آهن آنلاین
9 مورد از عوامل موثر بر قیمت آهن در بازار ایران

9 مورد از عوامل موثر بر قیمت آهن در بازار ایران

دوشنبه 11 بهمن 1400
زمان مطالعه: 11 دقیقه

قیمت مواد و کالاهای مختلف در بازار ایران، به عوامل بسیاری وابسته هستند. افراد در صورتی که این عوامل را تحت کنترل داشته و از اخبار به رو آن‌ها مطلع باشند، می‌توانند به سادگی قیمت حدودی کالاها را در بازار تخمین بزنند. بدیهی است که عوامل موثر بر قیمت این کالاها در بازار کاملا متفاوت هستند و نمی‌توان با معیارهایی خاص، قیمت تمامی کالاها را تشخیص داد. یکی از بازارهای بسیار محبوب در ایران که همواره مورد توجه کاربران قرار دارد، بازار آهن است؛ از آن جایی که آهن یکی از پرکاربردترین کالاها در زندگی انسان شمرده می‌شود، طبیعتا افراد به دنبال شناخت عوامل موثر بر قیمت آهن خواهند بود.
البته خرید آهن با تعداد محدود انجام نمی‌شود؛ بلکه واحد اندازه‌گیری در خرید آهن، کیلوگرم و حتی در مواقعی تن است. از آن جایی که برخی افراد قصد خرید چندین تن آهن به صورت یک‌جا دارند، مطمئنا آگاهی از عوامل موثر در قیمت آهن می‌تواند کمک حال آن‌ها باشد. چنانچه به دنبال شناخت عوامل موثر در قیمت آهن باشید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید؛ زیرا 9 مورد از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

وضعیت بازار آهن در سال‌های گذشته

چندین سالی که گذشت، بازار آهن نوسانات بسیار شدیدی داشت؛ به حدی که در سال 1399، قیمت آهن از حدود 6000 تومان به حدود 12000 افزایش را تجربه کرد. این نوسانات شدید در سال‌های گذشته باعث شده تا امروزه برخی کارشناسان متخصص در این حوزه بتوانند پیش‌بینی‌هایی کاربردی در بازار آهن داشته باشند و امکان خرید و فروش را برای افراد فعال در این حوزه ساده‌تر سازند. بدیهی است که تمامی این پیش‌بینی‌ها احتمالات هستند و نمی‌توان به صحت آن‌ها اطمینان کامل داشت؛ اما در هر صورت، این احتمالات بر حسب برخی محاسبات به دست آمده‌اند.
همان طور که در سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم، قیمت آهن هرساله در مردادماه به حداکثر خود می‌رسد؛ به طوری که هر سال تمامی افزایش‌های نجومی قیمت آهن، در مردادماه اتفاق افتاده است. با وجود این که مردادماه هیچ‌گاه زمان چندان خوشایندی برای افراد در بازار نبوده، اما قیمت آهن در پاییز همان سال مجددا افت شدیدی را تجربه می‌کرد. این اتفاقات نشان می‌دهند پاییز و ماه‌های قبل از مردادماه، بهترین زمان برای خرید آهن هستند؛ زیرا زمان خرید، یکی از عوامل موثر بر قیمت آهن است که نباید از اهمیت آن غافل شد.
تمامی این اتفاقات، نشان دهنده وجود برخی فراز و نشیب‌ها در مواقع مختلف هر سال بوده است و همواره توصیه می‌شود خرید آهن را در مواقع پرخطر و زمانی که بازار نوسان دارد انجام ندهید. عوامل موثر در قیمت آهن عموما در این فصول دست به دست هم داده و قیمت آهن را به حداکثر می‌رسانند؛ زیرا زمان خرید برای تمامی افراد مسئله‌ای حائز اهمیت است. حال که متوجه وضعیت بازار آهن هستید و می‌دانید عوامل موثر بر قیمت آهن چقدر می‌توانند بر بازار تاثیر بگذارند، به مبحث اصلی مطلب می‌پردازیم.

 

1. قیمت سنگ آهن

همان طور که می‌دانید، آهن از سنگ آهن استخراج می‌شود. می‌توان گفت مواد اولیه تولید و استخراج آهن، سنگ آهن بوده و قیمت آن از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت آهن شمرده می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان آهن در ایران، سنگ آهن را شخصا از معادن غنی کشور ایران استخراج می‌کنند و ارتباط چندانی با قیمت و بازار سنگ آهن ندارند؛ اما برخی دیگر، مواد اولیه آهن تولیدی خود را خریداری می‌کنند که طبیعتا برخی تفاوت‌های برجسته دارند.
البته باید توجه داشت که در بسیاری موارد، کیفیت و بازده سنگ آهن‌های خریداری شده بسیار بهتر از باقی موارد است. به صورت کلی، نمی‌توان گفت یکی از این موارد برتر از مورد دیگر می‌باشد؛ اما در هر صورت قیمت سنگ آهن در بازار، تاثیر برجسته‌ای در قیمت نهایی آهن خواهد داشت و می‌‌توان این موضوع را به صورت کامل قبول کرد. 

 

2. هزینه حمل و نقل

بزرگ‌ترین چالشی که افراد فعال در بازار آهن با آن رو به رو هستند، حمل و نقل آهن است. زمانی که شما قصد خرید چندصد کیلو آهن را دارید، مطمئنا باید فکری برای حمل و نقل این آهن داشته باشید؛ زیرا نمی‌توان این میزان آهن را در کوله پشتی یا در خودروی سواری جابه‌جا کرد. این دشواری به دلیل سنگین بودن و عظیم بودن جثه آهن است و مطمئن باشید هیچ چاره‌ای جز پرداخت دستمزد به رانندگان وانت یا کامیون وجود ندارد.
در نتیجه، می‌توان هزینه حمل و نقل آهن را یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت آهن نامید. زمانی که قیمت سوخت و مواد مصرفی خودروهای سنگین افزایش می‌یابد، طبیعتا هزینه حمل و نقل نیز بالا می‌رود؛ در نتیجه خرید آهن بسیار دشوارتر شده و هزینه آن به شدت افزاش خواهد یافت.
البته برخی افراد در تشکیلات و مجموعه خود، به وانت و کامیون دسترسی دارند و می‌توانند حمل و نقل آهن را خودشان انجام دهند؛ اما در هر صورت، دستمزد راننده این خودروهای سنگین و هزینه سوخت تاثیر خود را می‌گذارد و نمی‌توان این تاثیر را انکار کرد. در هر صورت توصیه می‌شود قیمت و هزینه حمل و نقل آهن را در ذهن داشته باشید تا در حین پرداخت هزینه آن، به مشکلی بزرگ برنخورید.

 

3. میزان آهن خریداری شده

می‌توان در بازار آهن نیز برخی ترفندهای تجاری عمومی را مشاهده کرد. زمانی که شما به دنبال خرید آهن با وزن بسیار زیاد هستید، میانگین قیمت آهن در هر کیلو برایتان ارزان‌تر می‌گردد؛ به عبارتی دیگر، قیمت هر کیلو آهن با افزایش میزان خرید کاهش می‌یابد. البته دقت کنید که این کار یک ترفند تجاری حرفه‌ای است و نباید شما را وادار به خرید آهن اضافی و غیرقابل استفاده کند؛ اگر این اتفاق بیفتد و بعدا مجبور به فروش آهن خریداری شده شوید، به احتمال زیاد باید آن‌ها را زیر قیمت خرید بفروشید.
برای این که بهتر این مورد از عوامل موثر بر قیمت آهن را درک کنید، یک مثال کاملا ساده در اختیارتان قرار می‌دهیم. زمانی که شما می‌خواهید 10 کیلو آهن خریداری کنید، باید 150 هزار تومان به فروشنده بپردازید؛ اما اگر قانع به خرید 100 کیلو آهن شوید، شاید بتوانید هر کیلو آهن را با قیمت 13 هزار تومان خریداری کنید. باید توجه داشت که این ترفند برای افزایش میزان خرید طراحی شده و سود بسیار زیادی برای فروشنده آهن دارد. توجه داشته باشید که اعداد ذکر شده برای قیمت آهن، مثال هستند و به هیچ وجه صحت ندارند.

 

نمودار تورم جهانی یکی از عوامل موثر بر قیمت آهن

 

4. تورم جهانی آهن

با وجود این که بازار جهانی آهن تاثیر چندانی در بازار آهن ایران ندارد، اما می‌توان آن را یکی از عوامل موثر در قیمت آهن شمرد. زمانی که قیمت آهن در جهان به شدت افزایش می‌یابد و تاجران دیگر آهن را با قیمت سابق نمی‌فروشند، فکر افزایش قیمت مطابق با تورم جهانی به ذهن تاجران و تولیدکنندگان ایرانی خطور می‌کند؛ به طوری که دیگر نمی‌خواهند محصولات خود را با این قیمت بفروشند و تمایل شدیدی برای افزایش قیمت آهن دارند تا درآمد خود را به حداکثر برسانند.
برخلاف تصورات، تورم به هیچ وجه قابل مهار نیست و نمی‌توان جلوی افزایش قیمت آهن به صورت سالانه را گرفت؛ اما نکته‌ای که در این میان شدیدا اهمیت دارد، وجود توانایی تطابق یافتن با بازار جهانی آهن است. اگر بتوانید این تورم‌های ناگهانی و مشکل‌آفرین را پیش‌بینی کنید، می‌توانید سود بسیار خوبی از این تجارت به دست بیاورید.
همچنین توصیه می‌‌شود اجازه ندهید اخبار نادرست و کذب در دنیای دیجیتال شما را وادار به تصمیم‌گیری ناگهانی کنند. تورم در بازار جهانی آهن کاملا کنترل شده است و همانند بازار ایران، افزایش چندین برابری قیمت آهن در بازار اتفاق نمی‌افتد؛ اگر هم تورم قابل توجهی وجود داشته باشد، می‌توان به سادگی خود را با آن وفق داد.

 

5. میزان تقاضای آهن در بازار

افرادی که در بازار کار فعالیت گسترده دارند، می‌دانند که میزان تقاضا تا چه اندازه‌ای می‌تواند بر قیمت‌ها در بازار تاثیر داشته باشد. همان طور که همه ما در مواردی شنیده‌ایم، تقاضای کم باعث می‌شود قیمت کالا کاهش یابد و بتوان آن را با قیمتی نصف هزینه سابق خریداری کرد. این قانون در بازار نیز حکم‌فرما است و می‌توان وضعیت و میزان تقاضای آهن در بازار را یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت آهن شمرد. اما چگونه می‌توان میزان این تقاضا را تشخیص داد؟
در فصولی که بسیاری افراد به دنبال خرید خود آهن هستند، قیمت‌ها شدیدا افزایش می‌یابد. زیرا فروشندگان می‌دانند اگر شما مشتری محصولات آن‌ها نباشید، خریداران دیگری خواهد بود که بخواهند آن‌ها را بخرند؛ اما زمانی که تعداد خریداران بسیار کم باشد، طبیعتا نمی‌خواهند مشتریان فعلی خود را از دست بدهند و نرم‌تر از قبل با شما توافق می‌کنند. به صورت کلی، ابزار و وسیله خاص برای سنجش میزان تقاضای آهن در بازار ایران وجود ندارد.

 

6. وضعیت عرضه آهن در بازار

شاید تا به حال متوجه شده باشید که کالاهای کم‌یاب و غیرقابل جایگزین، ارزش بسیار زیادی دارند و عموما گران‌تر از کالاهای دیگر به فروش می‌رسند. این قانون نانوشته در بازار آهن نیز صدق می‌کند و توصیه می‌شود این مورد از عوامل موثر در قیمت آهن را به یاد داشته باشید. زمانی که میزان عرضه آهن در بازار زیاد بوده و چندین فروشنده معتبر و کاردرست در بازار آهن فعالیت کنند، مطمئنا مشتریان گزینه‌های بیشتری دارند و می‌توانند آزادانه‌تر انتخاب کنند؛ اتفاقی که به ضرر عده کثیری از فروشندگان آهن است.
زمانی که شما توانایی تغییر جهت به سوی فروشندگان دیگر را داشته باشید، می‌توانید منصف‌ترین و بهترین فروشنده را برای خود انتخاب کنید؛ پس طبیعتا تمام فروشندگان به دنبال این خواهند بود که خود را به عنوان یک فروشنده منصف در بازار معرفی کنند و در نتیجه، قیمت آهن کاهش می‌یابد.
از این رو چنانچه فروشندگان دیگر توانایی عرضه و فروش آهن را نداشته باشند، طبیعتا معدود افراد فعال می‌توانند محصولات خود را با قیمت گران‌تری عرضه کنند. به همین دلیل است که این مورد، همواره از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت آهن شمرده می‌شود. البته با وجود این که نداشتن رقیب در بازار آهن آرزوی هر تاجری است، اما مطمئنا این آرزو به حقیقت نمی‌پیوندد؛ زیرا امروزه ده‌ها تاجر در بازار آهن فعال هستند که همگی می‌خواهند سهم خود را در بازار افزایش دهند.

 

7. وضعیت ارز و قیمت دلار

امروز وضعیت ارز و قیمت دلار یکی از عوامل تاثیرگذار بر زندگی ما است. از آن جایی که برخی تولیدکنندگان آهن در خارج از ایران وجود دارد، واردات برخی مواد اولیه و تجهیزات تولید آهن از این کشورها به کشور ایران کاملا طبیعی است و به صورت گسترده انجام می‌شود. اما از آن جایی که افزایش ناگهانی قیمت دلار و نوسانات ارز در ایران چندین بار مشاهده شده، عادی است که قیمت نهایی آهن نیز به این نوسانات و قیمت دلار وابسته باشد. وضعیت ارز همواره از برجسته‌ترین عوامل موثر در قیمت آهن شناخته می‌شود.
زمانی که قیمت دلار به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد، طبیعتا واردات سنگ آهن و تجهیزات جانبی برای تولید آهن دچار مشکلاتی خواهد شد. از این رو، هزینه سربار تولیدکننده نیز به شدت بالا می‌رود و دیگر نمی‌تواند محصولات خود را در بازار با قیمت سابق به فروش برساند؛ در نتیجه قیمت تمام شده آهن برای فرد، بسیار بیشتر از حد انتظار می‌شود. برخی عوامل موثر بر قیمت آهن، به هیچ وجه قابل مهار کردن نیستند و باید با پیش‌بینی‌ها و احتمالات ریسکی آن‌ها را خنثی کرد.

 

ضایعات آهن و حمل آن با جرثقیل

 

8. قیمت ضایعات آهن

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت آهن بازار، قیمت ضایعات آهن است. همان طور که می‌دانید، خرید و بازیافت ضایعات آهن یکی از بهترین راه‌های تولید و عرضه آهن است و مزایای بسیار زیادی برای مشتریان دارد. زمانی که قیمت ضایعات آهن در بازار افزایش می‌یابد، تولیدکنندگان مجبور می‌شوند محصولات تولیدی خود را با قیمت گران‌تری به بازار عرضه کنند. بهترین زمان خرید آهن در بازار آهن ایران، زمانی است که قیمت ضایعات به حداقل رسیده باشد و تولیدکنندگان بتوانند آن را با قیمت مناسب خریداری کنند.

 

9. بورس کالا

نهایتا، شما را با آخرین مورد از عوامل موثر در قیمت آهن آشنا می‌کنیم. بورس کالاها، یک بستر عالی برای خرید و فروش کالاهای مختلف است که می‌توان با استفاده از آن، بر کل بازار کالای مورد نظر تاثیر گذاشت. قیمت نهایی آهن در بازار ایران، کاملا به وضعیت بورس کشور بستگی دارد؛ زیرا با افزایش خرید و فروش در کشور، قیمت پایه آن کاملا تحت تاثیر این تبادلات قرار می‌گیرد و قیمت آن به صورت ناگهانی افت یا صعود عظیمی را تجربه می‌کند.
هرچقدر معاملات و تبادلات فولاد و آهن در بورس کالا بیشتر باشد، بازار آهن آرام‌تر خواهد بود. شرط از بین رفتن نوسانات قیمت آهن در بازار ایران این است که بورس کالا در بهترین حالت خود قرار داشته باشد. مکان‌هایی همچون بورس کالا، مواردی هستند که برجسته‌ترین عوامل موثر بر قیمت آهن بوده و تاثیرات قابل توجهی بر این بازار دارند. توصیه می‌شود همواره این عوامل را در ذهن داشته باشید.
 

 

آیا وضعیت بازار فولاد، یکی از عوامل موثر در قیمت آهن است؟

از آن جایی که بازار فولاد و آهن با یکدیگر ارتباط بسیار مستحکمی دارند، می‌توان تاثیراتی را روی هرکدام مشاهده کرد. عموما می‌توان با بررسی، سنجش و تطابق قیمت فولاد و آهن در بازار، به نتیجه‌ای قاطع و مفید در این حوزه رسید. در صورتی که به دنبال استعلام قیمت آهن و فولاد در بازار ایران باشید، می‌توانید به وبسایت آهن آنلاین مراجعه کرده و از قیمت محصولات موجود این شرکت دیدن کنید.
 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.