آهن آنلاین
اثر تصمیمات وزارت صمت بر قیمت و تولید فولاد در تیر سال 1401

اثر تصمیمات وزارت صمت بر قیمت و تولید فولاد در تیر سال 1401

یک‌شنبه 12 تیر 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نرخ تورم تاکنون 12.2 درصد افزایش داشته است که ناشی از حذف ارز ترجیحی بوده و پس از آن قیمت مواد غذایی 10 درصد افزایش یافته است. مشکل اینجاست که بهتر بود خیلی زودتر ارز ترجیحی از آن برداشت می شد و اگر در زمان مناسب انجام می شد نرخ تورم به 5 درصد می رسید.

اکنون پس از جراحی اقتصادی انجام شده، اگر موضوع برجام طولانی و طولانی‌تر شود و در زمان مناسب انجام نشود، به دلیل از دست دادن زمان می تواند تورم ۷۸ درصدی را به همراه داشته باشد. اگر اکنون تورم افسارگسیخته مهار نشود، زیان نظام رفاهی و خدمات موجود دور از انتظار نخواهد بود.

اثر تصمیمات وزارت صمت بر تولید فولاد

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت:

قیمت های دستوری و مداخلات بی ضابطه و تصمیمات ناگهانی در بازاری همچون بازار فولاد که در ابتدای این راه است می تواند منجر به ضررهای سنگین در ابتدا برای مصرف کننده شود و پس از آن ممکن است بازار فولاد از درون منفجر گردد؛ بنابراین، ما واقعا نیازمندیم که نرخ آهن آلات و فلزات به طور کلی به میزان عرضه و تقاضا سپرده شود و از قیمت گذاری دستوری به شدت خودداری شود. 

ملزم کردن تولید کننده برای عرضه محصولات فولادی به بورس کالا با سیاست های وزارت صمت منجر به تعیین قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا می شود و بورس کالا نیز با اعمال غیر رسمی قیمت ها، منجر به کمتر شدن قیمت های بازار داخلی از قیمت های جهانی می شود، مثلا قیمت تیرآهن داخلی از نرخ نمونه خارجی آن کمتر است.

 

قیمت محصولات فولادی دچار تورم افسارگسیخته شده است.

 

همکاری وزارت صمت با فولادی ها

طی جلسه کارگروه مدیریت بازار وزارت صمت یک سری تصمیمات و پیشنهاد ارائه شد که این جلسه با حضور قائم مقام ،معاونین و مدیران وزارت صمت و مدیر شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و گل گهر به همراه انجمن فولاد القایی برگزار شد. این بسته سیاسی با هدف افزایش میزان توان رقابت صنعت فولاد ایران تنظیم گردیده و در طی هفته جاری آماده تصویب می گردد و جهت ابلاغ به وزارت صمت داده خواهد شد. بر اساس اطلاعات منتشره از این جلسه برخی از جزییات این بسته سیاسی عبارتند از: 

  • افزایش تعرفه واردات فولاد
  • اصلاح مقررات عرضه اجباری در بورس کالا 
  • قطع ارتباط قیمت‌های پایه بورس کالا با قیمت‌های جهانی 
  • اصلاح مصوبات مربوط به لغو معافیت مالیاتی صادرات فولاد
  • نرخ ارز از طریق اعمال نسبت‌های قیمتی

پیش بینی نرخ آهن آلات در هفته جاری (هفته دوم تیر 1401)

در طی هفته گذشته در ابتدای هفته با پایین آمدن قیمت جهانی سنگ آهن تا روز دوشنبه قیمت میلگرد و تیرآهن کاهشی بود اما در اواسط هفته با افزایش نرخ دلار، قیمت مقاطع فولادی و آهن آلات تا حدی بالا رفت اما از سوی دیگر در سال جاری تعداد پروژه های انبوه سازی و ساخت و ساز چندان زیاد نیست و نمی توان پیش بینی دقیقی داشت. اما به طور تقریبا می تواند افزایش جزیی را در هفته جاری تجربه نماید. 

چرا نرخ سنگ آهن کاهشی شد؟

در روز گذشته نرخ سنگ آهن شیب کاهشی راپشت سرگذاشت، چرا که چشم انداز اقتصاد جهانی چندان مطلوب نیست و تا حدی نگرانی هایی برای کاهش میزان تقاضا وجود دارد و همین نگرانی ها علیرغم وجود نشانه هایی از افزایش میزان تولیدات در چین منجر به کاهش قیمت سنگ آهن شد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.