آهن آنلاین
بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار روی قیمت تیرآهن

بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار روی قیمت تیرآهن

شنبه 01 امرداد 1401
زمان مطالعه: 11 دقیقه

آهن آلات به دلیل اهمیت بسیار زیادی که در صنایع مختلف کشور دارند، همیشه در مرکز توجه قرار خواهند داشت. به‌گونه‌ای که با ایجاد نوسان در قیمت آن‌ها، تلاطم فراوانی در بازار ایجاد می‌گردد. در حال حاضر عوامل متعددی وجود دارد که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات و بخصوص قیمت تیرآهن تاثیرگذار هستند. این نوسانات قیمتی پیامدهایی نظیر کاهش میزان تقاضا، عدم ثبات بازار و همچنین رکود در تولید را می‌تواند به همراه داشته باشد. لذا تیرآهن یکی از انواع پروفیل است که به طور عمده، در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنعتگران این محصول را از طریق نورد گرم تهیه کرده و به‌کار می‌گیرند. قیمت تیرآهن در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد که هرکدام به تنهایی می‌توانند سرنوشت قیمت روز تیرآهن را تحت تاثیر قرار دهند. در ادامه به طور مفصل به بررسی عوامل موثر بر قیمت تیرآهن خواهیم پرداخت. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن شامل چه مواردی است؟

آگاهی از نحوه رفتار بازار و توانایی پیش‌بینی مناسب از قیمت آینده تیرآهن، می‌تواند در انجام معاملات و نیز سرمایه‌گذاری بر روی آن تأثیر قابل توجهی داشته باشد. اما این رفتارهای بازار و نوسانات قیمت تیرآهن  تابع یکسری عوامل هستند که شناخت این عوامل، زمینه‌ساز یک معامله و سرمایه‌گذاری مطمئن بر روی تیرآهن خواهد شد. به‌طور کلی، از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن می‌توان به افزایش قیمت نفت، تاثیر حمل و نقل، اثر تورم، میزان عرضه و تقاضا، نقش سیاست‌های داخلی و خارجی دولت، تاثیر نرخ ارز و دلار، نقش تعطیلات، تغییرات آب و هوایی، قیمت سنگ آهن، نقش واردات، قیمت ضایعات آهنی، تاثیر بورس کالا، قیمت مواد اولیه و نقش صنایع وابسته اشاره کرد.

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن

در همه کشورهای جهان، آهن‌آلات نقش بسیار مهمی در صنعت داشته و به عنوان زیر ساخت بناها و پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شوند. قیمت این محصول، نه تنها به شرایط داخلی، بلکه به شرایط خارج از کشور هم بستگی دارد. می‌توان گفت، آهن‌آلات تا حدی نقش نفت را در اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند. این جمله به تنهایی، می‌تواند کاملاً اهمیت این محصول را برساند. اگر مایل‌اید بیشتر با این مقطع فولادی و کاربردهای آشنا شوید می‌توانید به مقاله تیرآهن چیست و انواع آن مراجعه کنید. 
عوامل متعددی هستند که می‌توانند قیمت این محصول را تحت تاثیر قرار دهند. با توجه به اینکه تیرآهن، مزایای زیادی دارد، از آن به طور گستردهای هم استفاده می‌شود. مواردی که روی قیمت تیرآهن تاثیر دارند، عبارتند از:
• سیاست‌های داخلی و خارجی
• تاثیر نرخ ارز و دلار
• تاثیر قیمت نفت روی تیرآهن
• تاثیر تورم داخلی و خارجی روی قیمت تیرآهن
• قیمت آهن خام و اثر آن روی قیمت روز تیرآهن
• هزینه‌های حمل و نقل و باربری
• قیمت خدمات و تاثیر آن
• تاثیر آب روی قیمت تیرآهن
• میزان عرضه و تقاضای این محصول در بازار
• بورس کالا
• وضعیت مسکن
• فصل و وضعیت آب و هوا
• ویروس کرونا و تاثیر آن در دو سال اخیر
همه این عوامل، به تنهایی و با هم، می‌توانند روی قیمت تیرآهن امروز و وضعیت بازار، تاثیر بگذارند. معمولاً هم با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، قیمت این محصول، با روند افزایشی مواجه است. همه این موارد را به طور کلی با هم بررسی کرده و به نتایج مشخصی می‌رسیم.

 

تیرآهن
تیرآهن

 

تاثیر سیاست‌های داخلی و خارجی بر قیمت روز تیرآهن

می‌توان گفت، سیاست‌های داخلی و خارجی، به طور مستقیم روی قیمت تیرآهن تاثیر می‌گذارند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، همچنین عواملی که در خارج از کشور موثر هستند، قیمت ارز روز به روز در حال افرایش است. طبیعی و مشخص است که با افرایش نرخ ارز، قیمت آهن‌آلات مثل تیرآهن نیز، تغییر خواهد کرد.

رابطه میان عرضه و تقاضا با قیمت تیرآهن

میزان عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل به‌منظور تعیین قیمت تیرآهن در بازارهای آزاد مطرح می‌شود. اما باید اشاره کنیم که در دنیای واقعی بازار، چیزی به نام بازار آزاد وجود ندارد. در بازارهای جهانی آهن آلات، به دلیل فقدان دولت قدرتمند مرکزی، نوسانات قیمت ارز، تاثیر بسیاری از میزان عرضه و تقاضای تیرآهن می‌پذیرد. با وجود اینکه میزان و ظرفیت تولیدی تیرآهن در کشورهای مختلف قابل پیش‌بینی است، اما پدیده‌هایی مانند وقوع جنگ‌های نظامی، برخی همه‌گیری ها نظیر ویروس کرونا و مواردی از این دست می‌توانند سبب اختلال در تولید تیرآهن شده که در نهایت منجر به محدود شدن عرضه این محصول خواهد شد. در طرف مقابل، میزان تقاضا برای این مقطع همچنان بالا خواهد بود. این عوامل وابسته به هم موجب افزایش قیمت تیرآهن شده تا زمانی که پایداری نیلی بر شرایط موجود حکم فرما شود.

ناگفته نماند که برخی بازسازی‌ها یا رونق گرفتن ساخت و سازهای عمرانی هم میزان تقاضا را برای تیرآهن افزایش می‌دهد و تحت چنین شرایطی نیز قیمت‌ها نامتعادل خواهد شد و بدین ترتیب، بازار تحت تأثیر نوسانات قرار خواهد گرفت. در چنین مواقعی، اتخاذ تصمیمات صحیح تر جانب دولت‌ها یا افزایش تعداد تولیدکنندگان و کارخانجات داخلی می‌تواند در مدت زمان طولانی، این عوامل را کنترل کرده و منجر به ثبات نسبی در بازار آهن گردد.

تاثیر نرخ ارز روی آهن‌آلات

خوب است بدانید که قیمت محصولات فولادی، بر اساس نرخ جهانی تعیین می‌شود. برای همین است که هرچه نرخ ارز افزایش پیدا کند، پیرو آن قیمت محصولات فولادی مثل تیرآهن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نفت و تاثیر آن روی قیمت تیرآهن امروز

نفت، تقریبا در قیمت بسیاری از محصولات، تاثیرگذار و مهم است. آهن‌آلات و مخصوصا تیرآهن نیز از این شرایط مستثنی نیست و قیمت نفت می‌تواند سرنوشت آن را در بازار تغییر دهد. به خصوص در ایران، که عمده درآمد کشور و اقتصاد بر پایه نفت است، قیمت آن اهمیت بسیاری دارد.
اگر روند فروش نفت با قیمت خوب صورت گرفته و در روند صادرات آن، مشکلی رخ ندهد، وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبودی می‌رود و با توجه به درآمد بالا، تورم کاهش پیدا می‌کند. اما با توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های خارجی، در فرآیند صادرات آن، همیشه مشکلاتی هست که باعث گرانی و تورم خواهد شد.

تورم داخلی و خارجی و تاثیر آن روی قیمت تیرآهن

همه افراد از تورم و تاثیر آن روی قیمت محصولات می‌دانند. بر هیچکس پوشیده نیست که تورم قیمت محصولات را افزایش داده و باعث گرانی می‌شود. تورم خارجی هم بسیار در قیمت روز تیرآهن موثر است. بنابراین شرایط بازار ثابت نیست و با روند صعودی روبه رو است.

 

تیرآهن، عوامل موثر برقیمت
تیرآهن، عوامل موثر برقیمت

 

قیمت مواد اولیه

ماده اولیه تیرآهن، آهن خام است که مشخص است قیمت آن روی قیمت این محصول تاثیرگذار است. کشور ما ایران، به عنوان یکی از کشورهای دارای منابع غنی آهن، نه تنها نیازی به واردات این محصول ندارد، بلکه آن را صادر هم می‌کند. در کشورهایی که منابع این ماده کم است، قیمت محصولات به دلیل واردات، بالا خواهد بود.

تاثیر آب روی قیمت محصولات فولادی

در کارخانه‌های تولید کننده محصولات فولادی، هنوز هم از آب برای خنک کننده استفاده می‌شود. شرایط آب و هوایی کشور، در روند تولید محصولات فولادی مثل تیرآهن موثر است.

انرژی و تاثیر قیمت آن روی هزینه نهایی محصول

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی قیمت محصولات فولادی، قیمت انرژی است که در فرآیند تولید آنها، استفاده می‌شود. با توجه به این مسئله، قیمت انرژی تاثیر مستقیمی روی قیمت نهایی تیرآهن دارد. برای تولیدکنندگان داخلی، نرخ انرژی به صورت دولتی محاسبه می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند قیمت معقول و نسبتاً به صرفه‌ای را روی محصولات خود بگذارند.

میزان عرضه و تقاضای محصول و تاثیر آن روی قیمت تیرآهن امروز

درمورد هر محصولی، میزان عرضه و تقاضای آن در بازار، از جمله عوامل مهم در قیمت آن محصول است. تیرآهن نیز مثل سایر محصولات، در هر دورهای از زمان، عرضه و تقاضای متغیری را در بازار تجربه می‌کند. اگر بازار تقاضای بالایی نسبت به این محصول داشته باشد، طبیعی است که قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت.

فصل و شرایط آب و هوایی

همانطور که قبل‌تر گفتیم، از تیرآهن به طور عمده در ساختمان‌سازی و انجام پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود. صنعت ساختمان‌سازی در فصول سرد مثل پاییز و زمستان، با کاهش فعالیت روبه رو شده و تب و تاب خود را نسبت به ماه‌های دیگر از دست می‌دهد. به دلیل کاهش تقاضای بازار، قیمت روز تیرآهن در فصل‌های سرد، کاهش پیدا می‌کند. 

شرایط و اوضاع مسکن در کشور

همانطور که ساختمان‌سازی به وجود تیرآهن وابسته است، در شرایطی که وضعیت مسکن در کشور کساد باشد، خرید و فروش به خوبی صورت نگرفته و به تبع، ساختمان‌سازی هم کاهش پیدا می‌کند. در ادامه این فرآیند، تقاضای بازار برای خرید تیرآهن کاهش پیدا کرده و قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند. 

کرونا و شرایط بوجود آمده در دو سال اخیر

کرونا، نه تنها جان انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داد، بلکه روی اقتصاد جهان نیز تاثیر زیادی داشت. بسیاری از فعالیت‌‌های صنعتی، مثل فعالیت کارخانه‌ها، تولیدی‌ها، ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی، به مشکل برخوردند. همچنین نرخ واردات و صادرات نیز دچار افت شدید در تمام کشورهای جهان شد.
با توجه به این شرایط، در کشور ما، قیمت تیرآهن تغییرات مختلفی را تجربه کرد. اوایل مثل سایر کشورها، قیمت آن کاهش یافت اما بعد، دوباره شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار بودیم. 

رابطه بین نرخ ارز و قیمت تیرآهن

کشور ایران به دلیل مصرف‌کننده بودن در زمینه برخی از تجهیزات اصلی صنعتی، نیاز به وارد کردن این تجهیزات و ابزار از سایر کشور‌ها با قیمت دلار خواهد بود. برای ساخت تیرآهن هم این امر صدق می‌کند و بسیاری از امکانات کارخانجات ایرانی از خارج وارد می‌شوند. در صورتی که برخی از این قطعات دچار عیب شوند، تا زمان وارد کردن آن ممکن است ضرر و زیان های زیادی متحمل شرکت‌های داخلی شود. ضمن اینکه برخی از مواد اولیه نیز همچنان به کشور وارد می‌شود و این واردات هم وابسته به نرخ ارز خواهند بود. بنابراین، نرخ ارز یک فاکتور بسیار مهم و حیاتی در کل صنعت کشور علی‌الخصوص بازار آهن آلات به شمار می‌رود.

رابطه بین سایز تیرآهن و قیمت تیرآهن

ابعاد و سایز تیرآهنی که مشتری سفارش می‌دهد، می‌تواند بر قیمت این محصول تاثیرگذار باشد. وزن، عرض، طول، ضخامت و ارتفاع تیرآهن‌هایی که توسط مشتریان مختلف سفارش داده می‌شوند ممکن است با یکدیگر تفاوت زیادی داشته باشند. لذا این مورد را بایستی همواره در نظر داشت که هرچقدر ابعاد و اندازه تیرآهن بیشتر باشد، به همان نسبت هم قیمت آن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

اهمیت کیفیت و تاثیر آن بر قیمت تیرآهن

کم یا زیاد بودن کیفیت تیرآهن بر قیمت آن تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. این موضوع بدین معنی است که چنانچه کیفیت محصولات تولیدی یک کارخانه پایین باشد، مشتریان و مصرف‌کنندگان کمتری آن را خریداری می‌کنند. در نتیجه، تولیدکنندگان مجبور خواهند شد تا قیمت کالای خود را کاهش دهند تا از ضرر و زیان آن‌ها جلوگیری شود. در حال حاضر کارخانه‌های زیادی در ایران وجود دارند که تیرآهن های باکیفیت و مرغوب را تولید و به دست مشتری می‌رسانند. کیفیت تولید تیرآهن در این کارخانه‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان مثال ممکن است این کارخانه‌ها از مواد اولیه متفاوتی جهت تولید تیرآهن استفاده نمایند. در این صورت، قیمت تیرآهن‌های آن‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد داشت.

از طرفی، فرآیند تولید تیرآهن‌ها هم نفس بسیار مهمی در تعیین قیمت تمام شده این محصولات دارد. هر چقدر که فرآیند تولید تیرآهن پیچیده‌تر باشد و دستگاه‌های مورد نیاز جهت تولید تیرآهن بیشتر باشند، به همان نسبت قیمت تیرآهن افزایش خواهد یافت.
 

استفاده از تیرآهن
استفاده از تیرآهن

 

دلیل استفاده از تیرآهن چیست؟

این محصول، مزایا و فوایدی دارد که استفاده از آن را برای افراد ضروری می‌کند. با وجود نوسانات قیمت آن، باز هم خریدار داشته، چرا که باید در انجام پروژه‌های عمرانی، مورد استفاده قرار بگیرد. فواید استفاده از این محصول، به شرح زیر هستند:
• تیرآهن، از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است.
• برای اجرا و نصب آن، می‌توان با سرعت وارد عمل شد.
• این محصول فولادی، امکان اتصال چند قطعه را برای افراد فراهم می‌کند.
• با وجود پایان یافتن پروژه، باز هم این امکان وجود دارد که آن را گسترش دهند.
• این محصول در ارتفاع زیاد هم کاربرد دارد.
در کنار این فواید، تیرآهن ضعف‌هایی هم دارد که می‌توانند مخرب باشند. این نقاط ضعف، عبارتند از:
• تمایل قطعات فشاری به کمانش بالا است.
• جوش این محصولات نامناسب و زمانبر است.
• این محصولات در دمای بالا، دچار کاهش استحکام می‌شوند.
• این فلز در برابر عوامل خارجی دچار خوردگی می‌شود.

جالب است بدانید که در خرید محصولات فولادی مثل تیرآهن، محل خرید روی قیمت آن تاثیر دارد، چرا که هزینه حمل و نقل و باربری، شامل حال آن می‌شود. پس اگر قصد خرید این محصول را دارید، از تولیدی‌های نزدیک به خود، این محصول را تهیه کنید. اگر مایل‌اید بیشتر درباره استفاده‌های این محصول بدانید می‌توانید به مقاله کاربردهای تیرآهن مراجعه کنید. 

کدام نوع تیرآهن، بیشتر به فروش می‌رسد؟

قیمت هر تیرآهن، با توجه به ابعاد و وزن آن متنوع است، در نتیجه قیمت آن نیز با یکدیگر متفاوت است. اما در بین همه این محصولات، تیرآهن 14 و 16 بیشتری فروش را دارند. این محصول در بازار به صورت شاخه‌ای و کیلویی، به فروش می‌رسد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه عوامل زیادی، روی قیمت آهن‌آلات مثل تیرآهن تاثیر دارند، نمی‌توان آینده آن را به طور دقیق در بازار بررسی کرد. برای اینکه از قیمت تیرآهن به طور دقیق آگاه شویم، خوب است به دنبال منابع معتبر و موثق باشیم تا بتوانیم اطلاعات درست و دقیقی را دریافت کنیم.
همچنین برای خرید این محصول، خوب است به عواملی که در افزایش قیمت آن تاثیر دارد، توجه داشته باشیم. برای مثال، وقتی فصل سرد می‌تواند باعث کاهش قیمت تیرآهن شود، شاید این فصل زمان خوبی برای خرید باشد. در هر صورت، مشاوره گرفتن از متخصصان نیز در چنین شرایطی توصیه می‌شود.
 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

چه مواردی بر قیمت تیرآهن تاثیرگذار است؟

موارد متعددی همچون تاثیر نرخ ارز و دلار، تاثیر قیمت نفت روی تیرآهن، تاثیر تورم داخلی و خارجی روی قیمت تیرآهن، قیمت آهن خام و اثر آن روی قیمت روز تیرآهن، هزینه‌های حمل و نقل و باربری، قیمت خدمات و تاثیر آن و تاثیر آب روی قیمت تیرآهن

تغییرات و نوسانات بازار آهن بر قیمت تیرآهن تاثیر دارد؟

بله، همانطور که در متن بالا اشاره کردیم یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن نوسانات بازار است.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.