آهن آنلاین
ورق روغنی چیست؛ انواع، ویژگی، کاربردها و نحوه تولید

ورق روغنی چیست؛ انواع، ویژگی، کاربردها و نحوه تولید

یک‌شنبه 02 دی 1397
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در صنعت، ورق‌های فولادی در دو حالت نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند. ورق روغنی با تکنولوژی نورد سرد تولید و روانه بازار می‌شود. باتوجه به اینکه این ورق‌ها با روش نورد سرد در فشار بالا تولید می‌شود، مقاومت آنها نسبت به سایر انواع ورق‌های تولید شده کمی‌ بیشتر است و به همین دلیل نیز کاربرد بیشتری را در صنعت به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت آن در این مقاله سعی شده تا به بررسی روش تولید، ویژگی‌ها و کاربرد این نوع از ورق پرداخته شود.


ورق‌های روغنی دارای مقاومت بالا (به علت مقاوم سازی لایه سطحی در نورد سرد)، کیفیت ظاهری بالا نسبت به ورق سیاه و همچنین فرآیند تولید سریع‌تر و راحت‌تر، برای استفاده در صنایعی همچون اتومبیل سازی و لوازم خانگی در گریدهای مختلف بسیار مورد توجه هستند.

روش تولید ورق روغنی

به طور کلی برای تولید انواع ورق‌ از نورد سرد و نورد گرم استفاده می‌شود. در فرایند تولید ورق روغنی با استفاده از نورد سرد، ورق فلزی موردنظر در دمایی بین دمای اتاق و دمای ۲۰۰ درجه قرار می‌گیرد. این دما برای فلزات جزو دماهای پایین محسوب می‌شود. سپس با فشار بسیار زیادی که به ورق اعمال می‌شود از بین غلتک‌ها عبور می‌کند. با این کار ضخامت ورق کاهش پیدا می‌کند اما برعکس تصور عموم در این فرایند استحکام و دوام ورق بیشتر شده تحمل فشار بیشتری پیدا می‌کند.

تصویر اینفوگرافیک خواص، انواع و کاربردهای ورق روغنی

 

انواع پرکاربرد ورق روغنی

ورق‌های روغنی بر اساس نوع آلیاژی که از آن ساخته می‌شود و هم چنین اندازه و سایز آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ورق‌های روغنی در اندازه و سایزهای متنوعی تولید می‌شود، اما استانداردهای موجود برای تولید آن، شامل ضخامت بین ۰٫۰۳ میلی متر تا ۳ میلی متر و عرض ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر است. وزن ورق‌های روغنی استاندارد تقریبا با وزن آهن معمولی برابر است. به همین دلیل نیز باتوجه به ارزان بودن قیمت ورق روغنی و ویژگی‌ها و کاربردهای بیشتر، در صنعت به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ورق‌های روغنی براساس نوع آلیاژ و عملیات حرارتی شامل ورق‌های روغنی معمولی ST12، ورق روغنی نیمه کشش ST13 و ورق روغنی فوق کشش ST14 تقسیم می‌شوند. هر کدام از این ورق ها دارای آستانه مقاومت و کشش متفاوتی هستند و بر همین اساس نیز قیمت ورق روغنی در انواع مختلف آن متفاوت است. علاوه بر این، ورق‌های روغنی با قابلیت لعاب‌ پذیری EK2 و ضد سایش QSTE نیز در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد.

 

 

ویژگی‌های کاربردی ورق روغنی

همان‌طور که گفته شد بارز ترین ویژگی ورق‌های روغنی، مقاومت بسیار بالا و قدرت تحمل در برابر فشار‌های فیزیکی است. علاوه بر این، فرایند تولید این نوع ورق با سرعت زیادی انجام می‌پذیرد و به همین دلیل نیز به مقدار زیادی در بازار در دسترس است.
علاوه بر این، از ورق روغنی به عنوان مواد اولیه و پایه برای تولید ورق گالوانیزه یا ورق سفید و ورق رنگی نیز استفاده می‌شود. زیرا دوام سطحی این ورق‌ها برای کار در صنعت بسیار مناسب است. بنابراین استفاده از آن برای تولید انواع ورق‌های دیگر گزینه بسیار مناسبی است.
انواع ورق‌های روغنی با قابلیت کشش، لعاب پذیری و ضد سایش بودن به بازار عرضه می‌شود. این قابلیت ها در صنعت اتوموبیل سازی و صنایع دیگر که در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم کرد، کاربردهای فراوانی دارند.

با توجه به اینکه این ورق‌ها با تکنولوژی نورد سرد و روش هیدروفرمینگ تولید می‌شود، سرعت بالای این فرایند باعث ایجاد مقاومت بالا و یا تحمل کشش سطحی بیشتر در این نوع ورق می‌شود. علاوه بر این، سرعت بالای انجام فرآیند تولید، باعث بالارفتن تولید انبوه این محصولات و کاهش قیمت ورق روغنی می‌شود. به دلیل نوسانات اخیر در قیمت ورق روغنی قبل از سفارش این نوع محصول از، حتما از سایت آهن آنلاین استعلام قیمت بگیرید.

 

نمایی از ورق روغنی | ورق روغنی؛ انواع، ویژگی، کاربردها و نحوه تولید نمایی از ورق روغنی

کاربرد ورق روغنی در صنایع مختلف

از جمله کاربردهای فراوانی که این محصول در صنایع مختلف دارد می‌توان استفاده از ورق‌های روغنی در صنعت اتومبیل سازی را مثال زد. در این صنعت برای تولید فیلترهای اتومبیل از ورق روغنی با قابلیت فوق کشش استفاده می‌شود. همچنین در ساخت گل گیر های اتومبیل نیز از ورق‌های ST13 یا همان ورق روغنی نیمه کشش استفاده می‌شود. برای تولید قطعات تحتانی اتومبیل‌ها نیز در اکثر مواقع از ورق روغنی با قابلیت ضد سایشی استفاده می‌شود.

در صنعت لوازم خانگی ورق روغنی در تولید اجاق گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت صفحات فلزی لعاب گیر در گازهای خانگی از ورق‌های لعاب پذیر استفاده می‌شود. علاوه بر این در ساختمان سازی نیز ورق روغنی برای ایجاد سازه هایی بسیار قدرتمند که نیاز به تحمل وزن بالایی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین به دلیل داشتن سطحی صاف و صیقلی از ورق روغنی برای نقاشی قطعات صنعتی مختلف نیز استفاده می‌شود. سطح یک‌دست این ورقه باعث می‌شود فرایند رنگ زدن قطعات با کیفیت و دقت بالاتری انجام شود.

از جمله دیگر کاربردهای ورق روغنی که می‌توان به آن ها اشاره کرد شامل استفاده در صنعت رادیاتورسازی، ساخت بشکه، مخزن فلزی، ساخت پنل های غیر انعطاف پذیر، ساخت انواع قفسه ها هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب معرفی ورق روغنی و ویژگی‌ها و انواع آن، کاربردهای ورق روغنی، نحوه ساخت و عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق روغنی بطورکامل بررسی شده است. با توجه به گستردگی ورق‌های فولادی تولیدی با روش‌های متفاوت برای دستیابی به اطلاعات برای کاربرد مورد نظر خود، باید به پارامترهای متفاوتی از جمله ظاهر (از نظر اندازه و ضخامت)، جنس و روش تولید توجه کرد.

 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.