آهن آنلاین
توری پرسی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ + انواع آن

توری پرسی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ + انواع آن

چهارشنبه 19 آبان 1400
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

توری پرسی یکی از محصولات ساخته شده از مفتول‌های فلزی است. تار و پود توری‌های پرسی از جنس مفتول‌های فلزی بوده و در محل تلاقی آن‌ها، تار و پود به هم بافته شده‌اند. توری‌های پرسی دارای کاربرد زیادی در صنعت هستند. در این مقاله قصد داریم تا به پرسش توری پرسی چیست، پاسخ داده و شما را با انواع و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع توری فلزی

پس از پاسخ دادن به سوال، توری پرسی چیست و آشنا شدن با این محصول پرکاربرد، باید بدانید که توری‌های فلزی انواع گوناگونی دارند و به توری پرسی محدود نمی‌شوند. در ادامه شما را به طور مختصر با انواع توری آشنا می‌کنیم.

توری پرسی فلزی: در این مطلب به طور مفصل به پرسش توری پرسی فلزی چیست، خواهیم پرداخت.
توری گابیون: توری گابیون دارای چشمه‌هایی شش ظلعی بوده و از فولاد ضد زنگ و گالوانیزه ساخته می‌شود. این توری به طور گسترده در اطراف جاده‌های بین شهری و با هدف جلوگیری از ریزش سنگ‌ها به جاده استفاده می‌شود. 
توری جوشی یا مش: همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، برای ساخت توری‌های جوشی، مفتول‌ها به شکل مورب روی یکدیگر قرار گرفته و در نقاط اتصال به یکدیگر جوش داده می‌شود. توری جوشی دارای چشمه‌هایی با طرح‌های مختلف است. این نوع توری از استحکام بالایی برخوردار بوده اما قدرت انعطاف پذیری بالایی ندارد. از این نوع توری بیشتر در ساختمان سازی و برای کف سازه‌ها استفاده می‌شود.
توری حصاری: در سال‌های گذشته استفاده از توری حصاری رواج نداشت؛ چراکه این محصول دارای استحکام زیادی نبود. اما در سال‌های اخیر و پس از اینکه از فولاد گالوانیزه برای ساخت توری حصاری استفاده شد، کاربرد این توری نیز در صنایع مختلف رو به افزایش رفت. توری حصاری ساخته شده از فولاد دارای مقاومت و طول عمر زیادی بوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. از توری حصاری برای آرماتور بندی دیوارهای بتونی و به عنوان حفاظ در بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، مناطق نظامی و... استفاده می‌شود.

توری پرسی فلزی چیست ؟

توری پرسی یکی از محصولات ساخته شده از مفتول‌های فلزی است که با نام‌های توری مشبک یا فنس پرسی نیز شناخته شده است. این محصول می‌تواند از مفتول‌هایی از جنس برنج، آلومینیوم، فولاد، آهن یا گالوانیزه ساخته شود. باید بدانید که در محل تقاطع تار و پود توری‌های پرسی هیچگونه جوشکاری دیده نمی‌شود و همین امر باعث شده تا مقاومت آن نسبت به توری‌های جوشی بیشتر باشد. 
مفتول‌هایی که برای ساخت توری پرسی استفاده می‌شوند در سایزهایی بین 2 تا 6 میلی متر و  به شکل مربع یا مستطیل ساخته می‌شوند. گاهی اوقات خراش‌هایی روی توری‌های پرسی ایجاد می‌شود تا از لیز و صیقلی بودن این توری‌ها جلوگیری شود. 

 

انواع توری پرسی فلزی و ویژگی های آن
نمایی از توری پرسی فلزی

 

علاوه بر توری پرسی، انواع دیگر توری نیز در صنایع ساخت و ساز کاربرد زیادی دارند. شما می‌توانید لیست قیمت این محصولات را صفحات زیر ملاحظه بفرمایید:

انواع توری پرسی

پس از پاسخ دادن به سوال توری پرسی چیست، به بررسی انواع مختلف آن می‌پردازیم. 

انواع توری پرسی از لحاظ مواد اولیه

توری‌های پرسی از لحاظ مواد اولیه مصرف شده برای تولید به دو نوع توری پرسی مشبک سبک و توری پرسی مشبک سنگین تقسیم می‌شوند. 

انواع توری پرسی از لحاظ روش بافت

توری‌های پرسی از لحاظ نوع بافت به سه نوع توری با بافت موج‌دار حصیری، توری با بافت موج‌دار عادی و توری با بافت موج‌دار هلندی تقسیم می‌شوند.

انواع توری پرسی از لحاظ روش ساخت

توری‌های پرسی از لحاظ روش ساخت و نحوه قرار گرفتن لبه‌ها و حاشیه‌ها به سه نوع توری پرسی با لبه‌های برش داده شده، توری پرسی با لبه‌های 180 درجه خم شده و توری پرسی با لبه‌های پوشیده شده با فویل تقسیم می‌شوند. 

فرق توری پرسی با جوشی چیست؟

همان‌طور که در ابتدای متن و در بخش توری پرسی چیست به آن اشاره کردیم، توری‌های پرسی از بافته شدن مفتول‌ها به یکدیگر ساخته می‌شوند اما در توری‌های جوشی، تار و پودها با زاویه 90 درجه روی یکدیگر قرار گرفته و به یکدیگر جوش داده می‌شوند. 
عدم استفاده از جوش کاری در توری‌های پرسی باعث شده تا انعطاف پذیری آن‌ها تا حد زیادی افزایش یافته و از مقاومت بالایی هم برخوردار باشند.

ویژگی‌های توری پرسی چیست ؟

اگر مایلید که بدانید مهم‌ترین ویژگی توری پرسی چیست، باید به شما بگوییم که مقاومت بالای این نوع در برابر ضربه، فشار و سرما و گرمای شدید، بهترین ویژگی آن است. 
از دیگر ویژگی‌های توری پرسی می‌توان به تاثیر آن در ایمن سازی اماکن اشاره کرد؛ چراکه هنگام وقوع آتش سوزی، جریان آب به راحتی از این توری‌ها عبور کرده و به محل حریق می‌رسد. همچنین باید بدانید که توری‌های پرسی از زیبایی ظاهری نسبی نیز برخوردار هستند.
سهولت در نصب و حمل و نقل نیز از ویژگی‌های توری پرسی است. توری‌های پرسی نسبت به ورق‌های فلزی به سادگی برش خرده و فرم پذیری بالایی نیز دارند. 

دیگر ویژگی‌های توری‌های فلزی به شرح زیر هستند:

• امکان عبور دادن نور خورشید
• امنیتی بالا
• امکان ساخته شدن با انواع مفتول‌های فلزی
• تنوع بالا
• قیمت مناسب
 

ویزگی های توری پرسی
نمایی از توری پرسی فلزی

 

کاربرد توری پرسی چیست ؟

توری‌های فلزی به دلیل داشتن ویژگی‌هایی که در بخش قبلی به آن‌ها پرداخته شد، در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای توری‌های فلزی اشاره می‌کنیم. 
ابتدایی ترین کاربرد توری‌های فلزی برای ساخت صار اطراف باغ‌ها و املاک است. همچنین از آن برای ساخت قفس حیوانات نیز استفاده می‌شود. همه ما توری‌های پرسی را در نانوایی‌های سطح شهر مشاهده کرده‌ایم. 
از دیگر کاربردهای توری‌های پرسی در صنعت ساختمان سازی می‌توان به استفاده از آن‌ها در فونداسیون کف و سقف سالن‌ها اشاره کرد. این کار با هدف تسریع فرآیند بتن ریزی انجام می‌گیرد. همچنین از توری‌های پرسی گالوانیزه در صنایع غذایی و پتروشیمی استفاده می‌شود. ساخت پنل‌های سه بعدی، غربالگری و زه کشی هم از دیگر کاربردهای توری‌های پرسی هستند. 

"در تعیین قیمت توری پرسی باید به مواردی مانند وزن، ابعاد، جنس، ضخامت، نوع بافت و مواردی از این قبیل توجه کنید."

از توری‌هایی که قطر آن‌ها زیاد است در معادن و کارخانه‌های ذغال سنگ استفاده می‌شود. یک نمونه از کاربردهای توری پرسی با قطر کم هم مربوط به ابزار باربیکیو می‌شود که گوشت را روی توری قرار داده و کباب می‌کنند.
برای ساخت حفاظ درب و پنجره، تولید مبلمان و سرویس خواب، ساخت محوطه شمشیر بازی و تولید کاغذ هم از توری‌های پرسی استفاده می‌شود. 
یکی دیگر از کاربردهای توری پرسی در صنعت ساختمان سازی، ساخت محافظ برای زیر پای کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کنند، است. توری‌های فلزی می‌توانند در صورت لیز خوردن یا افتادن کارگران ساختمانی، از سقوط آن‌ها جلوگیری کرده و جان کارگران را نجات دهند.

ابعاد توری پرسی چیست ؟

در این بخش علاوه بر ابعاد توری پرسی، به توضیح مشخصات اصلی آن می‌پردازیم. 
به طور کلی توری‌های پرسی در طولی بین 1 تا 4 متر شاخته شده و عرض آن‌ها نیز حداکثر 2 متر خواهد بود. ابعاد چشمه‌های توری نیز بین 2 تا 8 سانتی‌متر می‌باشد. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، قطر مفتول‌هایی که توری پرسی با آن‌ها بافته می‌شود، بین 2 تا 6 میلی‌متر است.  

روش تولید توری پرسی

برای ساخت توری پرسی از دستگاه مخصوصی استفاده می‌شود که وظیفه دارد، مفتول‌ها را به هم بافته و توری پرسی نهایی را تولید نماید. یکی از ویژگی‌های جالب این دستگاه، توانایی ساخت توری پرسی با عرض‌های مختلف است. 

جنس توری پرسی فلزی از چه موادی است؟

همان‌طور که پیش از این به آن اشاره کردیم، توری‌های پرسی فلزی می‌توانند از فولاد پرکربن، فولاد کم کربن، مس، نیکل، فیبر، برنج، آلومینیوم و ... ساخته شوند. لازم به ذکر است که میزان مقاومت هریک از این توری‌ها متفاوت بوده و به همین جهت کاربرد آن‌ها نیز در برخی موارد متفاوت خواهد بود. 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت توری پرسی

اولین و مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت توری پرسی، جنس توری است. قطعا قیمت خرید توری از جنس آلومینیوم با قیمت توری فلزی از جنس فولاد پر کربن متفاوت خواهد بود. 
مورد دوم نوع بافت توری پرسی است که باید به آن دقت شود. عامل سوم که در تعیین قیمت توری پرسی موثر است، کشور سازنده مفتول‌های به کار رفته در توری است. در صورتی که توری پرسی از مفتول‌های وارداتی ساخته شده باشد، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. 
عامل بعدی، ضخامت توری پرسی است. هر مجموعه‌ای با توجه به نوع استفاده خود از توری پرسی، به ضخامت خاصی از این محصول نیاز دارد و هرچه ضخامت توری بیشتر باشد، طبعاً قیمت آن‌ها بالاتر خواهد بود. 
مورد بعدی ابعاد توری است. ابعاد توری با قیمت آن رابطه مستقیم دارد. به این صورت که هرچه ابعاد توری بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد شد. 
وزن توری هم مانند ضخامت و ابعاد آن است. در صورتی که به توری پرسی با وزن بالا نیاز دارید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

"از دیگر کاربردهای توری‌های پرسی در صنعت ساختمان سازی می‌توان به استفاده از آن‌ها در فونداسیون کف و سقف سالن‌ها اشاره کرد."

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به سوال توری پرسی فلزی چیست، پاسخ داده و شما را با کاربرد و ویژگی های آن آشنا کنیم. 
شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت توری پرسی به وب سایت آهن آنلاین مراجعه کرده یا برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت لحظه ای توری پرسی و شرایط خرید آن از این مجموعه با کارشناسان ما تماس بگیرید. همکاران ما تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به سوالات شما به کار خواهند گرفت.
در پایان از شما تقاضا می‌کنیم تا نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.