آهن آنلاین
کاربرد ناودانی

کاربرد ناودانی

پنج‌شنبه 10 امرداد 1398
زمان مطالعه: 3 دقیقه

کاربرد ناودانی با توجه انواع مختلفی که دارد، در صنایع مختلف بسیار وسیع و گسترده است. این پروفیل بیش‌تر در قسمت‌هایی از سازه به کار می‌رود که نیاز به تحمل بار بسیار زیادی ندارد. برای انتخاب ناودانی مناسب، باید کاربرد انواع این مقطع را بدانید تا در آینده به دلیل انتخاب نامناسب، سازه شما دچار مشکل نشود. محل استفاده مناسب از هر یک از انواع این پروفیل را توضیح خواهیم داد تا برای به کار بردن هر کدام از آن‌ها بتوانید به درستی تصمیم بگیرید.
ناودانی‌ها در ۲ دسته مشبک و ساده تقسیم بندی می‌شوند و هر کدام با توجه به خصوصیاتی که دارند برای کاربردی خاصی مناسب هستند. البته ناودانی‌ها از نظر شکل ظاهری بال نیز در دو دسته UPN و UPE قرار دارند. نوع UPE بال‌های صاف و موازی دارند درحالی که نوع UPN مخروطی شکل هستند. البته در نظر داشته باشید که قیمت ناودانی یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب طراحان از میان انواع ناودانی‌ها است و در بسیاری از موارد می‌توان نبشی‌ها را به جای یکدیگر به کار برد.

کاربرد ناودانی در صنایع مختلف

کاربرد ناودانی در صنایع مختلف فراوان است، اما شاید بتوان کاربرد اصلی ناودانی‌ها را در صنعت ساختمان سازی دانست که به منظور پایه و قاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از مواردی که ناودانی‌ها در آن استفاده می‌شوند، ساخت نمای ساختمان است. ناودانی‌های آلومینیوم، اساس نما را تشکیل می‌دهند و قطعات مختلف با توجه به طراحی بر روی آنها نصب می‌شود.
در تولید ناودانی ساده از ورق گرم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود و قابلیت گالوانیزه شدن را نیز دارا است. این نوع ناودانی به عنوان یکی از پروفیل‌های محبوب در ساخت ماشین‌های صنعتی به حساب می‌آید و همچنین کاربرد ناودانی ساده در ساخت پل‌ها و بخش‌های دیگر صنعت بسیار رایج است.

 

یک کاربرد مهم ناودانی، استفاده در ساخت خرپاها است.

 

باید توجه داشته باشید که ناودانی‌ها از نظر کاربرد به دو صورت U و C تعریف شده‌اند. آن‌ها شکل ظاهری خاصی دارند همین امر سبب گردیده تا به عنوان ساختار برتر در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز استفاده نمایند و برای پایه و قاب مورد استفاده قرار گیرند. در زیر تعدادی از کاربردهای این محصول فولادی را به تفکیک بیان می‌کنیم.

  • چارچوب
  • تشکیلات دریایی
  • تجهیزات ساخت‌وساز
  • اسکلت کامیون
  • ماشین‌آلات
    ناودانی مشبک هم مشابه نوع ساده خود از ورق گرم تولید می‌شود و امکان گالوانیزه شدن را دارد. اما کاربرد این نوع پروفیل متفاوت‌تر است و در ساخت سازه‌های سبک فولادی مانند قفسه‌های مستحکم استفاده می‌شود.
    ناودانی UNP که بر اساس استاندار‌های اروپا تولید می‌شود و به دلیل استحکام و وزن بالایی که نسبت به دیگر ناودانی‌ها دارد، برای پروژه‌های صنعتی بزرگ مناسب است. بادبند‌ها، تیر و ستون‌ها و خرپا(truss) مکان‌هایی است که ناودانی UNP در آن کاربرد دارد.

از دیگر صنایعی که در تولید آنها از ناودانی‌ها استفاده می‌کنند می‌توان به چارچوب، تشکیلات دریایی، اسکلت کامیون و ماشین آلات اشاره کرد.

کاربرد ناودانی اروپایی

همان ‌گونه که در قسمت بالا اشاره نمودیم این نوع به دلیل دارا بودن وزن سنگین در پروژه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به برخی از این موارد اشاره می‌نماییم:

  • به شکل جفت یا تکی در بادبندها
  • به صورت دوبل و یا تکی در تیرها
  • به شکل قوطی یا جفت در ستون‌ها
  • برای ساخت خرپاها به شکل جفت

سخن پایانی

ناودانی که یکی از مقاطع فولادی مهم در ساخت و ساز و صنایع عمرانی محسوب می‌شود در سایزهای مختلف تولید شده و با توجه به سایز تولیدی‌اش، کاربرد متفاوتی دارد. در این مقاله کاربرد ناودانی به تفصیل بیان شده است.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.