آهن آنلاین
توری چیست و انواع آن

توری چیست و انواع آن

دوشنبه 18 مهر 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

توری فلزی نیاز به امنیت و ایجاد حفاظ برای حفظ حریم شخصی را در طول تاریخ رفع کرده است. برای ایجاد ایمنی می‌توان از تجهیزات متعددی استفاده کرد؛ اما توری به دلیل قیمت مناسب بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود و قیمت آن با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که نوع مورد نظر دارد تعیین می‌شود. در این مطلب سعی شده تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این محصول و انواع آن در اختیار شما قرار دهیم.
عوامل زیادی می‌تواند بر قیمت توری تاثیرداشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از انواع، سایز و برند. این محصول نیز مانند دیگر محصولات فولادی موجود در بازار نوسانات زیادی را شاهد بوده است.

توری مفتولی بر اساس قطر مفتول، نوع بافت، شکل چشمه و جنس در اقسام متفاوت توری حصاری، پرسی، مرغی و گابیون در بازار موجود است که از طریق پرس شدن، جوش دادن و بافته شدن انواع مفتول‌های فلزی تولید می‌شوند و در جنس‌های مختلفی مانند گالوانیزه، مس، استیل، برنج و آلومینیوم موجود هستند.

 

کاربرد توری فلزی در حفظ حریم شخصی و ایجاد امنیت

 

توری چیست؟

توری یک شبکه فلزی است که از بافتن سیم مفتولی یا برش ورق فلزی به دست می‌‌آید و بیشتر برای محافظت و امنیت در ساختمان‌های مختلف کاربرد دارد. این محصول پرکاربرد در اجناس و اندازه‌های مختلف طولی، عرضی و قطر (در نوع مفتولی) ارائه می‌شود. یکی از پارامترهای مهم ظاهری آن شکل شبکه یا چشمه توری است که در اشکال دایره، لوزی، متوازی‌الاضلاع، شش ضلعی و... وجود دارد؛ البته به علت بافته شدن سیم چشمه دقیق نیست ولی در نوعی که از ورق تهیه می‌شود، چشمه‌های دقیق دایره‌ای یا سایر اشکال با قالب‌زنی به دست می‌آید.

انواع توری

توری‌ بر اساس این موضوع که از چه چیزی ساخته می‌شود، دو دسته‌بندی کلی دارد؛ توری‌هایی که با استفاده از ورق فولادی تولید می‌شوند که به آن‌ها توری ورقه‌ای نیز می‌گویند و در صورتی که متریال ساخت آن‌ها، سیم مفتول است و به توری مفتولی شهرت دارند. نوع معروف ورقه‌ای، توری ورق مشبک استیل است که معمولا چشمه آن شکل دایره دارد و از قالب‌زنی و برشکاری ورق استیل تولید می‌شود. توری مفتولی نیز بر اساس قطر مفتول، نوع بافت، شکل چشمه و جنس در اقسام متفاوتی در بازار موجود است که از طریق پرس شدن، جوش دادن و بافته شدن انواع مفتول‌های فلزی تولید می‌شوند و در جنس‌های مختلفی مانند گالوانیزه، مس، استیل، برنج و آلومینیوم موجود هستند. در کل توری مفتولی در انواع زیر هستند:

  • مرغی
  • حصاری
  • پرسی
  • گابیون

توری مرغی (chicken net)

نوع مرغی سبک‌ترین توری‌های موجود در بازار هستند که به صورت گالوانیزه سرد و گرم می‌توان آن‌ها را تولید کرد. توری‌های تولید شده با عملیات گالوانیزه گرم تولید ایران هستند، در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی از مقاومت بالاتری نسبت به گالوانیزه سرد برخوردار هستند. این در حالی است که آن‌هایی که با گالوانیزه سرد تولید شده‌اند اغلب وارداتی بوده و از چین وارد می‌شوند. قیمت توری مرغی را در سایت آهن آنلاین به صورت لحظه ای بروزرسانی می‌شود.

  • پرکاربردترین استفاده نوع مرغی برای حصارکشی لانه‌ حیوانات کوچک و حفاظت از گیاهان برای جلوگیری از ورود حیوانات به داخل باغچه‌ها است.
  • برای ایجاد عایق صوتی و حرارتی در سوله‌ها و سقف‌های شیروانی از پشم شیشه استفاده می‌کنند، در این میان به تجهیزی نیاز داریم تا این پشم‌های شیشه را به سقف متصل کند که بهترین ابزار برای این کار توری مرغی گالوانیزه است.
  • وقتی در حال گچ کاری هستید، برای افزایش مقاومت گچ استفاده شده و جلوگیری از ترک خوردگی آن می‌توانید از توری مرغی استفاده کنید.
  • نوع مرغی به دلیل دوام و استحکام زیادی که دارند، به ندرت دچار پارگی و خرابی می‌شوند و اگر قسمتی از آن با مشکل مواجه شود بر روی دیگر قسمت‌ها اثر نمی‌گذارد.
  • برای افزایش مقاومت ستون‌ها از نوع مرغی جهت نگهداری استفاده می‌شود.
  • در نصب کاشی‌ها برای افزایش استحکام ملات و یکنواخت‌سازی استفاده از نوع مرغی توصیه می‌شود.

توری پرسی (woven wire net)

توری پرسی به شکل شبکه‌های مربعی یا مستطیلی است که کاربردهای متنوعی دارد. ساختار و شکل ظاهری آن‌ها شباهت زیادی به توری جوشی دارد. توری پرسی را با نام‌های دیگری مانند بافتی، مشبک و فنس پرسی نیز می‌شناسند. از نظر وزنی این توری‌ها سنگین هستند به همین دلیل از دوام بالایی نیز برخوردار هستند.
نوع پرسی کاربردهای متعددی دارد که از جمله می‌توان به استفاده از آن‌ها در پروژه‌های عمرانی، معماری، پتروشیمی و غربالگری اشاره کرد.
این نوع توری‌ها در سایزهای ۲ تا ۶ میلی‌متر تولید می‌شوند و معمولا در ابعاد ۲*۱ به شکل تار و پود بافته می‌شوند. قیمت توری پرسی تحت تاثیر متغیرهای بسیاری در بازار آهن واقع می‌شود.
شاید برای شما جالب باشد که در تولید نوع پرسی بافت‌های مختلفی به کار برده می‌شود که عبارتند از:

  1. بافت موج‌دار عادی
  2. بافت موج‌دار حصیری
  3. بافت موج‌دار هلندی

 

نمایی از توری مفتولی

 

توری حصاری (fence net)

یکی از معروف‌ترین نوعی که مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد نوع حصاری است که توری زنجیری یا chain link fence نوعی از آن به شمار می‌آید که علاوه بر استفاده از آن‌ها در حصارکشی می‌توان به کاربردهای عمومی نیز اشاره کرد. نوع بافت خاصی که دارند باعث شده به آن‌ها توری زنجیری بگویند. سیم‌های تشکیل‌دهنده این نوع خاص از گالوانیزه گرم است و معمولا در طول‌های ۵ تا ۲۵ متر و عرض‌های ۵۰ سانتی‌متر تا ۴ متر تولید می‌شوند.
طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش‌ترین نوع مورد استفاده در اماکن مختلف از جنس گالوانیزه است زیرا استحکام و دوام بالایی دارند به گونه‌ای که در بدترین شرایط آب و هوایی (مرطوب و شرجی)، کیفیت خود را حفظ می‌کنند و خوردگی در آن‌ها ایجاد نمی‌شود.
نوع حصاری براساس سایز چشمه، ضخامت مفتول و نوع مفتول در انواع مختلفی وجود دارد. مفتول مورد استفاده در تولید نوع حصاری معمولا از نوع مفتول سیاه، گالوانیزه و گالوانیزه با روکش پی وی سی است. مفتول‌های گالوانیزه مورد استفاده اغلب ضخامت‌های ۲، ۲٫۲، ۲٫۴، ۲٫۸ و ۳ میلی‌متر را دارند. سایز چشمه‌های توری حصاری ۵٫۵، ۵٫۷، ۶٫۵، ۶٫۷، ۷٫۵ و ۷٫۷ سانتی‌متر است. قیمت توری حصاری یا فنس توری در سایت آهن آنلاین بروزرسانی می‌گردد.
برخی از کاربردهای نوع حصاری به شرح زیر است:

  • حصار بالای دیوار
  • دور زمین ورزشی، کشاورزی و باغچه‌ها
  • مناطق نظامی

توری گابیون (gabion net)

توری گابیون یا سنگی که معمولا برای محصورسازی سنگ‌چین دیوار و جلوگیری ریزش سنگ در کوه و جاده استفاده می‌شود، شبیه به توری مرغی است با این تفاوت که قطر سیم بیشتر است و چشمه آن از پیچش سه‌مرتبه‌ای سیم مفتول گالوانیزه ساخته می‌شود. این نوع توری زیرمجموعه دیگری نیز دارد که به توری فرنگی معروف است و برای محافظت از ساختمان در حال ساخت استفاده می‌شود. قیمت گابیون نیز در بازار آهن، تحت تاثیر متغیرهای مختلف واقع می‌شود.

سخن پایانی

توری یک محصول پرکابرد برای محافظت و حفظ امنیت به خصوص در صنعت ساختمان‌سازی است که نصب آن آسان است و قیمت آن بر اساس جنس، قطر مفتول در نوع مفتولی و اندازه چشمه تعیین می‌شود. در این مقاله سعی کردیم تا معرفی کاملی از توری فلزی داشته باشیم؛ شما در چه کاربردهایی از این محصول استفاده می‌کنید؟ لطفا نظر خود را ارسال کنید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.