آهن آنلاین
کابل؛ ساختار، کیفیت، قیمت

کابل؛ ساختار، کیفیت، قیمت

سه‌شنبه 17 آبان 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در دنیای امروز برای توزیع جریان برق، بخصوص انتقال جریان برق فشار ضعیف از کابل‌ها استفاده می‌کنند. باید در نظر داشته باشید که در برخی مواقع برای انتقال  جریان برق فشار قوی و متوسط نیز از کابل‌ها استفاده می‌کنند (کابل‌های مخصوص در این مورد استفاده می‌شود). 

بیش‌ترین کاربرد این محصول در تاسیسات الکتریکی است. کابل‌های تولیدی در کارخانه‌ها هم برای مصارف عمومی و هم برای مصارف خصوصی تولید می‌شوند. در یک تعریف کلی می‌توانیم بگوییم کابل از چندین سیم هادی الکتریکی تشکیل شده و در یک غلاف (به عنوان محافظ عمل کرده و وظیفه‌ی عبور جریان برق را دارد) قرار دارند. 

در این مطلب به بررسی ساختمان کابل، کیفیت کابل براساس ضخامت و طول و علت گرانی کابل‌های ضخیم می‌پردازیم.

در مطالب آینده، به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

مجموعه‌ی آهن آنلاین پیشرو در زمینه‌ی بروزرسانی قیمت‌ها می‌باشد و به طور لحظه‌ای قیمت انواع کابل را توسط متخصصین مجرب به روز می‌نماید،  شما می‌توانید به منظور اطلاع از قیمت کابل به لیست قیمت این محصول مراجعه فرمایید.

ساختمان‌ کابل‌ها

کابل‌های تولیدی هر یک برای کاربردهای مختلفی ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و شکل‌های مختلفی از هر یک در بازار موجود می باشد. هر یک ساختار مخصوص به خود را دارند. برای مثال کابل‌های مورد استفاده درصنایع برق با کابل‌های به کار رفته شده در مخابرات کاملا متفاوت هستند.

 

کابل ها دارای اجزای بسیار متنوعی هستند و ساختار پیچیده ای دارند

 

 همچنین قیمت آنها نیز بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می‌شود به طور مثال قیمت کابل افشان با معیار متفاوتی نسبت به کابل کواکسیال تعیین می‌شود. در یک دید کلی می‌توان اینگونه بیان کرد که دو بخش اصلی این محصول هادی و عایق می‌باشد. کاربرد مختلف این محصول سبب شده تا کابل‌های تولیدی از نظر سطح مقطع هادی‌ها، عایق‌ها، جنس و شکل با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند.

هادی

جنس هادی‌ها اکثرا از مس است. در نظر داشته باشید که هادی‌ها انعطاف‌پذیری قابل قبولی را دارا می باشد. سطح مد نظر هادی‌ها با توجه به کاربرد آن کابل و میزان انرژی الکتریکی عبوری در اشکال و سازهای مختلفی تولید می‌گردند. وظیفه‌ی اصلی هادی‌ها انتقال جریان الکتریکی می‌باشد. هادی‌ها در دو نوع مس و آلومینیوم وجود دارند ( قابلیت هدایت آلومینیوم کمتر است). برای مثال اگر بخواهیم ۱۰۰ آمپر جریان الکتریکی را انتقال دهیم این میزان در آلومینیوم تقریبا ۶/۱ برابر مس انتقال خواهد یافت. این هادی‌ها می‌توانند به دو صورت دایره‌ای و مثلثی وجود داشته باشند. هادی‌های دایره‌ای خود به صورت تک‌ رشته‌ای (re) و چند رشته‌ای (rm) وجود دارند. هادی‌های مثلثی نیز مانند هادی‌های دایره‌ای به دو صورت تک رشته‌ای (se) و چند رشته‌ای  (sm) در بازار موجود هستند.

نیمه هادی

به منظور یکنواخت سازی میدان الکتریکی حاصل در اطراف هادی از نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌نمایند. این لایه در تمامی کابل‌ها وجود ندارد بلکه فقط در کابل‌های فشار ضعیف موجودند. نیمه‌هادی‌ها علاوه بر اینکه روی هادی‌ها وجود دارند روی عایق نیز موجود است.از نمونه‌های کابل‌هایی که نیمه‌هادی قویی دارند کابل کواکسیال است؛ برای آشنایی با این محصول می‌توانید به صفحه قیمت کابل کواکسیال مراجعه کنید. 

عایق

بیشتر مواقع عایقی که در کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از جنس پلاستیک می‌باشد ( pvc ). علاوه بر پلاستیک از عایق‌های دیگر مورد استفاده  می‌توان به کاغذ و سایر ترکیبات شیمیایی اشاره نمود. باید در نظر داشته باشید که نوع عایق مورد استفاده در کابل‌ها با توجه به نوع استفاده و محیط مورد استفاده کاملا متفاوت می‌باشد ( در محیط‌های مختلف به مشخصه‌های الکتریکی و استحکام‌های مکانیکی متفاوتی نیاز است).

بعد از عایق لایه‌ی نیمه هادی دوم قرار می‌گیرد. سپس کاغذ گرافیتی قرار می‌گیرد.

شیلد

اگر این محصول در مواردی استفاده شود که جریان عبوری فشار ضعیف رو به بالا باشد در آن نوع کابل حتما باید شیلد مورد استفاده قرار گیرد در واقع شیلد در نقش حفاظتی ظاهر می‌شود.از نمونه‌های کابل‌هایی که شیلد قویی دارند کابل شیلد دار است؛ برای آشنایی با این محصول می‌توانید به صفحه قیمت کابل شیلد دار مراجعه کنید. 

غلاف آلومینیوم

حفاظت از این محصول از نظر مکانیکی بر عهده‌ی این غلاف می‌باشد. به عبارتی از لایه‌های داخلی به منظور آسیب‌های مکانیکی حفاظت به عمل می‌آورد.

 

نمایی از ساختار کابل | کابل؛ ساختار، کیفیت، قیمت

 

کیفیت کابل‌ها براساس ضخامت

برای درک فهم این قضیه مثالی ساده می‌زنیم. شلنگ آب را در نظر بگیرید با افزایش قطر شلنگ میزان آب عبوری از آن افزایش می‌یابد و به دلیل قطر زیادی که دارد احتمال ترکیدگی آن کاهش خواهد یافت.  در مثال دیگر به لاین‌های یک اتوبان اشاره می‌نماییم هر چقدر تعداد لاین‌ها بیشتر باشد ترافیک ایجاد شده کاهش می‌یابد. 

جریان برق نیز به همین‌صورت می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید جریان الکتریکی از میلیون‌ها الکترون تشکیل شده است با افزایش این جریان‌ تعداد الکترون‌ها نیز به طور مستقیم افزایش پیدا می‌کنند. حال اگر قطر کابل هر چقدر بیشتر شود میزان الکترون ( جریان الکتریکی ) عبوری در آن بیشتر می‌گردد بنابراین با کاهش مقاومت سیم در برابر جریان روبه‌رو خواهیم شد.

 در بین کابل‌های موجود این قضیه بیشتر درباره‌ی کابل برق صادق است شاید دقت کرده باشید که کابل برق در برخی مواقع داغ شده باشد هر چقدر این نوع کابل نازک‌تر باشد بیشتر با این اتفاق روبه‌رو خواهیم شد. سطح مقطع سیم نمی‌تواند پاسخگوی میزان جریان الکتریکی باشد بنابراین در اثر مقاومتی که کابل در برابر جریان عبوری از خود نشان می‌دهد باعث گرم شدن کابل می‌شود. برای آشنایی بیشتر با کابل برق می‌توانید به صفحه قیمت کابل مراجعه کنید. 

 

 

کیفیت کابل براساس طول

فلز مس را در نظر بگیرید، نمی‌توان گفت این فلز رسانای صد درصدی می‌باشد به همین دلیل در برابر جریان الکتریکی عبوری از خود مقاومت نشان می‌دهد با این حال میزان این مقاومت بسیار ناچیز است. در رابطه با تاثیر طول این محصول بر کیفیت آن می‌توان گفت با افزایش طول کابل مقاومت کابل در برابر جریان عبوری نیز بیشتر می‌شود. 

این مفهوم را در مثالی بدین شرح بیان می‌کنیم. فرض می‌کنیم کابلی داریم که طول آن یک متر می‌باشد. هر ۲۰ سانت این کابل مقاومتی ۴ اهمی دارد پس در مجموع مقاومت آن  برابر با ۲۰ اهم می‌باشد. اما اگر این کابل مد نظر ۲ متر طول داشته باشد و مانند بالا هر ۲۰ سانت کابل ۴ اهم مقاومت داشته باشد، مقاومت کلی این کابل ۲ متری برابر ۴۰ اهم خواهد بود. پس مشاهده می‌کنیم که طول کابل با میزان مقاومت کابل رابطه‌ی کاملا مستقیمی دارد.از جمله مقاومت‌ترین کابل‌های موجود در بازار می‌توان به کابل شبکه اشاره کرد که شما می‌توانید برای کسب اطلاع از آن به صفحه قیمت کابل شبکه مراجعه کنید. 

علت گرانی کابل‌های ضخیم

در این قسمت قصد داریم به بررسی مواردی بپردازیم که سبب شده تا قیمت کابل‌های ضخیم در برابر کابل‌های نازک‌تر گران‌تر شود.

  • علت ضخیم بودن کابل این است که میزان مس زیادی در آن استفاده شده است پس به روکش بیشتری نیز نیاز خواهد داشت پس کاملا منطقی است که گران‌تر باشد.
     
  • در قسمت پاور یا تغذیه‌ی سیستم‌های آنالوگ اگر کابل استفاده شده ضخیم‌تر باشد کم‌تر با سوختگی مواجه می‌شوند ( و در مورد اول علت گرانی کابل‌های ضخیم را بیان کردیم).
     
  • کابل مورد استفاده هر چقدر نازک‌تر باشد کانکتورهای آن ضعیف‌تر می‌باشد در نتیجه میزان مس مورد استفاده در آن کمتر است پس ارزان‌تر خواهد بود.

موارد فوق در زمینه‌ی ساختار کابل و کیفیت آن  از نظر ضخامت و طول است. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید، می‌توانید آن را از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.