آهن آنلاین
رتبه و موقعیت ایران در تولید جهانی فولاد

رتبه و موقعیت ایران در تولید جهانی فولاد

دوشنبه 03 بهمن 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سازمان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد کسب رتبه ۶ تولیدکنندگان برتر فولاد دنیا برای ایران کاملاً امکان‌پذیر است. اما در ادامه گفت: حرکت به‌سوی تولید محصولات کیفی و ارزش افزوده بالا، باید در راستای دستور کار این موضوع قرار بگیرد. به گزارش ایرنا، بهمن قاسمی درمیان خبرنگاران به این موضوع اذعان داشت که امروزه کشورهای برتری که تولیدکننده فولاد هستند در تولید محصولات باکیفیت و صنایع ‌های‌تک هستند. برطبق این موضوع کشور ما هم لازم است تا از خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی در راستای همین امر حرکت کند؛ زیرا ارزش افزوده بالاتری برای ایران در پی خواهد داشت.

رحمان قاسمی اعلام کرد که در این عرصه ابتدا لازم است تا زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله آب و برق و گاز و جاده‌های موجود به‌خوبی تامین شود و به آن‌ها دسترسی‌های لازم را پیدا کنیم. اشتغالزایی و ارزش افزوده که این امر به‌دنبال دارد قطعا می‌تواند موجب ارزآوری برای ایران شود. این مقام صنفی اعلام کرد: عدم‌تامین زیرساخت‌ها را باید پاشنه آشیل تولید فولاد ایران به‌حساب آوریم؛ زیرا می‌تواند ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ را برای ما به دست آورد و این موضوع دور از انتظار نیست. قاسمی اظهار کرد اگر تامین زیرساخت‌ها در سال آینده انجام شود به آسانی می‌توانیم ۳۵ میلیون تن فولاد را به‌دست آوریم. براساس گفته‌های این مسئول مصرف فولاد هر ایرانی چیزی در حدود ۲۰۰ کیلوگرم بوده که نصف متوسط به دنیا است. البته قیمت آهن این روزها درحال افزایش است و این افزایش هم بی‌تاثیر در رکود این موضوع نیست. 

 

محصولات فولادی تولید شده در کارخانه به تصویر کشیده شده است.

 

او همچنین بیان کرد رکود ساخت‌وساز‌ها طی سال‌های گذشته به‌دلیل این امر است. درادامه صحبت‌هایش به واحدهای نوردی و فولادی اشاره داشت و اینگونه گفت که در این عرصه هرچند باید تابع شرایط کشور باشیم و نیاز به بخش خانگی را در اولویت قرار دهیم، اما اگر برنامه‌هایی را بچینیم که براساس آن نوبت‌بندی برای صنایع و شرکت‌ها را پی‌ریزی کنیم، می‌تواند موجب برنامه‌ریزی بهتر برای این چالش شود. این مقام صنفی با اشاره به واردشدن شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی به تولید نیروگاه‌ها برای تامین برق کشور بیان کرد: 

این امر برای شرکت‌های کوچک و متوسط آماده نیست؛ ضمن اینکه موضوع تولید کردن برق، یک موضوع کاملا تخصصی است و از پیچیدگی‌های خاصی هم برخوردار خواهد بود؛ همچنین ورود برخی شرکت‌های خصوصی فولادی و نبردی برای تامین آب مورد نیاز از پساب را عنوان کرد و اینگونه گفت که به‌صورت نمونه درحال حاضر بزرگترین شرکت فولادساز بخش خصوصی کشور با خریداری پساب شهر بویین زهرا تمام آب لازم خود را بدون اینکه به منابع سطحی و زیرزمینی فشار آورد تامین خواهد کرد. درهرصورت امید می‌رود باتوجه به شرایط و مواردی که درحال‌حاضر در کشور وجود دارد فکری به‌حال قیمت میلگرد کنند و برای قیمت ورق هم تدابیری اندیشیده شود.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.