آهن آنلاین
جدول مشخصات سیم بکسل

جدول مشخصات سیم بکسل

یک‌شنبه 18 دی 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سیم بکسل، به‌طورمعمول برای کشیدن و بلند کردن اجسام سنگین بکار می‌رود و اجزای تشکیل‌دهنده این طناب فولادی، از یک مغزی و استرندهای پیچیده‌شده در اطراف آن ایجاد شده است که هر استرند خود از مفتول‌های به هم پیچیده‌شده ایجاد می‌شود. این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام مناسب استفاده در حوزه خاصی مانند: آسانسورها، جرثقیل‌ها، بالابرها و ترمز دوچرخه‌ها هستند. جدول مشخصات این محصول فولادی، این امکان را برای خریدار فراهم می‌کند تا با دقت بیشتری ویژگی‌های موردنظرش را بررسی کند. همچنین از آنجایی که این محصول در آسانسورها و جرثقیل‌ها کاربرد دارد قطر و ظرفیت آن که از عوامل تعیین‌کننده میزان امنیت آن هستند از اهمیت زیادی برخوردارند. در این مقاله جدول مشخصات و عوامل مهم در انتخاب این محصول را بررسی می‌کنیم.

مشخصات سیم بکسل

از آنجایی‌که مشخصات این محصول به طور مستقیم و غیرمستقیم بر کارکرد و طول عمر آن تأثیر دارد، به‌عنوان خریدار به طور حتم باید با آن‌ها آشنا باشید. مشخصات مهم این محصول شامل موارد زیر است:

  • قطر سیم
  • وزن یک متر از آن
  • حداقل نیروی گسیختگی
  • گرید
  • نوع بافت و مغزی
  • میزان بار امن

 

جدول مشخصات سیم بکسل نشان داده شده است.
جدول مشخصات سیم بکسل نشان داده شده است.

 

ظرفیت سیم بکسل

ایمنی و کیفیت دو موضوع اصلی در انتخاب سیم بکسل هستند و برای این‌که آسانسور یا جرثقیل در کارکرد خود با مشکلی مواجه نشوند، ظرفیت این طناب اهمیت زیادی دارد. این متغیر در طناب فولادی نشان‌دهنده میزان متناسب بار وارده به آن است. البته برای اینکه امنیت حفظ شود باید مواردی چون ضریب امنیت، شرایط کار و زاویه قرار گرفتن سیم هنگام حمل بار هم در نظر گرفته شود. همچنین باید بدانید چند درجه تغییر یا وجود فرسایش در سیم می‌تواند توان آن را به میزان زیادی تغییر و کاهش دهد.

قطر سیم بکسل را چطور اندازه گیری کنیم؟

قطر این طناب فولادی، یکی از مهمترین ویژگی‌های تعیین‌کننده نوع آن است؛ در واقع گاهی ممکن است نیاز باشد قطر سیم را خود شما محاسبه کنید. برای اندازه‌گیری قطر این محصول، ابتدا باید یک متر از آن را جداگانه در نظر بگیرید. چهار نقطه متفاوت را در این یک متر انتخاب کنید و هر کدام را با کالیپر یا کولیس اندازه بگیرید. شیوه اندازه‌گیری با کولیس طبق تصویر زیر باید به این صورت باشد که دو نقطه مقابل هم در بیشترین فاصله از هم‌دیگر باشند. در انتها باید میانگین چهار عدد بدست آمده را محاسبه کنید؛ عدد حاصل همان قطر موردنظر ما است. قطر این سیم اغلب در جدول ویژگی‌های آن ذکر می‌شود.

محاسبه ظرفیت سیم بکسل با قطر آن

یکی از موارد مهم در انتخاب این قطعه، ظرفیت آن است که این متغیر مشخص می‌کند که طناب فولادی، توان تحمل چه مقدار بار را دارد. البته لازم است برای دستیابی به میزان مناسب آن، ضریب امنیت نیز در نظر گرفته شود؛ یعنی در واقع باید توان تحمل بار در طناب فولادی با افزودن ضریب ایمنی از میزان بار وارده بیشتر باشد. برای محاسبه ظرفیت لازم است از قطر این مقطع فولادی اطلاع داشته باشید. اگر به جدول مشخصات دسترسی ندارید می‌توانید طبق دستورالعملی که در بالا آمده است، قطر سیم را محاسبه کنید. قیمت سیم بکسل در واقع بر اساس مشخصات و نوع آن تعیین می‌گردد.

 

سیم بکسل در تصویر زیر نشان داده است.

 

فرمول محاسبه ظرفیت سیم بکسل

پیشنهاد ما این است که محاسبات توسط متخصصین انجام شود تا از بروز مشکلات و حوادث جلوگیری شود؛ با این وجود اگر نیاز به محاسبه ظرفیت این طناب فولادی دارید می‌توانید با استفاده از فرمول زیر آن را بدست آورید:

ظرفیت برحسب تن=d2*(ضریب)

در این فرمول، d قطر سیم برحسب میلی‌متر است. ضریب نیز برای سیم‌های مغز فولادی مقدار 9 و برای نوع مغز کنفی مقدار 8 است. توجه داشته باشید که این فرمول رایج است اما در منابع دیگر فرمول‌های جدیدی وجود دارند که وابسته به انواع سیم، ضرایب متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند.

نکات قابل توجه پیش از خرید سیم بکسل با توجه به جدول مشخصات

برای خرید این کابل فولادی، قبل از هرچیز باید کاربرد، شرایط استفاده و میزان باری که می‌خواهید با آن حمل شود را مشخص کنید. به‌عنوان مثال اگر در بالابرهای مخصوص در بنادر برای حمل بار نیاز به این طناب‌ها دارید، لازم است از جنسی استفاده شود که در مقابل رطوبت هوا مقاوم باشد. به‌طور‌معمول در نظر گرفتن موارد زیر پیش از خرید ضروری است:

  • استحکام و جنس
  • انعطاف
  • مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و چرخش

بعد از در نظرگرفتن موارد اولیه، با رجوع به جدول مشخصات، اطلاعات کامل‌تر و تخصصی‌تری درباره قیمت سیم بکسل آسانسور و سایر انواع آن پیدا می‌کنید. این اطلاعات مشخص می‌کند آیا طناب آن تناژ و ظرفیت مورد نظر شما را دارا هست یا خیر.

سخن پایانی

از سویی وجود تنوع زیاد در سیم بکسل‌ها و از طرفی دیگر کاربردهای زیاد این قطعه فولادی، انتخاب و خرید آن سخت کرده است. انتخاب نامناسب می‌تواند طول عمر طناب را کاهش دهد و یا حتی در مواردی مانند آسانسورها و جرثقیل‌ها خطرات جانی و مالی به‌دنبال داشته باشد. اطلاعات مهم در مورد این محصول در جدول مشخصات ذکر می‌شود تا شما به‌عنوان خریدار، از استاندارد بودن محصول مطمئن شوید. توجه داشته باشید حتی با وجود خرید طناب فولادی مناسب، نظارت مداوم بر این قطعه را نباید فراموش کنید تا در صورت نیاز قبل از رخ دادن حادثه آن را تعویض کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.