آهن آنلاین
تحلیل هفتگی بازار فولاد – از ۲۱ تا ۲۶ اردیبهشت

تحلیل هفتگی بازار فولاد – از ۲۱ تا ۲۶ اردیبهشت

دوشنبه 30 اردیبهشت 1398
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بررسی وضعیت قیمت در بازار میلگرد پس از تحریم‌ها

با توجه به اعلام تحریم آمریکا در حوزه آهن و فولاد، تاثیر این اتفاق در بازار داخلی از چند جنبه، قابل بررسی است . در این فیلم ابتدا روند افزایشی و کاهشی قیمت‌های محصولات فولادی در بازار میلگرد را بررسی کرده‌ایم سپس تحلیل تحریم نفتی را ارائه داده‌ایم.

 

روند افزایشی قیمت‌ها

که عامل آن می‌تواند جو روانی از سمت بازار ارز و طلا باشد، بخصوص بعد از تنش بین ایران و عربستان بر سر حمله به نفت‌کش‌ها و خطر بسته شدن تنگه هرمز که از عوامل دیگر تقویت قیمت طلای جهانی است.

در این شرایطی که جو روانی و التهابات بازار ارز محرک اصلی آن است، میتواند یک دوره کوتاه مدت و غیر پایدار برای افزایش قیمت‌ها باشد، چراکه بعد از خبر تحریم‌های نفتی اخیر بازار داخلی واکنش نشان داد و قیمت‌ها به گونه‌ای بالا رفت که دیگر نه تقاضای داخلی آن چنانی داشته باشد نه فرصتی برای ریسک کردن و سرمایه گزاری در این بخش.

به منظور اطلاع از قیمت میلگرد در انواع مختلف از جمله ساده، آجدار و استنلس استیل به لیست قیمت این محصولات در سایت مراجعه فرمایید.

 

روند کاهشی قیمت‌ها

که عامل آن می‌تواند ، پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای داخلی باشد. با توجه به بالا بودن تعداد تولیدکنندگان میلگرد آجدار نسبت به مقاطع فولادی دیگر، تولید کننده ناچار است قیمت خود را برای رقابت در بازار داخل پایین بیاورد و دیگر از سود صادرات کالای خود باید صرف نظر کند مگر اینکه مانند گذشته راهکارهایی برای صادرات و مقابله با تحریم‌ها باشد.

 

آیا از جنگ تجاری چین و آمریکا ایران سود می‌برد؟

چین، دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که بروی ۵۰۰۰ کالای وارداتی از آمریکا تعرفه تنبیهی از ۱۰% تا ۲۵% وضع خواهد کرد. نکته بسیار مهم اینکه این تعرفه‌ها بر روی واردات از آمریکای شمالی اعمال می‌شود و شرکت‌های بزرگ به شدت از این موضوع آسیب خواهند دید.

منابع تامین روی و سرب و مس دنیا محدود است و موضوع فوق باعث می‌شود تا بتدریج شاهد حضور دلالان چینی در بازار ایران به منظور خرید باشیم.

چه کسی برنده اصلی تحریم نفتی ایران است؟ آمریکا یا عربستان!

با یک نکته سنجی دقیق می‌توان گفت که احتمالا آمریکا برنده اصلی این بازی است. آمریکا تلاش می‌کند قیمت نفت را به ۸۰ دلار برساند تا نفت شیل به فروش برسد. هرچند آمریکا عربستان را که دوست نزدیک خودش می‌داند بی نصیب از سود این بازار رها نکرده و نخواهد کرد. حال تحلیل تحریم نفتی ارائه می‌شود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی­خواهند قیمت نفت پایین بیاید. سال گذشته کشورهای تولید کننده نفت، قبل از وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ادعای صفر شدن صادرات نفت ایران، تولید خودشون رو افزایش دادند. اما بعدها با معافیت‌­هایی که ترامپ به برخی از کشورها، برای واردات نفت ایران داد، شوکه شدند. بنابراین طبیعی است که این بار فقط در برابر کمبود واقعی عرضه نفت واکنش نشان دهند تا جلوی عرضه اضافی نفت به بازار و سقوط قیمت آن گرفته شود. چون هنوز هم امکان توافقات در جهت فروش نفت ایران وجود داره.

از آنجایی که نفت خام حاشیه خلیج فارس نسبت به نفت آمریکا جایگزین بهتری برای بشکه‌های تحریم شده ایران است. می‌بینیم که تنها عربستان نیست که بیشترین منفعت را از مشکل ایران می‌برد. عراق هم قیمت رسمی فروش نفت خام سبک بصره را برای مشتریان آسیایی به بالاترین حد از ۲۰۱۲ رسانده است. قیمت صادرات نفت کویت هم به آسیا بیش‌ترین حد طی ۵ سال گذشته است.

توانایی این کشورها برای قرار دادن قیمت‌های بالاتر نشان دهنده نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، کاهش تولید مکزیک و آلودگی اخیر نفت روسیه و کاهش صادرات آن به اروپا است.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.