آهن آنلاین
ورق گالوانیزه رنگی چیست و انواع آن

ورق گالوانیزه رنگی چیست و انواع آن

چهارشنبه 23 فروردین 1396
زمان مطالعه: 9 دقیقه

به ورق گالوانیزه که با یک لایه رنگ کوره‌ای رنگ شده‌اند، ورق گالوانیزه رنگی می‌گویند. این نوع از ورق‌های گالوانیزه به علت زیبایی که دارند، زیاد استفاده می‌شوند. علاوه بر زیبایی این نوع از ورق‌ها در برابر رطوبت و اسید و آسیب‌های محیط بیرونی مقاومت بیشتری دارد. ورق گالوانیزه رنگی از لحاظ شکل و شمایل داری انواع مختلف است که هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد. با دستگاه‌هایی که به فلزات فرم می‌دهد، انواع مختلف ورق گالوانیزه رنگی را می‌سازند. ما در این مقاله قصد داریم که ورق گالوانیزه رنگی را به طور کامل شرح دهیم و انواع آن را معرفی کنیم. همچنین مراحل ساخت این نوع ورق رنگی را بررسی می‌کنیم.

ورق رنگی گالوانیزه، ورقی فلزی است که با رنگ‌های اصطلاحا الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی شده است. این ورق‌ها در پنج ضخامت با اشکال مختلفی همچون شادولاین، ذوزنقه‌ای، کرکره‌ای، سفال پالرمو در کاربردهای مختلف شناخته شده است.

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟

ورق رنگی گالوانیزه، ورقی فلزی است که با رنگ‌های اصطلاحا الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی شده است. تنوع رنگی ورق گالوانیزه در بازارهای حال حاضر بالا است و بالای ۱۰ نوع رنگ مختلف کاندیدای نشستن به پیکره ورق گالوانیزه مورد نظر شما هستند. این نوع ورق کاربردهای متعددی دارد که پرکابردترین آن پوشش سقف ویلاها و سوله‌ها و منازل شهرهای مرطوب است. استفاده از این ورق از دو نظر حائز اهمیت است؛ اول این که استفاده از رنگ‌های جذاب به جای رنگ اصلی فلز به زیبایی مکانی که از ورق گالوانیزه به هر شکل استفاده می‌کنیم اضافه می‌‌کند. همچنین وجود رنگ کوره بر روی سطح فلز باعث محافظت از فلز در برابر آسیب‌های بیرونی می‌شود.
در محیط‌های مرطوب که آب می‌تواند باعث زنگ زدن سطح فلزی ورق شود، از ورق گالوانیزه رنگی استفاده می‌کنند. همچنین محیط‌هایی که موادی وجود دارد که باعث خوردگی فلز می‌شود توصیه اکید شده که از ورق گالوانیزه رنگی استفاده شود. برای همین موضوع در طراحی این ورق‌ها در سطح بیرونی رنگ ضخامتی به مراتب بیشتر از سطح درونی ورق دارد. زیرا خطر اصلی در محیط بیرونی سطح فلزی ورق را تهدید می‌کند. گستره استفاده از این ورق‌ها از ساخت لوازم خانگی تا صنعت ساختمان‌سازی است. این ورق‌ها دارای انواع مختلف از نظر ظاهری و نحوه فرم دادن است که هرکدام کاربرد مخصوص به خودشان را دارند. قیمت ورق رنگی نسبت به قیمت ورق گالوانیزه به علت فرایند طولانی‌تر و مواد اولیه، کمی بیشتر است.

مراحل ساخت ورق گالوانیزه رنگی

در ابتدا ورق‌های گالوانیزه غیررنگی را به شکل کلاف‌ شده وارد قسمت آماده‌سازی می‌کنند. سپس سطح ورق را پولیش می‌زنند تا تمام چربی و گرد و غبار را از روی سطح ورق بزدایند. پس از انجام این کار و پاک شدن به طور کامل سطح ورق گالوانیزه، با غلتک سطح ورق برس‌کاری می‌شود. این کار برای این موضوع است که سطح فلزی ورقه یکدست و صاف شود. بعد از این مرحله، سطح ورق را با آب می‌شویند و سپس از هوای بسیار گرم عبور می‌دهند تا سطح فلز به خوبی خشک شود.
در مرحله بعد مواد شیمیایی مخصوص که باعث چسبندگی رنگ می‌شود را بر روی سطح ورق اسپری می‌کنند. سپس رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه را انجام می‌دهند. این رنگ، رنگ پایه است.
در ادامه پس از خشک شدن رنگ پایه، از رنگ‌های مخصوص برای رنگ‌آمیزی رو رنگ پایه استفاده می‌کنند. این نوع رنگ‌ها معمولا رنگ‌های پلیمری هستند که در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت بالایی دارند. این رنگ ها را با غلتک روی سطح فلز سرد شده می‌کشند. معمولا ۱۵ نوع رنگ از این ورق‌های گالوانیزه در بازار موجود است.

انواع ورق گالوانیزه رنگی

معمولا این ورق‌ها در ضخامت‌های کم تولید می‌شوند. در بازار ضخامت ورق گالوانیزه‌ای که کم‌ترین ضخامت را دارد، ۰/۱۸ میلی‌متر است. همچنین بیشترین ضخامتی که این ورق‌ها در بازار دارند برابر ۰/۷۰ میلی‌متر است. در این بین نیز ۳ نوع ضخامت مختلف وجود دارد. متخصصین صنایع مختلف باید بدانند که برای کار خود نیاز به کدام یک از این ضخامت‌ها را دارند. این ورق‌ها را در بازار به شکل رول خریداری می‌کنند و عرض رول‌ها معمولا ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متری است. البته برای سازه‌های خاص و یا کارهای خاص می‌توان ورق گالوانیزه و ورق رنگی را در ابعاد دلخواه سفارش داد. در ادامه به انواع فرم ورق رنگی گالوانیزه می‌پردازیم.

ورق گالوانیزه رنگی طرح سفال پالرمو

معمولا ضخامت این مدل حدود ۰/۵۰ است. البته می‌توان آن را در ضخامت‌های دیگر نیز سفارش داد. رنگ این محصول از جنس رنگ کوره است و مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های محیط پیرامون دارد. این محصول معمولا در سقف بناهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سقف ویلاهای شمال معمولا از این مدل ورق استفاده می‌شود. این نوع ورق بسیار زیبا است و در نمای بسیاری از خانه‌های شهرهای مرطوب رخ‌نمایی می‌کند. ورق گالوانیزه رنگی طرح سفال پالرمو به راحتی نصب می‌شود. همچنین قیمت این ورق طرح سفال ارزان‌تر از محصولات مشابه تمام می‌شود. علاوه بر مطالب بیان شده، سبکی و ایمنی بالا از دیگر خصوصیات بارز ورق رنگی طرح پالرمو است. برای همین موضوع برای ساختن بنای مقاوم در برابر زلزله این ورق یک گزینه روی میز خوب است.
در شمال کشورمان، شرایط به شکلی است که گیاهان خزه شکل به وجود می‌آید و می‌تواند در بلندمدت به فلزات آسیب برساند. ورق رنگی طرح سفال در برابر این خطرات مقاوم است. همچنین یکدست بودن و فرم این مدل باعث شده که در برابر شکستگی مقاوم باشد. این محصول را می‌توانید در طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و متنوع از بازار تهیه کنید.

ورق گالوانیزه رنگی طرح شادولاین

این طرح بیشتر در موارد سوله‌های بزرگ و سقف سازه های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل ضخامت نرمال خاصی ندارد و به درخواست مشتری در ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شود. عرض این ورق هم مانند ورق قبلی در اندازه‌های ۱۰۰ و ۲۵ سانتی‌متری است. یکی از بزرگترین مزیت ورق گالوانیزه رنگی طرح شادولاین قیمت مناسب آن است. همچنین این ورق مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع فشارها دارد. این ورق مورد استفاده در مکان‌های صنعتی بسیار راحت نصب می‌شود. این ورق هم به شکل سفالی بوده و شرکت فولاد مبارکه اصفهان آن را تولید می‌کند. این محصول در رنگ‌های متنوع و زیبا در بازار موجود است. وزن کم این ورق باعث شده است که ایمنی محیط‌های صنعتی را بتواند رعایت کند. همچنین یکی از خطراتی که وجود دارد آتش‌سوزی است که ورق شادولاین مقاوم در برابر آن است.

 

نمایی از کاربرد ورق گالوانیزه رنگی در سقف

ورق رنگی گالوانیزه طرح کرکره‌ای (سینوسی)

این ورق به وسیله دستگاه پرس ساخته می‌شود. ورق کرکره‌ای که یکی از قدیمی‌ترین طرح‌های ورق گالوانیزه است، به شکل موج‌های سینوسی روی ورق آهنی است. این محصول مقاومت بالایی در برابر فشارهای فیزیکی و شیمیایی دارد. این ورق ضد زلزله وزن کم ولی تحمل وزن بالایی را دارد و قیمتش نیز مناسب است. عرض رول‌های این ورق نیز در استانداردهای ۱۰۰ سانتی‌متری و ۱۲۵ سانتی‌متری وجود دارد. موارد استفاده از ورق گالوانیزه رنگی طرح کرکره‌ای (سینوسی) نیز بیشتر برای سوله‌ها و مکان‌های کاری و صنعتی است. این ورق در دو نوع کرکره‌ای ریز و کرکره‌ای درشت در بازار موجود است. علاوه بر موارد ذکر شده، این محصول برای هدایت آب باران نیز مناسب است. متخصصین توصیه می‌کنند که برای بالا بودن کیفیت ورق از محصولات کارخانه‌های ایرانی ب جای کارخانه‌های چینی استفاده کنید.

 

ورق رنگی گالوانیزه طرح ذوزنقه‌ای

این طرح خم‌های مربعی و مستطیلی خاصی دارد. این خم‌های خاص مقاومت ورق را به شدت بالا می‌برد. بنابراین ورق گالوانیزه رنگی طرح ذوزنقه‌ای برای مکان‌هایی که فشار زیاد است، مناسب است. در ساخت کانتینر معمولا از این نوع ورق استفاده ‌می‌شود. همچنین ساخت درب گاراژها دیگر محل استفاده از این نوع محصول است. در سقف و دیواره های انواع بناها و کانکس نیز از این محصول استفاده می‌شود. همچنین این ورق در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شود. قیمت این محصول در رنگ‌های متفاوت یکسان نیست! این ورق هم مانند سایر ورق‌ها در عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متری تولید می‌شود. در مورد ضخامت این محصول باید گفت که هرچقدر ضخامت این محصول بیشتر باشد، عمر بیشتری خواهد کرد.
این محصول بسیار در برابر انواع ضربه و حرکت مقاوم است. همچنین ورق گالوانیزه رنگی طرح ذوزنقه‌ای به نسبت نرمال سایر ورق‌ها دارای ضخامت بیشتری است. مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از دیگر خصوصیات بارز این نوع ورق است. یکی از فاکتورهای اصل بودن این ورق این است که رنگ آن یکدست باشد و بالا و پایین و خوردگی نداشته باشد. این ورق مستحکم اجرت خم کردن و فرم دادنش نسبت به سایر ورق‌های رنگی گالوانیزه بیشتر است. همچنین رنگ آن در برابر شرایط جوی مقاوم بوده و مشکلی پیش نمی‌آید.

ورق گالوانیزه رنگی طرح ژنوا

این محصول بیشتر به عنوان پوشش ساختمان و ویلا کاربرد دارد. همچنین برای سقف آلاچیق این ورق یک گزینه مناسب است. ورق گالوانیزه رنگی طرح ژنوا یک نوع ورق سفالی پرکاربرد و بسیار زیبا است. معمولا برای سایه‌بان لوکس از این ورق استفاده می‌کنند. استاندارد ضخامت این ورق ۰/۵۰ است، ولی می‌توان در ضخامت‌های دیگر هم سفارش داد. این محصول در برابر خوردگی و فشار مقاوم بوده و به راحتی قابل نصب است. همچنین رنگ این محصول کوره‌ای است.

نتیجه‌گیری

ورق‌های گالوانیزه در انواع صنایع کاربردهای فراوانی دارند. در خیلی از موارد ورق‌های گالوانیزه در محیط صنعتی قرار دارند و یا در داخل یک سازه قرار دارند که زیبایی آن اهمیتی ندارد. اما گاهی ما نیاز داریم که این نوع ورق را در بنای یک ساختمان استفاده کنیم. وقتی یک ورق در معماری یک ساختمان استفاده می‌شود، دیگر نمی‌توان نسبت به زیبایی آن بی‌تفاوت بود. به همین دلیل روکش‌های رنگی را به ورق‌های گالوانیزه اضافه کردند. این روکش‌ها علاوه بر زیبایی، به مقاومت و استحکام ورق‌های گالوانیزه می‌افزاید. داشتن تجربه در استفاده‌های گوناگون از ورق گالوانیزه رنگی بسیار سودمند است. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید و یا سوالی دارید در قسمت نظرات، زیر همین مقاله بنویسید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.