آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار فولاد – از ۲۸ اردیبهشت تا ۲ خرداد

تحلیل هفتگی بازار فولاد – از ۲۸ اردیبهشت تا ۲ خرداد

یک‌شنبه 05 خرداد 1398
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دو روند متفاوت بازار داخلی و جهانی

در تحلیل این هفته بازار آهن و فولاد شاهد دو روند متفاوت بازار داخلی و جهانی بودیم.

هرچند بازار در تمامی مقاطع طویل رفتار یکسانی نداشت اما رفتار حاکم بر آنها، روند ثابت و رو به نزولی قیمت‌ها بود. به طور کلی قیمت مقاطع طویل در بازار آزاد متناسب با رفتار دلار تغییر می‌کرد، به طوری‌که در نیمه هفته با جهش کوچک قیمت دلار، قیمت میلگرد و تیرآهن نیز افزایشی شد. اما بازار ورق در بازار آزاد منتظر قیمت‌های بورس بود، از سویی همان طور که می‌دانید در بازار بورس قیمت ورق بر مبنای قیمت حوزه CIS تعیین می‌شود، شاهد بودیم که قیمت ورق افزایش یافته است.

بازار دلار نیز در این تحلیل بررسی و پیش بینی شد. باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که همزمان ممکن است ۱۰ دلیل پیدا و پنهان، قیمت دلار را در ایران را کنترل کنند و باید همه این دلایل را با در نظر گرفتن شدت و ضعف تاثیرگذاری آن ها در کنار یکدیگر دید.

 

دو عامل پیش بینی قیمت دلار در هفته گذشته

به منظور پیش بینی قیمت دلار در هفته جاری، ابتدا باید موقعیت کنونی و علت رفتار کاهشی دلار از دو هفته قبل را بررسی کنیم.

همانطور که گفتیم عوامل زیادی در قیمت گذاری دلار نقش دارد اما دو عامل مهم آن در هفته گذشته عبارت است از:

  • القا آرامش بانک مرکزی در مقابله به تهدید‌های آمریکا با تزریق ارز
  • روند نزدیک شدن دلار نیمایی و آزاد

که به این منظور تاکنون شاهد روند افزایشی قیمت دلار نیمایی و روند کاهشی قیمت دلار آزاد بوده‌ایم.

پیش بینی می‌شود دلار نیمایی همچنان با شیب ثابت به روند صعودی خود ادامه دهد، اما دلار آزاد که نقش مهم‌تری در قیمت کالاهای اساسی ایفا می‌کند حول قیمت ۱۳۸۰۰ تا ۱۴۵۰۰ تومان نوسان داشت. اما تمایل بیش‌تر آن به مرز این دو کانال یعنی قیمت ۱۴ هزار تومان است.

تحلیل و بررسی بازار جهانی نشان می‌دهد، دو اتفاق مهم این هفته در بازار فولاد جهانی به کاهش تنش میان ترکیه و آمریکا و از سوی دیگر، افزایش قیمت سنگ آهن و رسیدن به سطح ۱۰۰ دلار منجر شده است.

تنش میان ترکیه و آمریکا با آزاد سازی جاسوس آمریکایی و کاهش تعرفه واردات فولاد ترکیه خبر ساز شد و بازار فولاد را تکان داد.

اما دو محرک مهم موجب بالا بردن قیمت سنگ آهن بود که در این بین پیش بینی‌های مختلفی برای ادامه روند قیمت سنگ آهن شده است که با توجه به اوج گیری تنش بین چین و امریکا احتمال افت قیمت سنگ آهن قوی‌تر از سایر احتمال هاست.

برای اطلاع بیشتر فیلم تحلیل را به طور کامل مشاهده کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.