آهن آنلاین
کاربردهای لوله مسی در صنایع مختلف

کاربردهای لوله مسی در صنایع مختلف

دوشنبه 06 بهمن 1399
زمان مطالعه: 9 دقیقه

همان‌طور که می‌دانید لوله مسی یکی از از معروف‌ترین و متداول‌ترین لوله‌ها برای انجام لوله‌کشی آب در سراسر دنیا محسوب میشود. جنس مس با دوام بوده و قابل بازیافت است و نسبت به سایر لوله‌ها تاثیر بهتری بر محیط زیست می‌گذارد. البته توجه داشته باشید که ممکن است هزینه اولیه این لوله نسبت به سایر گزینه‌ها بالاتر باشد؛ اما کیفیت و ماندگاری آن موجب شده تا استفاده از این محصول موجب صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها برای درازمدت شود. لوله‌های مسی بسیار سبک بوده و نرم هستند. در نتیجه کار با آن بسیار راحت است. نصب لوله‌های مسی نیز نسبت به سایر لوله‎‌ها راحت‌تر و ابزارهای کمی برای نصب این نوع لوله مورد نیاز است که می‌توان آن‌ها را با لحیم‌کاری ساده به یک دیگر متصل کرد.

لوله‌های مسی با توجه به استحکام، انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر خوردگی برای بسیاری از سیستم‌های لوله‌کشی کالای مصرفی ایده‌آلی به شمار می‌رود. کاربرد لوله مسی در سیستم‌های سرمایشی یا گرمایشی، ذوب برف، زه‌کشی، تخلیه فاضلاب آب و آبیاری و آب‌پاش‌های کشاورزی بیشتر است و علت آن، نصب قابل‌ اطمینان و آسان این محصول پرکاربرد به شمار می‌رود. عوامل گفته شده موجب می‌شود تا نصب این لوله ساده‌تر و سریع‌تر باشد. پیش از خرید و استفاده از لوله مسی باید به طور کامل با کاربردهای آن آشنا شد. در مقاله پیش رو می‌خواهیم به کاربردهای لوله مسی در اماکن مختلف پرداخته و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

لوله مسی به علت خواصی مانند شکل‌پذیری و قابلیت بازیافت شدن، در صنایع به‌خصوص ساختمان و صنایع برودتی حرارتی کاربرد فراوان دارد.

کاربردهای لوله مسی

همان‌طور که پیش از این گفتیم لوله‌های مسی به علت مزایای بسیاری که دارند؛ مانند به‌صرفه بودن، شکل‌پذیری، سهولت اتصال، ایمن بودن و قابل بازیافت بودن آن‌ها طرفداران زیادی دارند و قیمت لوله مسی در مقاطع و مصارف مختلف اهمیت زیادی دارد. مزیت‌های بی‌شمار این محصول موجب شده تا کاربران زیادی در اماکن مختلف از این محصول استفاده کنند. مصارف پذیرفته شده زیادی وجود دارند که در آن‌ها از لوله و اتصالات مسی استفاده شده و علت این امر، عملکرد و سهولت نصب این محصول است. در این قسمت از مقاله قصد داریم، کاربردهای مختلف و متنوع لولههای مسی را بررسی کنیم:

  • سرویس و توزیع آب خانگی: یکی از مزایای استفاده از سیستم‌های لوله‌کشی مسی تامین سلامت آب آشامیدنی تمیز در هر دو حالت گرم و سرد است. همان‌طور که می‌دانید، برای توزیع آب خانگی باید از لوله‌هایی استفاده کرد که علاوه بر به صرفه بودن آن‌ها آب را تمیز نگه دارند. لوله‌های مسی برای تامین به صرفه و قابل اطمینان آب در منازل گزینه مناسبی هستند و کاربرد لوله‌های مسی در سرویس و توزیع آب خانگی غیرقابل‌‌انکار است.
  • تهویه مطبوع و خنک‌سازی: لوله‌های مسی در تهویه و خنک‌سازی نیز کاربرد دارد. استفاده از این لوله‌ها برای ایجاد محیطی کارآمد، راحت و قابل اطمینان ضروری است. علت این امر قدرت بسیار و عملکرد حرارتی عالی آن است که تقریبا ۸ برابر آلومینیوم برآورد شده. مقاومت لوله‌های مسی در برابر خوردگی و همچنین شکل‌پذیری خوبی دارد. مزایای گفته شده لوله‌های مسی را تبدیل به ماده‌‌ای ایده‌آل برای سیستم‌های مختلف خانه و منازل مانند سیستم‌‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه هوا کرده است.
  • سیستم‌های گاز پزشکی غیر قابل اشتعال: با توجه به این نکته که لوله‌های مسی در رشد میکروب در سیستم‌های گازی اختلال ایجاد می‌کنند؛ گازهای پزشکی زمانی که می‌خواهند از سیستم‌های لوله‌کشی مسی عبور کنند؛ به صورت کاملا خالص باقی می‌مانند. برای این کار از لوله‌های گازی پزشکی درنوع k و l استفاده می‌شود.
  • آبپاش‌های آتش‌نشانی: همان‌طور که می‌دانید جنس مس ماندگار بوده و قابل اطمینان است. در نتیجه می‌توان برای تامین آب مورد نیاز از آن برای کنترل آتش روی آن حساب کرد. این امکان حتی اگر سال‌ها نیز از آن استفاده نشود، وجود دارد. توجه داشته باشید که سیستم‌های مسی زنگ نمی‌زند و به هیچ وجه رنگ را به آب انتقال نمی‌دهد. همچنین لازم است بدانید که سیستم‌های آتش‌نشانی مسی برای حفظ امنیت انواع ساختمان‌ها در برابر آتش از سایر سیستم‌ها قابل اعتمادتر هستند.
  • توزیع گاز سوختی: یکی از کاربردهای لوله‌های مسی تامین گاز سوختی است. علت این امر کوچک بودن در اتصالات و لوله‌های مسی، انعطاف‌پذیر، قدرت و همچنین به صرفه بودن آن‌ها است که در هر دو ساختمان مسکونی و غیرمسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمایی از لوله مسی (copper pipe)

 

کاربرد لوله مسی در ساختمان

همان‌طور که پیش از این در قسمت‌های قبل گفتیم؛ لوله مسی در اماکن مختلفی کاربرد دارد که علت آن مزایای بی‌شمار این محصول است. به کارگیری لوله‌های مسی در تاسیساتی مانند انتقال آب در مناطقی که ph خون (معیار نشان‌دهنده میزان اسیدی یا قلیایی بودن خون) بالایی دارند، صورت می‌گیرد. کاربرد لوله مسی در ساختمان‌ها چه مسکونی و چه اداری غیر قابل انکار است. لوله مسی به علت ایجاد یک پوشش محافظ نازک در لوله که در مقابل خوردگی از آن نگهداری می‌کند؛ کاربرد فراوانی در ساختمان‌ها دارد. همچنین لوله مسی این امکان را برای لوله‌هایی با قطر کوچک و با حداکثر جریان آب ثابت ایجاد می‌کند.

توجه داشته باشید که دیواره‌های نازک‌تر بیشتر از سایر دیوارها به لوله‌های مسی احتیاج دارند. علت این امر مقاومت بالای لوله‌های مسی در ساختمان‌‌ها است. عوامل گفته شده به پایین نگه داشتن هزینه ساخت لوله‌های مسی در ساختمان‌ها کمک می‌کند. همچنین لوله‌های مسی گرما را به خوبی انتقال می‌دهند. فایده این کار در فصل زمستان بیشتر مشاهده می‌شود. در فصول سرد سال اغلب خانه‌ها سرد بوده و به گرمای بیشتری احتیاج دارند. در اینجاست که کاربرد لوله مسی در ساختمان بیشتر حس می‌شود. همچنین این لوله‌ها به نگه داشتن آب گرم در دمایی ثابت در زمان عبور آب از لوله‌های خانه کمک بسیاری می‌کند.
با توجه به این که مس خاصیت ضد باکتری دارد. در نتیجه به از بین بردن باکتری‌هایی که مضر هستند، کمک فراوانی میکند. فواید دیگر استفاده از لوله‌های مسی در ساختمان‌ها جلوگیری از رشد باکتری‌ها و لجن‌ها در داخل لوله‌ها است که اگر این کار انجام نشود؛ به مرور زمان موجب بیماری می‌شود.

 

دانشمندان اثرات مس بر بیماریهایی مثل فلج اطفال و پنوموفیلا را بررسی کردند. لوله‌های مسی بر خلاف سایر موارد مثل لوله‌های آهنی و سربی در بیشتر شرایط اکثر فلزات خطرناک را به آب آشامیدنی ساختمانها منتقل نمیکند. همان‌طور که گفتیم از لوله مسی در ساختمان‌ها و ساخت‌و‌ساز آن‌ها جهت خطوط آب رسانی و خطوط مبرد در انواع سیستم‌ها از جمله سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه هوا استفاده می‌شود. این لوله‌ها در برابر خورندگی مقاومت بسیاری دارند. توجه داشته باشید که اگر از این لوله‌ها در ساختمان‌ها و به‌خصوص ساخت‌و‌ساز خانه‌های مسکونی و تجاری استفاده شود؛ باید از سه نوع k، l و m استفاده شود و برای زه‌کشی لوله‌های آب در ساختمان‌های قدیمی نیز باید از نوع A لوله‌های مسی استفاده شود.

کاربرد لوله مسی در کولر گازی

همان‌طور که پیش از این گفتیم به علت مزایای بسیار لوله های مسی مانند به صرفه بودن آن، سبک بودن، شکل پذیر بودن، ایمن بودن، سهولت در اتصال، قابل اطمینان بودن، بادوام بودن و قابل بازیافت بودن آن کاربران بسیاری در اماکن مختلف از این لوله‌ها استفاده می‌کنند.
یکی از کاربردهای لوله‌های مسی، تهویه مطبوع و خنک‌سازی محیط است. بنابراین در کولرهای گازی می‌توان از لوله‌های مسی استفاده کرد. کاربرد لوله مسی در خنک‌سازی غیرقابل‌انکار است. استفاده از این لوله‌ها برای ایجاد محیطی کارآمد، راحت و ایمن ضروری است. عملکرد حرارتی و همچنین خنک‌سازی لوله مسی تقریبا ۸ برابر آلومینیوم به حساب می‌آید. لوله‌های مسی در برابر خوردگی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارند و شکل‌پذیری آن‌ها بی‌نظیر است. این خصوصیات لوله‌های مسی را برای سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه هوا در کولرهای گازی از جمله مواد لازم و ایده‌آل می‌کند. بسیاری از افراد با فرا رسیدن فصل تابستان به فکر خنک‌سازی محیط خود چه در محل کار و چه در منازل مسکونی هستند.
برای بالابردن کارکرد و قدرت سرمایشی و گرمایشی کولرهای گازی استفاده از لوله‌های مسی ضروری بوده و نمی‌توان کاربرد آن‌ها را در این زمینه انکار کرد. افزایش قدرت سرمایشی و گرمایشی کولرهای گازی به مطبوع شدن و خنک‌سازی محیط کمک بسیاری می‌کند. همچنین امروزه افراد به فکر افزایش طول عمر کولرهای گازی خود هستند و می‌خواهند با یک بار هزینه کردن و خریدن این محصول از هزینه‌های بعدی خود کم کنند. راه حل این مشکل استفاده از لوله‌های مسی در کولرهای گازی است که این کار مقاومت و عملکرد این وسیله را در حد قابل توجهی بالا می‌برد.

کاربرد لوله مسی در صنایع برودتی حرارتی

لوله‌های مسی خواص فیزیکی و شیمیایی بسیاری دارند و همچنین در برابر اکسیژن موجود در آب مقاومت فوق‌العاده‌ای دارند. این لوله‌ها در برابر رطوبت، استحکام و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند و در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارند. معمولا در لوله‌های مسی ماده‌ای به نام ضد یخ گلیکول اضافه میکنند تا مقاومت آن در برابر انواع خوردگی بیشتر شود. به همین علت از این لوله‌ها می‌توان در انواع صنایع حرارتی و برودتی استفاده کرد.
اندازه دانه سختی و استحکام کششی لوله‌های مسی از مزایای دیگر این لوله‌ها هستند. به همین دلیل کاربرد لوله مسی در صنایع مختلف غیرقابل‌انکار است. در صنایع حرارتی و برودتی بیشتر از لوله مسی شاخه‌ای استفاده می‌شود. علاوه بر صنعت گفته شده از این نوع از لوله‌های مسی در صنایع الکتریکی و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی نیز می‌توان استفاده کرد. این نوع از لوله‌های مسی ابعاد دقیقی دارند که داخل آن‌ها بسیار تمیز است. همچنین هدایت الکتریکی و حرارتی لوله‌های مسی در نوع شاخه‌های آن از سطح خارجی شفاف آن قابل رویت است. البته از لوله‌های مسی در نوع کلاف آن نیز می‌توان در صنایع تهویه و برودت استفاده کرد. این نوع لوله اغلب به صورت آنیل شده تولید شده و عرضه می‌شود. این لوله‌های مسی ضخامت‌های مختلفی دارند که اغلب با توجه به نیاز مشتری تولید می‌شوند.

جمع‌بندی

همان‌طور که تاکنون و در این مقاله گفته شد؛ لوله‌های مسی یکی از برترین محصولات در صنایع تهویه و سیستم‌های ساختمانی به حساب می‌آید که طرفداران زیادی دارد و در بسیاری از اماکن به علت مزایای بسیار آن به کار برده می‌شود. در این مقاله لوله مسی پرکاربرد را از جوانب مختلف و متنوعی بررسی کردیم و ویژگی‌های مثبت و منفی آن را با شما عزیزان در میان گذاشتیم. امروزه در بیشتر صنایع و همچنین منازل مسکونی و اداری از این لوله‌‌ها جهت افزایش مقاومت و کارکرد بهتر استفاده می‌شود که مزایای بسیار آن را نمی‌توان انکار کرد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.