آهن آنلاین
خم کاری میلگرد در ساختمان سازی چگونه است؟

خم کاری میلگرد در ساختمان سازی چگونه است؟

سه‌شنبه 11 آبان 1400
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در صنعت ساختمان‌سازی مصالح زیادی استفاده می‌شود و یکی از این مصالح میلگرد است. فعالان حوزه ساختمانی همیشه در حال بررسی و تحلیل قیمت این عنصر حیاتی یعنی قیمت میلگرد هستند تا بتوانند در زمان مناسب و با قیمت عالی خرید کنند. میلگردها از جنس فولاد هستند و برای افزایش مقاومت بتن یا سازه مورد نظر به کار می‌روند. اما آیا می‌توان میلگرد را به همان شکل ابتدایی در همه جای سازه به کار برد؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است چرا که در ساختمان سازی نیاز است تا در بخش‌های مختلف از حالت‌های مختلف میلگرد استفاده کنیم. در اینجا واژه خم کاری میلگرد به میان می‌آید. آیا تا به حال چیزی در مورد خم کاری میلگرد شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید در چه مواقعی باید از خم کاری میلگرد استفاده کرد؟ آیا اطلاعی از روش های خم کاری میلگرد می‌دانید؟ 
در این مقاله قصد داریم ابتدا برای شما توضیح دهیم که خم کاری میلگرد چیست و به چه منظور و با چه هدفی اتفاق میفتد، چگونه می‌توان به خم کردن میلگرد اقدام کرد؟ میلگرد را با خم کاری به چه شکلی می‌توان درآورد؟ از چه روش‌هایی برای خم کاری می‌توان استفاده کرد؟ اگر می‌خواهید جواب تمامی این سوالات را بگیرید پیشنهاد می‌کنیم حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید.


خم کاری میلگرد چیست؟

همانطور که گفتیم و می‌دانید، میلگرد یکی از مقاطع فولادی است که در ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح مورد نیاز به شمار می‌رود. به بیانی دیگر پروژه‌های ساختمان سازی بدون میلگرد پیش نخواهند رفت چرا که عنصر حیاتی در ساختمان سازی است. میلگرد یک میله فلزی است که طول بسیار بلندی دارد و حالت معمولی آن صاف و بدون هیچ خم و تابی است. میلگردها در دو نوع دارای آج و بدون آج در بازار ساختمان عرضه می‌شوند و می‌تواند در قیمت میلگرد تاثیرگذار باشد.
در صنعت ساختمان سازی همیشه نمی‌توان از حالت اصلی میلگرد استفاده کرد و نیاز است تا گاهی میلگردها را به شکل‌های مختلفی درآوریم تا کاربردی مناسب داشته باشند و بتوانیم در جایی که می‌خواهیم به کار ببریم. اما احتمالا این سوال را می‌پرسید که اصلا خم کاری میلگرد به چه معناست؟ در واقع خم کاری میلگرد یعنی خم کردن میلگرد به حالتی که نیاز داریم بدون این که شکستن اتفاق بیفتد. روش خم کردن میله به صورت خلاصه به این شکل است که نیر حول یک نقطه به میلگرد وارد می‌شود که در این فرآیند سطح بیرونی میلگرد تحت کشش و سطح داخلی آن تحت فشار قرار می‌گیرد.

 

هدف از خم کاری میلگرد چیست؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم همیشه نمی‌توان میلگردها را به صورت شاخه‌ای و ساده به کاربرد و در بعضی مواقع لازم است برای استفاده از آن‌ها در قسمت‌های مختلف سازه میلگرد را به شکل‌های مختلف دیگری تبدیل کنیم. در اینجا خمکاری میلگرد به کمک فعالان ساخت و ساز می‌آید تا بتوانند آن را به هر شکلی که نیاز دارند تبدیل کنند. میلگردها به اشکال مختلفی تبدیل می‌شوند که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

خم کاری میلگرد و انواع آن
نمایی انواع اشکال خم کردن میلگرد

 

 

انواع اشکال خم کردن میلگرد

برای بخش‌های مختلف سازه نیاز است تا میلگرد را به شکل‌های مختلفی تبدیل کنیم. ما در این بخش به چند مورد از اشکال میلگرد و کاربرد آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

میلگرد خاموت

از میلگرد خاموت با نام‌های دیگری همچون فولاد عرضی یا برشی نیز یاد می‌کنند. برای تولید این شکل از میلگرد، خم کاری بیشتری نسبت به دیگر شکل‌ها مورد نیاز است. از خاموت‌ها به شکل تنگ باز و تنگ بسته استفاده می‌شود. از این شکل میلگرد برای مقاومت در برابر شکست زودرس مقاطع بعد از ایجاد ترک که ممکن است در اثر برش ایجاد شود، استفاده خواهد شد. در واقع می‌توان گفت نقش خاموت‌ها انتقال تنش به طرفین یک ترک مورب، به عنوان مسلح کننده بتن است.

میلگرد راستا

اگر بتن مصرفی میزان مقاومت کششی مورد نظر را نداشته باشد از انن نوع میلگرد استفاده می‌شود تا این نقص و کمبود پوشش داده شود. شکل این میلگرد به این صورت است که دارای یک شاخه با دو انتهای برجسته است و نسبت به قسمت طولی میلگرد زاویه‌ای 90 درجه دارد. همچنین از این نوع میلگرد برای افزایش استحکام ساختمان و پیشگیری از ترک خوردن دیوارها استفاده می‌شود.

میلگرد سنجاقی

یکی دیگر از اشکال میلگرد، میلگرد سنجاقی است. این نوع میلگرد با ایجاد دو خم در یک میلگردی که دارای ابعاد خاصی معمولا سایزهای 8 الی 10 است، صورت می‌گیرد. از میلگرد سنجاقی در ستون‌ها بسیار زیاد استفاده می‌شود چرا که به خاموت‌ها برای افزایش سطوح مقاومت برشی کمک می‌کند. همانطور که گفتم این نوع میلگرد در ستون‌ها به کار می‌رود و به صورت دوبل و عمود برهم و همچنین برای هم پوشانی تمام میلگردهای طولی استفاده می‌شود.

میلگرد ادکا

این شکل از میلگرد به کمک چند خم کاری تخصصی و حرفه ای انجام می‌گیرد و می‌توان گفت که خم کاری در این شکل از میلگرد نسبت به بقیه تخصصی‌تر است. از این نوع میلگرد مانند خاموت و سنجاقی برای مقاومت در برابر نیروی برشی و تحمل لنگرهای منفی در تکیه گاه‌ها تیرهای یکسره استفاده می‌شود. 

میلگرد خرک

یکی دیگر از اشکال میلگرد، میلگرد خرک است و برای ساخت آن کافی است تا یک سری از نکات را رعایت کنید و طبق استاندارد خاصی پیش بروید. این نوع از میلگرد برای کف و فونداسیون سازه استقاده می‌شود به این صورت که دو شبکه افقی متوالی را با فاصله معین در یک قاب نگه می‌دارد.

میلگرد رکابی

میلگرد رکابی به این صورت ساخته می‌شود که چندین خم کاری میلگرد روی آن صورت گیرد. از این شکل میلگرد برای نگه داشتن آرماتورهای عمودی و افقی استفاده می‌شود. به بیانی دیگر از میلگرد رکابی به منظور در نگه داشتن میلگردهای افقی یا عمودی در بتن ریزی های دیوار استفاده می‌شود. 

 

خمکاری میلگرد و انواع آن
نمایی از خم کاری میلگرد

 

 

انواع خم کاری میلگرد

فرآیند خم کاری میلگرد ممکن است به طریق مختلفی صورت گیرد که در این بخش به انواع این روش‌ها اشاره کرده و آن‌ها را توضیح خواهیم داد:
خم کاری میلگرد به چند طریق صورت می‌گیرد؟
خم کاری با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد اما در کل به دو دسته خم کاری دسته و خم کاری با دستگاه و به صورت پیشرفته تقسیم می‌شود که در این بخش از مقاله در مورد هر دو روش توضیح خواهیم داد:

 

خم کاری به روش دستی

در صورتی که تعداد میلگردها برای خم کردن کم باشد یا دسترسی به دستگاه پیشرفته خم کاری نداشته باشیم، از روش خم کاری دستی استفاده می‌کنیم. برای خم کاری به روش دستی به یک سری موارد نیاز داریم که در زیر اشاره خواهیم کرد:
• میز خم کاری میلگرد
• صفحه خم کاری میلگرد
• آچار خم کاری میلگرد
• کارگر ماهر و متخصص

 

خم کاری به کمک دستگاه 

خم کاری به صورت پیشرفته با کمک دستگاه انجام می‌گیرد که این نوع دستگاه‌ها در دو نوع برقی و هیدرولیکی موجود هستند. در این روش خم کردن نسبت به خم کردن دستی، استاندارد بسیار بالایی رعایت می‌شود که در ادامه هر دو نوع دستگاه را بیشتر معرفی خواهی کرد:
دستگاه خم کاری برقی: عملکرد این نوع دستگاه به این صورت است که حرکت آچار با نیروی الکتریکی انجام می‌گیرد. این نوع دستگاه می‌تواند هر نوع میلگردی را در هر سایزی با دقت بسیار بالایی خم کند.
دستگاه خم کاری هیدرولیکی: این نوع دستگاه در بین دستگاه های خم کاری میلگرد بسیار پرطرفدار است که برای میلگردهایی با قطرهای مختلف قابل استفاده است. کارکرد این نوع دستگاه به این صورت است که یک بازو که نیروی هیدرولیکی وارد می‌کند باعث خم شدن میلگرد می‌شود. این نوع دستگاه‌ها معمولا قابل حمل هستند و از ویژگی‌هایی همچون: خم کاری میلگرد با هر سایز، صرفه جویی در زمان، صرف انرژی کم، خم کاری میلگردی که طرف دیگرش در بتن قرار دارد و ... است.

 

نکات مهم در خمکاری میلگرد
هنگام خمکاری میلگرد به چه نکاتی باید توجه شود؟

 

 

به چه نکاتی باید به هنگام خم کاری میلگرد توجه شود؟

در حوزه ساختمان سازی یا هر صنعت دیگری لازم است تا به هنگام انجام هر کاری، یک سری اصول رعایت شود تا به بهترین شکل ممکن و بدون هر گونه مشکلی کار پیش برود. برای انجام کار خم کاری میلگرد نیز لازم است تا یک سری اصول و نکته رعایت شود تا به بهترین شکل خم کاری صورت گیرد. در ادامه به این نکات مهم اشاره می‌کنیم: 
• ایمنی در کار را رعایت کنید.
• استانداردهای خم کاری را به دقت بررسی کنید.
• ابزار مورد نیاز را فراهم کنید.
• سرعت مناسب برای خم کاری را تنظیم کنید.
• مناسب ترین دستگاه خم کاری را برای کار خود انتخاب کنید.

 

نتیجه نهایی

میلگرد یکی از مهمترین عناصر مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. به دلیل تقاضای بالا برای آن همیشه فعالان حوزه ساختمان به دنبال بررسی و پیش بینی قیمت میلگرد بوده‌اند تا در بهترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهند. همانطور که می‌دانید میلگرد به طور معمول به شکل ساده است اما باید گفت که به این حالت در همه جای سازه قابل استفاده نیست. بنابراین خم کاری میلگرد همیشه موضوع مهمی بوده و افراد به دنبال بهترین راه برای خم کار کردن آن بوده‌اند. در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل خم کاری میلگرد، اشکال مختلف میلگرد بعد از خم کاری و روش های خم کاری را توضیح دهیم. آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ شما چه روش‌هایی برای خم کاری میلگرد می‌شناسید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در زیر همین مقاله به استراک بگذارید.
 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.