آهن آنلاین
14 کارخانه تولیدکننده میلگرد با استاندارد بین المللی

14 کارخانه تولیدکننده میلگرد با استاندارد بین المللی

شنبه 23 مهر 1401
زمان مطالعه: 10 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

در جوامع پیشرفته و در حال توسعه امروزی، نیاز روزافزون به مقاطع فولادی به امری مهم و تاثیرگذار تبدیل شده‌است؛ از میان این محصولات، میلگردها براساس آمار و ارقام، پرکاربردترین آن‌ها هستند. استفاده در تمامی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، نشان از اهمیت بالای آن‌ها دارد. به‌همین‌دلیل در داخل هر کشوری، مجتمع‌های زیادی مشغول به تولید میلگردها هستند.

کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده، به‌همین‌جهت در این مقاله سعی خواهیم کرد تا با ۱۴ کارخانه مهم و معتبر تولیدکننده میلگردها در داخل کشور آشنا شده و به‌بررسی محصولات تولیدی آن‌ها بپردازیم.

اهمیت شناخت بهترین میلگردهای داخلی

باتوجه به تعدد بالای طرح‌های عمرانی در کشور، شناخت و آگاهی از مطلوب‌ترین تولیدات فولادی داخلی برای مدیران و کارگزاران این پروژه‌ها، بسیار مهم و ضروری است. سازندگان و مهندسان، باتوجه به پروژه تعریف‌شده، فاکتورهای مختلفی را جهت انتخاب محصول نهایی خود، درنظر می‌گیرند. کیفیت مطلوب، قیمت میلگرد مناسب و توجه به فاصله کارخانه تولیدی تا محل پروژه، می‌تواند سهم عمده‌ای در کاهش هزینه‌های جاری داشته باشد. مجموعه‌های زیادی در داخل کشور مشغول به تولید میلگردهای باکیفیت هستند که محصولات خود را بر طبق انواع استانداردهای داخلی و بین‌المللی به بازارهای کشور عرضه می‌کنند. با ما جهت معرفی ۱۴ تولیدکننده برتر میلگرد در ایران همراه باشید.

کارخانه فولاد آذربایجان (میانه)

این مجموعه، در سال ۱۳۶۸ در ۳ کیلومتری جنوب‌شرق میانه در استان آذربایجان شرقی تأسیس و در سال ۱۳۷۹ با ظرفیت اسمی ۵۵۰ هزارتن تولید انواع میلگرد، نبشی، ناودانی و تسمه در سال، به‌بهره‌برداری رسید. دسترسی مناسب به ایستگاه راه‌آهن میانه، تخصیص جاده اختصاصی ۶ کیلومتری این مجتمع و مدل ارزیابی کیفیت INQA از مزایای بسیار مناسب کارخانه فولاد میانه هستند. انواع میلگردهای ساده در سایزهای ۴ تا ۵۰ میلی‌متری و آجدار رده A2 و A3‌ در ضخامت‌های ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متری از عمده محصولات این شرکت هستند.

 

میلگرد میانه از محصولات پرطرفدار در استان های غربی و شمال کشور است.

 

کارخانه فولاد آذربایجان، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در منطقه شمال‌غرب کشور بوده که با توجه به کیفیت بالای تولیدات آن، قیمت میلگرد میانه برای فعالین در زمینه‌های ساخت‌وساز به‌خصوص در منطقه شمال‌غرب و غرب کشور مناسب و به‌صرفه است.

کارخانه صبا فولاد زاگرس

کارخانه فولاد زاگرس، با دارا بودن دو فاز فولادسازی و تولید مقاطع فولادی در شهرک صنعتی سفیددشت استان چهارمحال و بختیاری، یکی از معتبرترین تولیدکنندگان انواع میلگرد آجدار در منطقه غرب کشور است. این مجموعه از سال ۱۳۹۳ با ظرفیت تولیدی سالانه ۴۲۰ هزارتن انواع میلگرد، نبشی و ناودانی مشغول به فعالیت بوده که میلگردهای تولیدی خود را در دو رده A3‌ و A4‌ و تحت استاندارد ISIRI3132 کشوری و در سایزهای ۱۰ تا ۴۰ میلی‌متری به بازار‌های داخلی عرضه می‌نماید.

رعایت مسائل زیست محیطی، دارا بودن سیستم ترمکس و بسته‌بندی اتوماتیک از مزایای مناسب این مجموعه بوده که باعث می‌شود قیمت میلگرد زاگرس با توجه به کیفیت مطلوب آن‌ها، از مناسب‌ترین نمونه‌های تولیدی در کشور باشد.

مجتمع فولاد صنعت بناب

هلدینگ فولاد صنعت بناب که با نام تجاری شاهین بناب شناخته می‌شود، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار در شهرک صنعتی بناب استان آذربایجان شرقی آغاز نموده‌است. این مجموعه از دو واحد ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزار تن و هفت خط تولیدی به روش نورد گرم با ظرفیت 1/950/000 تن در سال تشکیل شده‌است که از این نظر مقام اول در بخش خصوصی و مقام چهارم در میان کل تولیدکنندگان داخلی را داراست.

انواع میلگرد آجدار، تیرآهن، نبشی، ناودانی، شمش فولادی و مفتول آلیاژی از عمده محصولات کارخانه فولاد بناب بوده که میلگردهای آجدار را به روش ترمکس، در سایزهای ۸ تا ۵۰ میلی‌متری و در گریدهای A2، A3 و A4‌ تولید می‌کند که جهت مشاهده نوسانات قیمت میلگرد شاهین بناب، می‌توانید به وب‌سایت آهن‌آنلاین مراجعه نمایید.

دسترسی به جاده‌ ترانزیتی، راه‌آهن سراسری، دارا بودن نیروگاه‌های گاز و آب و رعایت استانداردهای BS4449،‌ TS708 و ASTM-A615، از مزایای این مجموعه هستند.

مجتمع فولاد البرز ایرانیان

شرکت فولاد البرز ایرانیان که به نام تجاری فایکو در کشور معروف است، در سال ۱۳۹۳ و در ۱۵ کیلومتری شهرستان نکا استان مازندران با هدف تولید انواع نبشی، تیرآهن، ناودانی و میلگرد تأسیس گردید. این مجموعه با دسترسی مناسب به شاهراه جاده‌ای تهران-مشهد و داشتن خطوط تمام اتوماتیک و هوشمند، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد در کشور است.

 

میلگرد کارخانه فایکو، از محصولات باکیفیت بازار آهن کشور به شمار می آید.

 

میلگردهای آجدار این کارخانه در گریدهای A2، A3 و A4 و در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متری تولید و به‌صورت شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری به فروش می‌رسند. باتوجه به رعایت استانداردهای ASTM و DIN در تولید محصولات این مجموعه، قیمت میلگرد فایکو مناسب و مطلوب به‌ نظر می‌رسد.

مجتمع فولاد بافق یزد

مجموعه فولاد بافق یزد، یکی از بزرگترین طرح‌های فولادی در کشور بوده که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شده‌است. این مجموعه دارای ۵ کارخانه مجزا بوده که محصولات آن با نام تجاری حک‌ شده B-MISCO در بازار مشخص هستند.

میلگردهای آجدار گرید A3 در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متری از مهم‌ترین تولیدات این کارخانه بوده که قابلیت خمش و بازخمش حداکثر ۱۸۰ درجه‌ای را دارا هستند. این محصولات تحت استاندارد BS4449 انگلستان تولید شده که دارای تنش تسلیم ۴۰۰۰ و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع هستند.

باتوجه به هزینه حمل مناسب، بسته‌بندی مطلوب، کیفیت بالا و تحویل در کوتاه‌ترین زمان، قیمت میلگرد بافق یزد برای پروژه‌های مرکزی کشور مناسب و اقتصادی است.

کارخانه فولاد آناهیتا گیلان

ساخت این مجموعه، در اواخر سال ۱۳۸۹ در منطقه شهرک صنعتی رشت آغاز و پس از طی مراحل اداری، نصب دستگاه‌ها و تولید آزمایشی، با ظرفیت سالانه ۳۲۰ هزار تن، در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. میلگردهای آجدار گرید A2 این کارخانه در ضخامت ۸ و ۱۰ میلی‌متری و گریدهای A3‌ و A4‌ در سایزهای ۱۲ تا ۳۲ و با نماد حک شده A.G.J.U‌ و A.G.C.T تولید و به فروش می‌رسند. قیمت میلگرد آناهیتا در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات نرخ ارز، بسیار متغیر بوده‌است.

کارخانه فولاد کویر کاشان

شرکت بین‌المللی کویر کاشان، در سال ۱۳۷۹ احداث و در سال ۱۳۸۱ تبدیل به واحدی تولیدی گردید. این مجموعه بزرگترین تولیدکننده میلگرد شاخه و کلاف در کشور بوده به طوری که در حدود ۱۰ درصد از میلگردهای ساختمانی کشور را تأمین می‌نماید. محصولات صنعتی و ساختمانی این کارخانه، شامل ۴۰ گرید فولادی و ۴۵۰ سبد محصولی (گرید سایز) است.

 

میلگرد کویر کاشان در انواع کلاف و ساده تولید می شود.

 

باتوجه به کیفیت و مزایای بالای میلگردهای کویر کاشان مثل رعایت دقیق مشخصات ابعادی، رعایت وزن اسمی منطبق بر بازه استاندارد، یکنواختی قطر میلگرد، امکان تست رایگان و تولید بر اساس استانداردهای بین‌المللی ASTM، DIN‌، BS و...، قیمت میلگرد کاشان نسبت به محصولات مشابه، بالاتر بوده و از لحاظ کیفیتی بعد از میلگردهای ذوب‌آهن اصفهان، بهترین نمونه در کشور هستند.

مجتمع فولادی سیرجان حدید جنوب

کارخانه ذوب‌آهن و تولید میلگرد سیرجان حدید جنوب، در سال ۱۳۸۸ احداث و در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. این مجموعه در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در شهرک صنعتی شماره یک سیرجان قرار دارد که با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن انواع میلگرد آجدار در سال، سبب اشتغال ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غيرمستقيم در منطقه شده‌است.

میلگردهای این کارخانه شامل گریدهای A2، A3 وA4 در ضخامت‌های ۱۰ تا ۳۲ بوده که با نماد حک شده SIRJAN/H بر روی بدنه آن‌ها قابل تشخیص هستند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاع از قیمت میلگرد سیرجان به صفحه مربوط به این محصول در وب‌سایت آهن‌آنلاین مراجعه نمایند.

کارخانه فولاد قائم رازی

گروه صنعتی فولاد قائم پروفیل رازی، که از زیرمجموعه‌های شرکت جهان پروفیل است در سال ۱۳۸۷ در زمینی به مساحت ۳۷۰۰۰ مترمربع، در منطقه شهرک رازی شهرضا استان اصفهان تأسیس شده‌است. این کارخانه شامل دو فاز خط تولید نورد سرد و گرم بوده و در خط تولید نورد گرم که در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسیده‌است، میلگرد ترمکس گرید A3 در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متری و با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال تولید می‌شوند.

استفاده از تکنولوژی روز در تولید این محصولات باعث شده‌است که قیمت میلگرد قائم نسبت به کیفیت تولیدی، بسیار مناسب و اقتصادی باشد.

مجتمع نورد آریان فولاد

این مجتمع فولادی در سال ۱۳۸۰ با هدف تولید انواع نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و میلگرد در کیلومتر ۱۵ جاده بوئین‌زهرا به اشتهارد احداث شده‌است. انواع میلگردهای آجدار رده‌های A2 و A3 در سایزهای متنوع ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متری از تولیدات مهم این کارخانه هستند.

 

کارخانه های متعددی در کشور اقدام به تولید میلگرد با استانداردهای بالا می کنند.

 

نزدیکی و دسترسی سریع به بازار پایتخت و منطقه شمال کشور باعث می‌شود تا قیمت میلگرد آریان فولاد جهت استفاده در طرح‌های عمرانی این مناطق بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه باشد.

کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌ داش

صنایع فولاد کاوه، در سال ۱۳۸۷ به‌منظور تولید انواع میلگرد آجدار در شهرک صنعتی خصوصی فولاد کاوه تیکمه‌داش در حدفاصل جاده بستان‌آباد به میانه تأسیس گردید و با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن، در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. این مجموعه در ابتدا در زمینه تولید شمش و بیلت‌های فولادی فعال بوده ولی در ادامه با نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های مدرن، انواع نبشی، ناودانی و میلگرد را به سبد محصول خود اضافه نمود.

میلگردهای آجدار گرید A2 و A3 در ضخامت‌های ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متری از مهم‌ترین و محبوب‌ترین محصولات این کارخانه هستند که تحت استانداردهای ملی و بین‌المللی مختلف، تولید و به بازار کشور عرضه می‌شوند. باتوجه به اعمال تحریم‌های اقتصادی و عدم ثبات نرخ ارز در سال‌های اخیر، قیمت میلگرد کاوه تیکمه‌ داش که با حروف حک شده SFK بر روی آن‌ها در بازار شناخته می‌شوند، دارای تغییرات ونوسانات زیادی بوده‌است.
 

کارخانه نورد فولاد گیلان

این مجموعه که با نام تجاری حسن‌رود نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان اولین کارخانه نورد فولاد در بخش خصوصی کشور، در شهرک صنعتی بندرانزلی شروع به‌کار نمود. مجتمع نورد فولاد گیلان دارای سه خط تولید مجزای تولید نورد گرم به وسعت ۶۰ هکتار، نورد سرد با ۲۵۰۰۰ مترمربع و تولید گالوانیزه به مساحت ۶ هکتار است.

یکی از مهم‌ترین محصولات کارخانه، انواع میلگرد آجدار بوده که گرید A2 در ضخامت‌های ۸ تا ۱۴ میلی‌متری و رده A3 در سایزهای ۱۶ تا ۲۰، تولید و در بازار عرضه می‌شوند. فعالین و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت آهن‌آنلاین، از تغییرات روزانه قیمت میلگرد حسن رود آگاه و نسبت به تهیه این محصولات در بازار اقدام نمایند.

کارخانه آذر فولاد امین

این مجتمع فولادی از سال ۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار مشغول به تولید انواع مقاطع فولادی از قبیل تیرآهن، ناودانی، نبشی و میلگرد است. این مجموعه که در کیلومتر ۱۲ جاده بستان‌آباد به میانه واقع است توانایی تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن انواع میلگرد آجدار گرید A2 را در سایزهای ۸ و ۱۰ و رده A3 را در ضخامت‌های ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متری داراست.

 

نوسانات بهای میلگرد برندهای مختلف، به کیفیت و میزان مصرف آن در بازار نیز بستگی دارد.

 

کارخانه آذرفولاد امین، محصولات خود را که با علامت اختصاری afa شناخته می‌شوند، تحت استانداردهای بین‌المللی BS ،DIN ،JIS و GOST تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌دارند. مجموعه آهن‌آنلاین با ارائه روزانه قیمت میلگرد آذر فولاد امین در وب‌سایت خود، می‌تواند به‌عنوان یک مرجع معتبر، ‌کمک بزرگی برای خریداران این محصولات با کیفیت باشد.

مجتمع فولاد راد همدان

مجموعه فولاد راد همدان، به‌دلیل تولید میلگردهای سبک در کشور شناخته می‌شود. این کارخانه در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار احداث و در سال ۱۳۹۶ با نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های مدرن آلمانی و ایتالیایی در منطقه شهرک ویان کبودرآهنگ به بهره‌برداری رسید.

محصولات این مجتمع شامل انواع میلگرد ساده و آجدار در گریدها و سایزهای متنوع با ظرفیت تقریبی ۵۰۰ هزارتن در سال بوده که منطبق بر استانداردهای DIN، SNSO3132 و BS4449 تولید می‌شوند. از مشخصات بسیار مطلوب میلگردهای تولیدی این کارخانه می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت، دارا بودن ۲۵ درصد آج بیشتر و داشتن حداقل میزان وزن استاندارد (سبک) اشاره کرد.

قیمت میلگردهای سبک نسبت به نوع سنگین بالاتر بوده ولی به‌دلیل اینکه فروشنده و خریدار می‌توانند از لحاظ وزنی مقدار بیشتری از محصول را خریداری کنند، لذا قیمت میلگرد همدان برای استفاده در طرح‌های عمرانی، بسیار مناسب و اقتصادی به‌نظر می‌رسد.

بر اساس نظر کارشناسان آهن‌آنلاین:

"کشور ایران با دارا بودن منابع عظیم فولادی، یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید محصولات فولادی است. تولید انواع میلگرد در اشکال و سایزهای متنوع می‌تواند نیاز داخلی کشور را به این محصول برطرف نموده و در آینده‌ای نزدیک کشور را از خرید نمونه‌های خارجی بی‌نیاز سازد."

سخن پایانی

کارخانه‌های زیادی در داخل کشور مشغول به تولید میلگردها با کیفیت مطلوب هستند. ما در این مقاله سعی نمودیم تا شما را با ۱۴ واحد نمونه کشوری در این زمینه آشنا کرده تا با توجه به نیاز خود نسبت به تهیه این محصولات با دیدی بهتر اقدام نمایید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.