آهن آنلاین
بررسی روند تغییرات قیمت فنس و توری در نیمه اول سال 1401

بررسی روند تغییرات قیمت فنس و توری در نیمه اول سال 1401

سه‌شنبه 22 آذر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

شاید تابه‌حال پیش آمده باشد که بخواهید اطراف یک زمین و یا یک خانه را برای حفاظت بهتر حصارکشی کنید؛ بدون‌شک کشیدن دیوار بسیار هزینه بالایی خواهد داشت؛ به‌همین‌خاطر فنس‌ها یا توری‌های فلزی بهترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه موجود برای شما در این زمینه هستند.

فنس، شبکه‌های فلزی هستند که از به‌هم پیوستن مفتول‌هایی با جنس‌های مختلف، به‌وجود می‌آیند و مانع از عبور حیوانات یا افراد غریبه به داخل حیطه شخصی افراد می‌شوند. در این مقاله با بررسی تحولات و نوسانات قیمت فنس‌ها و توری‌های فلزی در نیمه اول سال ۱۴۰۱ همراه ما باشید.

نوسان کدام المان ها در بازار داخلی، قیمت فنس و توری فلزی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

همانند دیگر محصولات فلزی، قیمت فنس نیز تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی چه به‌صورت مستقیم و یا به شکل غیرمستقیم، در نوسان است. به‌طورکلی پارامترهای زیر در تعیین قیمت فنس‌ و یا توری‌ها تأثیرگذار هستند:

  • جنس مفتول
  • قطر یا ضخامت مفتول
  • اندازه چشمه توری
  • ارتفاع محصول

جنس مفتول، ممکن است از نوع آهن ساده یا سیاه باشد که دراین‌صورت به‌دلیل مقاومت پایین آن نسبت به شرایط محیطی مثل رطوبت، بهای پایین‌تری نسبت به انواع دیگر توری‌ها خواهد داشت.

 

انواع فنس با توجه به جنس، قطر، اندازه چشمه و ارتفاع در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آلیاژهای فولاد، گالوانیزه سرد و گرم نیز از دیگر جنس‌های مفتول‌ها بوده که به‌دلیل مقاومت بالای گالوانیزه در شرایط خشن و یا مرطوب، دارای قیمت بالاتری نسبت به نوع ساده هستند.

در برخی اوقات جنس مفتول از نوع گالوانیزه‌ای بوده که با لایه‌ای از جنس PVC‌ پوشانده می‌شود که توری را در برابر اشعه UV خورشید مقاوم کرده و علاوه بر آن ظاهر فنس را نیز زیباتر می‌کند؛ واضح است که این نوع فنس، قیمت بالاتری نسبت به بقیه انواع توری‌ها برخوردار است.

هرچه اندازه چشمه توری بزرگتر باشد، وزن محصول کاهش یافته و قیمت فنس نیز کمتر می‌شود و بالعکس؛ همچنین ضخامت بالاتر مفتول‌ و ارتفاع بیشتر آن‌ها، باعث افزایش وزن و در نتیجه بالارفتن بهای توری‌ها می‌شود. 

از عوامل مهم داخلی می‌توان به میزان تقاضا و مقدار عرضه محصول در بازار اشاره کرد؛ باتوجه به راکدبودن ساخت‌وساز و کم بودن پروژه‌های عمرانی در سال‌های اخیر، درخواست خرید فنس‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه عرضه محصول توسط تولیدکنندگان کمتر شده و نرخ آن‌ها بالاتر می‌رود.

نوسانات بهای ارز در چند سال اخیر،‌ به‌دلیل وجود تحریم‌های سیاسی-اقتصادی نیز تأثير بسیار زیادی در تعیین بهای این محصولات داشته‌است. افزایش هزینه‌های تولید، کاهش نقدینگی کارخانه‌ها و پایین بودن قدرت خرید مصرف‌کنندگان به‌تبع شرایط نامناسب اقتصادی نیز از دیگر علل دخیل در این زمینه هستند.

تأثير اخبار و عوامل خارجی بر قیمت توری های فلزی

علاوه بر پارامترهای داخلی، قیمت توری تحت تأثیر عوامل خارجی نیز در نوسان است؛ افزایش تورم جهانی و رکورد اقتصادی به‌دلیل بروز همه‌گیری کرونا در سه سال گذشته، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر هستند.

بالارفتن ارزش جهانی فولاد و کاهش میزان تولید محصولات فولادی در چند سال گذشته نیز بر این عرصه موثر بوده‌اند. از میزان اثرگذاری مذاکرات برجام و تأثير ابعاد روانی آن در بازار کشور نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد؛ همچنین جنگ روسیه و اوکراین، تنش‌های سیاسی بین چین و ایالات متحده، افزایش بهای جهانی حامل‌های سوختی و بالارفتن هزینه‌های حمل‌ونقل از عوامل موثر خارجی در تعیین قیمت توری و فنس‌ها در داخل کشور هستند.

بازار فنس و توری فلزی تحت تاثیر این عوامل در سال ۱۴۰۱، به چه سمتی رفته است؟ کاهش یا افزایش قیمت؟

بررسی نمودار قیمت فنس و توری‌های فلزی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان از یک ثبات نسبی به همراه شیب افزایشی ملایم در روند قیمتی این محصولات دارد. 

به‌عنوان‌مثال، قیمت فنس چشمه ۵/۵ سانتی‌متری مفتول ۲ میلی‌متری در ابتدای سال در محدوده قیمتی ۲۷۰۰۰۰ ریال قرار داشته‌است. این محصول با روند قیمتی نسبتاً ثابت، در روز بیست و ششم مردادماه به ارزش ۲۷۵۰۰۰ ریالی رسید و در حال حاضر مجدداً با قیمت ۲۷۰۰۰۰ ریال در بازار معامله می‌شود.

در مثالی دیگر، قیمت توری چشمه 6/5 سانتی‌متری با ضخامت مفتول 2/4 میلی‌متری در فروردین ماه سال جاری با قیمت ۳۲۰۰۰۰ ریال در بازار عرضه شد. در روز سی و یکم خرداد ماه به دلیل احتمال قطعی برق کارخانه‌ها و همچنین تعطیلی برخی تولیدکنندگان، در بالاترین بهای خود به ارزش ۳۲۸۳۰۰ ریال به فروش رسید. این محصول درحال‌حاضر در محدوده قیمتی ۳۱۵۰۰۰ ریالی معامله می‌شود.

 

در نیمه اول سال 1401 شاهد شیب افزایش قیمت فنس بوده ایم.

 

تغییرات قیمت در برخی از انواع سایزها مقداری متفاوت است. به‌طورمثال، در فنس چشمه 7/5 سانتی‌متری و مفتول ۳ میلی‌متری در حال حاضر روندی صعودی مشاهده می‌شود. این محصول در ابتدای سال با قیمت ۴۱۵۰۰۰ ریال معامله گردید، سپس در انتهای خرداد ماه تا ۴۲۸۳۰۰ ریال قیمت‌گذاری شد ولی در حال حاضر به ارزش ۴۳۵۰۰۰ ریال در بازار به فروش می‌رسد.

علاقمندان در این زمینه می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت مجموعه آهن‌آنلاین، از روند تغییرات قیمت انواع فنس‌ها و توری‌ها مطلع گشته و نسبت به خرید این محصولات در بهترین زمان ممکن و مناسب‌ترین قیمت اقدام نمایند.

سخن پایانی

قیمت توری‌های فلزی همانند دیگر محصولات فولادی، در بازارهای جهانی و داخلی توسط پارامترهای متعددی کنترل می‌شوند‌. شناخت بهتر و آشنایی بیشتر با این عوامل مؤثر، می‌تواند کمک بزرگی جهت پیش‌بینی قیمت و خرید بهینه این محصولات برای مصرف‌کنندگان باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا به شکلی مختصر شما را با این فاکتورها آشنا نموده تا با دیدی بهتر نسبت به تهیه این محصولات اقدام نمایید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.