنها چاپ پول بدون پشتوانه، جو روانی منفی که روی جامعه حاکم است، افزایش تحریم‌ها، افزایش نرخ تورم و بی اعتمادی که در بازار وجود دارد هست. البته خود محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی عامل اصلی این رشد نرخ ارز را یات روانی که روی جامعه حکمفرما است و البته فضاسازی‌های رسانه‌ای می‌داند. در هر صورت نوسانات بازار ارز به خوبی توانسته بازار آهن را در دست بگیرد و به هر کجا که می‌خواهد با خود ببرد. از جمله عواملی که موجب افزایش نرخ آهن شد می‌توانیم معاملات آهن اسفنجی را که با میانگین ۱۱,۶۰۰ تومان بود بدانیم. میلگردهای ساخته شده از آهن اسفنجی حدود ۲۲ هزار تومان نرخ داشتند. از دیگر دلایل این موضوع رشد چشمگیر نرخ شمش صادراتی بود که از ۴۷۵ دلار در هر تن در دو هفته به ۵۴۵ دلار در تن رسید. به عبارتی با حساب کردن دلار ۳۵ هزار تومانی افزایش کیلویی ۲۰۰۰ تومن را در این محصول می‌توانستیم، مشاهده کنیم. تمام این عوامل دست به دست همدیگر داده‌اند تا بتوانند در ابتدای هفته موجب آشفتگی بازار آهن شوند.

اثرات معامله آهن اسفنجی در بازار آهن

بر اساس گزارش‌هایی که در طی روزهای گذشته به دست آمد ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی و تولیدی مجتمع فولادی میانه به وسیله ایمیدرو با مبلغ کمتر از ۹ هزار تومان برای تحویل در ۲۰ اسفند به معامله رسید. از این موضوع می‌توانیم متوجه شویم که در انتهای سال، بازار داخلی آهن با کاهش قیمت روبرو خواهد شد. این معامله توانست این سیگنال را ارسال کند که افزایش قیمتی که در حال حاضر در بازار آهن وجود دارد به سبب برخی مشکلات از جمله قطعی گاز بوده و این نرخ ثباتی ندارد و تا پایان سال قطعاً اصلاح نسبی قیمت‌ها را شاهد هستیم. لازم است بدانید این شرکت آخرین بار محصول خود را چیزی حدود ۱۰ هزار و ۷۲۷ تومان فروخت و در حال حاضر با کاهش۲/۱۷ درصدی هر کیلو آهن اسفنجی هشت هزار و ۹۵۹ تومان معامله انجام شد. ارزهای ۳۷ هزار تومانی آهن اسفنجی طی روزهای گذشته در بورس کالا هم به صورت کامل معامله شد و بیشتر از۶/۲ برابر حجم عرضه این محصول را توانستند به ثبت برسانند. قیمت آهن اسفنجی معاملات اخیر ۱۱ هزار و ۶۵۴ تومان بود که در برابر نرخ کشف شده عرضه قبلی هفت درصد کاهش داشت. مهمترین علت این کاهش قیمت را باید معامله ده هزار تنی آهن اسفنجی میانه بدانیم.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.