آهن آنلاین
لوله آتشخوار چیست و انواع آن

لوله آتشخوار چیست و انواع آن

دوشنبه 10 مهر 1402
زمان مطالعه: 13 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

همان‌طور که حتما می‌دانید، لوله انواع مختلفی دارد و هر یک از آن‌ها به دلیل برخورداری از یک سری ویژگی‌های منحصر به فرد در صنایع گوناگون، کاربردهای مختلفی دارند. لوله آتشخوار یکی از کاربردی‌ترین انواع لوله است که ما در این مقاله قصد داریم آن را به طور جامع معرفی کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی درباره این نوع لوله کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتها همراهی کنید.

 

درباره انواع لوله‌ها بدانید:

خوب است که در ابتدا با انواع لوله‌ها آشنا شده تا بهتر بتوانید لوله آتشخوار را بشناسید. همانطور که در مقدمه بیان کردیم تنوع لوله‌های موجود در بازار، بسیار زیاد است و لوله‌های فلزی از جمله پرطرفدارترین لوله‌ها هستند.

 

انواع لوله ها در صنعت
انواع لوله‌ها


دلیل محبوبیت این لوله‌ها، استحکام و مقاومت بالای آن‌ها در برابر افزایش دما می‌باشد .لوله‌های فلزی خود به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

 

لوله‌های چدنی

لوله‌های چدنی از قدیمی‌ترین لوله‌های موجود در بازار هستند. جنس این لوله‌ها همان‌طور که  از نام‌شان پیداست چدن ریخته‌گری است. لوله‌های چدنی در سیستم‌های لوله کشی فاضلاب، کاربرد دارند.
از جمله ویژگی‌های این لوله‌ها، می‌توان به مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار وارده به جداره‌های خارجی، طول عمر نسبتا بالا، رفع آسان گرفتگی‌های این لوله‌ها و همچنین قیمت مناسب آن‌ها اشاره کرد.
این لوله‌ها معایبی نیز دارند که شامل سرعت پایین نصب، وزن زیاد و زنگ زدگی پس از مدتی استفاده از آن‌ها می‌باشد.

 

لوله‌های آهنی

لوله‌های آهنی به دلیل برخورداری از یک سری قابلیت‌ها، طرفداران زیادی در صنایع مختلف دارند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر خوردگی، پوسیدگی و ضربات خارجی اشاره کرد. 

 

لوله‌های فولادی

لوله‌های فولادی نیز از جمله کاربردی‌ترین لوله‌های فلزی هستند و از فولاد کربن، ساخته می‌شوند.

 

انواع لوله فولادی از نظر نوع ساخت کدامند؟

از آنجایی که لوله آتشخوار یک نوع لوله فولادی به حساب می‌آید، خوب است بیشتر درباره این لوله‌ها بدانید. لوله‌های فولادی از نظر نوع ساخت به دو دسته مختلف، تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

 

لوله‌های بدون درز  (Seamless)  

لوله های بدون درز با نام لوله‌های مانیسمان و یا سیم لس نیز شناخته می‌شوند. فرآیند تولید این لوله‌ها، فاقد مرحله جوشکاری می‌باشد؛ همین موضوع که این لوله‌ها فاقد درز جوش هستند موجب شده تا از استحکام بالایی برخوردار باشند. لوله‌های بدون درز معمولا در قطرهای پایین، تولید و وارد بازار می‌شوند. انواع لوله‌های بدون درز به طور گسترده در صنعت، مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت لوله مانیسمان یا بدون درز را می توانید در سایت مشاهده کنید.

 

لوله‌های درزدار  (Welded)  

لوله‌های درزدار که به لوله‌های درز جوش هم معروفند به دو روش عمده زیر تولید می‌شوند:
• لوله‌های درز جوش مستقیم
• لوله‌های درز جوش اسپیرال


 

لوله آتشخوار چیست و انواع آن کدامند
نمایی از لوله آتشخوار

 

لوله آتشخوار چیست؟

اکنون که با انواع مختلف لوله، آشنا شده اید می‌رسیم به تعریف لوله‌های آتشخوار. لوله آتشخوار یک نوع لوله فولادی است و از نظر نوع ساخت در دسته لوله‌های بدون درز قرار دارد.
ویژگی قابل توجه این لوله‌ها مقاومت بالای آن‌ها در برابر فشار و حرارت می‌باشد، همین امر سبب شده تا در صنایع مختلف که نیاز به استفاده از دما و فشار بالا می‌باشد، کاربرد داشته باشند.
حداکثر میزان دمایی که لوله‌های آتشخوار می‌توانند تحمل کنند به 600 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و همچنین حداکثر فشار قابل تحمل برای این لوله‌های 80 اتمسفر می‌باشد.

 

ویژگی های لوله آتشخوار

همان‌طور که در تعریف لوله آتشخوار بیان کردیم این نوع از لوله‌ها بدون درز هستند و می‌توان گفت که همین امر، بزرگ‌ترین ویژگی آن‌هاست. بدون درز بودن لوله‌های آتشخوار نشان از کیفیت بالای این لوله‌ها دارد؛ به بیان دیگر عدم وجود درز در این لوله‌ها نشان‌دهنده این است که عملیات جوشکاری به درستی صورت گرفته ‌است.
انواع لوله آتشخوار با کیفیت، ضد زنگ هستند، زیرا از پوشش چندگانه و آبکاری هنگام ساخت آن‌ها استفاده می‌شود؛ در غیر این صورت از آنجایی که مایعات داغ از میان این لوله‌ها عبور داده می‌شود، احتمال زنگ زدن آن‌ها زیاد است، بنابراین هنگام خرید لوله‌های آبکاری به این مهم نیز توجه داشته باشید تا لوله‌ها پس از مدتی استفاده، دچار زنگ زدگی نشوند.
لوله‌های بدون درز آتشخوار همچین قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند؛ به این معنا که در حرارت‌های بالا، منبسط و یا منقبض می‌شوند و در نتیجه از ترکیدن لوله‌ها جلوگیری می‌شود. گاهی اوقات لازم است که لوله‌های را به شکل‌های مختلف درآورد و در صورتی که انعطاف پذیر نباشند به احتمال خیلی زیاد، دچار شکستگی شده که خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه خواهد داشت. 

ویژگی دیگر این لوله‌ها، قدرت بالای آن‌ها در برابر فشار و دماهای بالاست، زیرا عناصر اصلی که برای ساخت این لوله‌ها استفاده شده، کربن و منگنز هستند. لازم به ذکر است که میزان عناصر کربن و منگنز مورد استفاده برای ساخت انواع لوله آتشخوار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا تاثیر مستقیمی بر کیفیت لوله‌های تولید شده دارد؛ به این معنا که در صورت ترکیب به اندازه این دو عنصر برای ساخت این لوله‌ها، احتمال شکستن آن‌ها در شرایط مختلف تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. 

 

انواع لوله آتشخوار

 

انواع لوله آتشخوار

لوله‌های آتشخوار خود بسته به نوع آلیاژ به کار رفته برای ساخت آن‌ها به  چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند. که عبارتند از:

 

لوله آتشخوار با استاندارد  ST35.8 DIN 17175 

یکی از انواع لوله‌های آتشخوار که با استاندارد ST35.8 DIN 17175 شناخته می‌شوند دارای 0.17 تا 0.19 درصد کربن و 0.55 تا 0.80 درصد آلیاژ منگنز می‌باشند.
این نوع لوله تا حداکثر دمای 580 درجه سانتی گرادی و همچنین فشار 25 بار را می‌تواند تحمل کند.

 

لوله با استاندارد  ST45.8 DIN 17175 & DIN 2448

آلیاژ این نوع لوله‌ها حاوی 0.20 تا 0.22 درصد کربن و 0.55 تا 0.65 منگنز می‌باشد.
این نوع لوله آتشخوار قادر است به صورت غیر مستقیم حداکثر دمای 535 درجه سانتی گرادی و همچنین فشار تا 30 بار را تحمل کند.

 

لوله با استاندارد  ASME SA 192 DIN 17175

نوع دیگری از لوله‌های آتشخوار وجود دارد که در آلیاژ آن‌ها بین 0.18 تا 0.20 درصد کربن و 0.45 تا 0.70 درصد منگنز یافت می‌شود.
از جمله قابلیت‌های این لوله‌ها می‌توان به تبادل حرارت بالایی که دارند، اشاره کرد.
لوله‌های آتش‌خوار با استاندارد ASME SA 192 DIN 17175  این قابلیت را دارند که به صورت غیر مستقیم تا دمای 550 درجه سانتی گرادی و همچنین فشار تا 27 بار را تحمل کرده و هیچ گونه تغییری در ساختار آن به وجود نیاید.
این لوله‌ها را به راحتی می‌توان در ابعاد مختلف، برش داد و این خود از جمله مزایای آن‌ها به شمار می‌رود.

 

لوله با استاندارد  ASTM A179 Bloller Tube

میزان کربن موجود در آلیاژ این نوع از لوله‌ها چیزی بین 0.16 تا .018 درصد و میزان منگنز موجود در آن‌ها بین 0.50 تا 0.70 درصد است.
حداکثر دمایی که این لوله‌ها می‌توانند تحمل کنند، 530 درجه سانتی گراد و حداکثر فشار 15 بار است.
سایر قابلیت‌های این لوله‌ها عبارت است از:
• قابلیت خمکاری لوله فولادی تا 180 درجه
• باز کردن دهانه تا 10 میلی متر
• انعطاف پذیری بالا در برابر برش

 

نحوه تولید لوله های آتشخوار
نمایی از فرآیند تولید لوله آتشخوار

 

نحوه تولید لوله آتشخوار

درباره چگونگی تولید لوله‌های آتشخوار و یا به طور کلی لوله‌های بدون درز، باید بگوییم که این لوله‌ها به صورت مستقیم از میله‌هایی که به شکل استوانه هستند، ساخته می‌شوند.
این میله‌ها ابتدا با یک آنالیز در دماهای بسیار بالا، گرم می‌شوند؛ این امر سبب می‌شود تا بتوان آن‌ها را به اشکال مختلف درآورد.
پس از آن با استفاده از وسیله ای مخصوص، سوراخی در وسط این میله‌ها ایجاد می‌شود. در همین مرحله قطر بیرونی و ضخامت لوله‌ها نیز با استفاده از غلطک‌های گردان، تنظیم می‌گردند.
جالب است بدانید که به منظور جلوگیری از تغییر شکل لوله‌ها یک ماندرل درون آن‌ها در تمامی مراحل ساخت، قرار داده می‌شود.
از آنجایی که مدل‌های مختلف لوله آتشخوار در دما و فشار بالا کاربرد دارند، باید برای ساخت آن‌ها از آلیاژهایی استفاده کرد که بتوانند در محیط‌هایی با چنین شرایطی نیز خواص خود را به خوبی حفظ کنند.
از جمله فولادهای مناسب برای تولید این لوله‌ها می‌توان به فولاد ST35.8 و ST45.8 اشاره کرد. هر یک از این فولادها قادرند حداکثر فشار 30 بار را تحمل کنند. همچنین فولاد  ST35.8 قادر است حداکثر دمای 600 درجه سانتی گراد را تحمل کند، اما فولاد ST45.8 در دماهای پایین تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خوب است بدانید که مقاومت لوله‌های آتشخوار در برابر فشار به ضخامت و همچنین قطر آن‌ها بستگی دارد؛ به این معنا که هر چه لوله آتشخوار، قطر کمتر و ضخامت بیشتری داشته باشد، مقاومت آن نیز در برابر فشارهای بالا، افزایش پیدا می‌کند.

 

کاربرد لوله آتشخوار

 

کاربرد لوله آتشخوار

همان‌طور که در ابتدا بیان کردیم لوله‌های آتشخوار به دلیل مقاومت بالایی که در برابر دما و فشار دارند در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
امروزه با استفاده از این لوله‌ها، مایعات و همچنین گازهای با دما و فشار بالا را به سیال منتقل می‌کنند.
این لوله‌ها همچنین در بویلر و مبدل‌های حرارتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته قابل توجه در این خصوص، نوع بویلر و طراحی این لوله هاست که در مکان جریان آب در لوله‌ها تفاوت ایجاد می‌کند؛ به این معنا که در برخی از انواع این لوله‌ها، آب در داخل لوله، در برخی دیگر آب در خارج از لوله و در نوعی دیگر روغن حرارتی در داخل آن‌ها جریان دارد. بنابراین می‌توان لوله‌های آتشخوار را بر این اساس نیز به سه دسته مختلف تقسیم بندی کرد که شامل موارد زیر است:

1. واتر تیوب

لوله‌های آتش خواری که آب در داخل آن‌ها جریان می‌یابد.

2. فایر تیوب

آب در خارج این نوع لوله آتشخوار، جریان می‌یابد.

3. دیگ روغن داغ

داخل این نوع از لوله‌ها، روغن حرارتی در جریان است.

 

به طور کلی این لوله‌ها در صنایع زیر کاربردهای بسیار زیادی دارند:

• صنایع تولید محصولات شیمیایی
• صنعت نفت و گاز
• صنعت ساخت و تولید موتورهای دیزلی
• صنایع ساختمان سازی
• صنایع کشتی سازی
• صنایع تولید و مونتاژ سیستم‌ها و مبدل‌های حرارتی
• صنایع تولید فولاد
• صنعت فرآوری لبنیات

نکته جالب توجه در خصوص لوله‌های آتشخوار، غیر قابل جایگزینی آن هاست.

 

کاربرد لوله آتشخوار در دیگ‌های بخار

یکی از کاربردهای برخی مدل‌های لوله آتشخوار در دستگاه‌های بخارشویی صنعتی، بویلر صنعتی و یا دیگ بخار می‌باشد که به منظور انتقال حرارت برای تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
حرارت داخل لوله‌های آتش خوار به 800 درجه سانتی گراد می‌رسد و بیرون از آن‌ها نیز آب جریان دارد، همین امر سبب تبدیل آب به بخار در اثر حرارت بالا می‌شود.
این لوله‌ها اگر کیفیت بالایی داشته باشند قابلیت تحمل این مقدار حرارت در کنار دمای آب را خواهند داشت.

 

نحوه تولید بخار در دستگاه ‌های دیگ بخار

با روشن شدن مشعل، حرارت از طریق تونل به انتهای دیگ بخار، انتقال یافته و از لوله‌ها بر می‌گردد، این فرآیند که پاس نام دارد سه مرتبه تکرار می‌شود.
تکرار 3 مرتبه ای این فرایند موجب انتقال حرارت مشعل به آب با مصرف کمترین انرژی می‌شود و در نتیجه بخار تولید می‌شود.
نکته قابل توجه در خصوص این فرایند تعداد لوله‌های آتشخوار داخل دستگاه‌های دیگ بخار می‌باشد؛ اگر تعداد این لوله‌ها از حد استاندارد آن کمتر باشد، موجب کاهش تعداد پاس‌ها می‌شود، کاهش تعداد پاس‌ها، موجب افزایش مدت زمان تولید بخار داخل این دیگ‌ها می‌شود و در نتیجه آن انرژی زیادی هدر خواهد رفت. بنابراین برای جلوگیری از اتلاف انرژی حتما دقت داشته باشید که تعداد لوله‌ها داخل دستگاه‌های دیگ بخار به حد استاندارد رسیده باشد.

 

 

کاربرد لوله ‌های آتشخوار در دیگ بخار واتر تیوب

لوله‌های آتش خوار مورد استفاده در دیگ بخار واتر تیوب با نوع لوله‌های آتش خواری که در دیگ‌های بخار فایر تیوب استفاده می‌شود تفاوت دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، تفاوت در میزان فشاری است که هر یک باید تحمل کنند. لوله‌های مورد استفاده در دیگ‌های دستگاه دیگ بخار واتر تیوب باید بتوانند فشار بیشتری را متحمل شوند. 

 

لوله آتشخوار چیست و انواع آن کدامند
نمایی از اتصال لوله های آتشخوار

 

نحوه اتصال لوله های آتشخوار به هم به چه صورت است؟

هر زمان که نیاز پیدا کردید چندین لوله آتشخوار را به هم متصل کنید، مانند اتصال هر دو نوع لوله دیگری نیاز است که آن‌ها را به هم جوش دهید.
پس از جوش دادن تعداد مورد نیاز از لوله‌ها به هم نوبت به حرارت دادن به آن‌ها می‌رسد؛ شرایط حرارت دادن لوله‌ها پس از جوش دادن آن‌ها به هم به شرح زیر است:
درجه حرارت مورد نیاز بین 5220 تا 600 درجه سانتی گراد و حداقل زمان مورد نیاز برای حرارت دادن نیز 15 دقیقه است.

 

کشورهای تولید کننده لوله‌های آتشخوار باکیفیت

برای تولید لوله‌های آتشخوار نیاز به یک سری شرایط خاص است تا با ظرافت هر چه تمام‌تر انجام گیرد. به عبارتی تولید این لوله‌ها فرایندی بسیار حساس است و در صورت رخداد حتی کوچک‌ترین اشتباه در هر یک از مراحل تولید این لوله‌ها، زیان جانی و مالی زیادی، گریبان‌گیر افراد خواهد شد.
هم اکنون کشورهای مختلفی در حال تولید لوله‌های آتشخوار هستند و آمریکا، آلمان، روسیه و چین در صدر تولید کننده‌های این لوله‌ها قرار دارند، زیرا تمامی لوله‌های تولیدی این کشورها در مرحله نهایی تولید، در دو مرحله مختلف، تست شده و پس از اینکه ایمنی آن‌ها توسط متخصصان، تائید شد، به مرحله فروش راه پیدا می‌کنند، بنابراین کیفیت ساخت آن‌ها بسیار بالاست.
به طور کلی کشورهای سازنده این لوله‌ها مطابق استانداردهای موجود در دنیای آهن، فرآیند تولید را اجرا کرده و پس از تست و آزمایش‌های مورد نیاز لوله‌های تولید شده، آن‌ها را به بازار آهن در سراسر جهان، عرضه می‌کنند.
از جمله آزمایشاتی که قبل از مرحله فروش و به منظور تست و بررسی این لوله‌ها صورت می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بررسی میزان کشش، ضربه و خمش
• انجام آزمایش به منظور بررسی دوام و عملیات حرارتی
• تست فشار خارجی
• تست نشتی
• بررسی قدرت آن‌ها در برابر فشار و دما
• آزمایشات غیر مخرب
• آزمایشات هیدرواستاتیک
• تست‌های آندوسکوپی
• بررسی ضخامت لوله‌های تولید شده

 

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت لوله ‌های آتشخوار

فاکتورهای مختلف بر قیمت این نوع لوله‌ها تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به سایز لوله، میزان درزها و شکاف‌های داخل لوله و میزان کربن و منگنز موجود در آلیاژ آن‌ها اشاره کرد.

 

سایز لوله

بدیهی است که هر چه لوله بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. لوله‌های آتشخوار در ابعاد گوناگونی در بازار موجود هستند و کاربرد هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است. پرکاربردترین آن‌ها، لوله‌هایی با قطر 25.4، 31.8، 38، 44.5، 50.8، 57، 60.3، 63.5 و 76 است.

 

میزان درز و شکاف موجود در لوله ‌ها

یکی دیگر از تاثیرگذارترین فاکتورها بر روی قیمت لوله‌های آتشخوار، میزان درز و شکاف این لوله هاست.
هر چه میزان درز و شکاف موجود در این لوله‌ها کمتر باشد، قیمت آن‌ها در نهایت افزایش می‌یابد، زیرا هر چه تعداد این درز و شکاف‌ها کمتر باشد، احتمال بروز خطر نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

میزان کربن و منگنز موجود در لوله

میزان کربن و منگنز موجود در این لوله‌ها، تعیین کننده کاربری این لوله‌ها بوده و به همین دلیل در تعیین قیمت نهایی آن‌ها نیز تاثیرگذار است. 

 

راهنمای خرید لوله آتشخوار

 

راهنمای خرید لوله آتشخوار

خرید لوله‌های آتشخوار به دلیل کارایی مهمی که دارند، باید با دقت کافی انجام گیرد تا افراد را دچار ضرر و زیان‌های مالی و یا جانی نکند.
یکی از نکات مهم برای خرید این لوله‌ها، توجه به وزن هر متر و هر شاخه لوله است. این امر باعث می‌شود تا بتوان لوله‌های با کیفیت و مرغوب را از لوله‌های بی کیفیت موجود در بازار، تشخیص داد و در نتیجه با خرید و استفاده از لوله‌های مرغوب آتشخوار از ترکیدگی در اثر قرارگیری در معرض فشار و حرارت بالا، ممانعت کرد. 

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم نکات جامعی در خصوص انواع لوله آتشخوار بیان کنیم تا در صورت نیاز بتوانید با شناخت و آگاهی کامل از ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها بهره‌مند شوید. از اینکه وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب صرف نمودید بی نهایت متشکریم.
اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود از استفاده از این لوله‌ها را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.