آهن آنلاین
پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال ۹۹

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال ۹۹

شنبه 03 اسفند 1398
زمان مطالعه: 4 دقیقه

قیمت آلومینیوم و محصولات مشتقه از آن براساس قیمت قراردادهای آتی شمش آلومینیوم در بورس کالای لندن، بورس کالای نیویورک (کومکس) و بورس آتی شانگهای تعیین می‌شود. مقدار استاندارد هر قرارداد آتی حدود پنج تن می‌باشد. آلومینیوم به طور عمده در صنایع هوا و فضا، بسته بندی، خودرو، ماشین‌های ریلی و صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم شامل: چالکو یا همان اتحادیه آلومینیوم چین، آلکوآ و آلومینا، ریوتینتو استرالیا، یوسی روسال از روسیه، زینفا از چین، نورسک هیدرو نروژ و سوث ۳۲ از استرالیا هستند. به طور کلی حدود ۶۰ درصد از تولید آلومینیوم در جهان را چین انجام می‌دهد. بزرگترین معادن آلومینیوم در چین، استرالیا و گینه قرار دارند.

قیمت آلومینیوم در ایران در بورس کالا تعیین می‌شود و بر طبق فرمول به کار رفته، قیمت نهایی آلومینیوم به قیمت‌های بورس جهانی و نرخ دلار در ایران وابسته است. توجه به این موضوع در پیش بینی قیمت آلومینیوم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بر طبق این فرمول، قیمت شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس از ضرب قیمت آلومینیوم در LME (بورس فلزات لندن) و میانگین نرخ حواله خرید و فروش نیمایی در ۱/۱ به علاوه ۶۰۰ ریال به‌دست می‌آید. به عبارت دیگر:

 

رابطه محاسبه قیمت آلومینیوم

 

تاثیر عرضه و تقاضا را در پیش بینی قیمت آلومینیوم نباید فراموش کرد.

فاکتور دیگری که در پیش بینی قیمت آلومینیوم باید در نظر گرفت، نسبت عرضه و تقاضاست. معمولا ورق‌های وارداتی به علت تحریم‌ها و چالش‌های ارزی، کمتر در بازار داخلی عرضه می‌شوند؛ از طرفی به خاطر بیشتر بودن قیمت‌های وارداتی، این ورق‌ها تقاضای کمتری دارند. در مقابل، تولیدکننده‌های داخلی که بیشتر آن‌ها در شهر اراک متمرکز شده‌اند، از عرضه و تقاضای خوبی برخوردار می‌باشند. با شناختی که نسبت به بازار آلومینیوم در ایران داریم، به طور کلی در مورد تقاضای آلومینیوم می‌توان گفت که سطح تقاضا در این کالا تقریبا در تمام فصول یکسان می‌باشد، اما شاید با کمی حساسیت بتوان گفت که در نیمه دوم سال ۹۹، تقاضا بهبود می‌یابد.

 

در نظر داشته باشید پیش بینی قیمت آهن و میلگرد به صورت جداگانه بررسی شده است که اطلاعات مناسبی را در اختیار شما می‌گذارد. 

 

همان‌طور که گفتیم قیمت شمش آلومینیوم در ایران، وابسته به نرخ جهانی در LME و نرخ دلار نیمایی است و از آن‌جایی‌که فاکتور دلار در ایران بیشتر به صورت دستوری کنترل می‌شود، کنترل دستوری به معنای قیمت گذاری بدون قانون و بر اساس دستور مسئولین ذیربط هر بخشی است، عموما کنترل دستوری قیمت‌ ارز در ایران توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد و در بازار فولاد نیز ممکن است، بورس کالا و تولیدکننده‌ها دو بازوی اعمال کننده نرخ‌های دستوری در بازار فلزات باشند. اما کمتر پیش می‌آید که کارخانه‌ها در جهت کاهش قیمت‌ها به صورت دستوری پیش‌قدم بشوند. با این تفاسیر، به کار بردن پیش‌بینی بلندمدت نرخ دلار در تحلیل آلومینیوم، احتمال خطا را بالا می‌برد. بنابراین بهتر است برای پیش‌بینی قیمت شمش آلومینیوم، روند تغییرات قیمت این کالا در LME مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به افزایش قیمت دلار نیمایی، قیمت معاملات آلومینیوم در بورس کالا افزایش یافته است. در حال حاضر دلار در سامانه نیمایی قیمتی در حدود ۲۵۵۰۰ تومان دارد. انتظار داریم در صورت ثبات این نرخ، قیمت‌ها در بازار داخل صرفا به قیمت‌های جهانی وابسته شوند.

 

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال ۹۹ با استفاده از تحلیل تکنیکال

 

نمودار قیمت آلومینیوم در LME نمودار قیمت آلومینیوم در LME

 

طی چند ماه گذشته در پی همه‌گیری کرونا قیمت آلومینیوم همانند دیگر کالاها و فلزات کاهشی بوده است و در پنج ماه گذشته، کاهشی حدود ۳۰۰ دلار داشته با این‌حال به نظر می‌رسد با برخورد به ناحیه حمایتی ۱۵۰۰ دلار دوباره وارد یک روند صعودی شده؛ پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران بازگشت قیمت به ناحیه ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار برای این فلز است. البته در آینده بلندمدت احتمالا روند کلی آلومینیوم نزولی باشد. فارغ از عوامل تکنیکال، اگر براساس عوامل بنیادی و عرضه و تقاضا به تحلیل این بازار بپردازیم با ورود تولیدکننده‌های جدید به بازار و افزایش عرضه این محصول طی سال‌های آتی احتمالا بازار با مازاد عرضه روبرو خواهد شد.

در حال حاضر قیمت این محصول در محدوده مقاومتی ۱۸۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار در حال نوسان است؛ احتمال می‌دهیم که قیمت آلومینیوم از این محدوده نگذرد. در صورتی که قیمت از محدوده مقاومتی عبور کند، احتمال رشد قیمت تا محدوده ۲۳۰۰ دلار وجود دارد.
از طرفی برخی تحلیل‌گران انتظار دارند قیمت آلومینیوم طی ۱۲ ماه آینده به حدود ۱۶۵۰ دلار برسد؛ اما اگر به صورت تکنیکال قیمت آلومینیوم را تحلیل کنیم، احتمالا قیمت طی چند ماه آینده به حدود ۲۱۰۰ دلار خواهد رسید.
اما در بازار داخلی با کاهش قیمت دلار، شاهد کاهش قیمت آلومینیوم بودیم. در ابتدا با افزایش قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی قیمت هر کیلوگرم آلومینیوم به حدود ۶۰۰۰۰ تومان نیز رسید، اما دوباره این قیمت کاهش پیدا کرد و انتظار داریم به حدود ۵۵۰۰۰ تومان برسد.

 

قیمت میانگین آلومینیوم در بورس کالا

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
آهن رسان بهینه مهرگان
04 آذر 1400
پاسخ دهید
با سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون لطفا در حوزه خرید و فروش محصولات و مقاطع آهنی مطالب آموزشی بیشتری را به اشتراک بگذارید.