آهن آنلاین
ورق دامپا؛ کاربرد، شیوه تولید و استفاده از آن در سقف کاذب

ورق دامپا؛ کاربرد، شیوه تولید و استفاده از آن در سقف کاذب

سه‌شنبه 20 آبان 1393
زمان مطالعه: 6 دقیقه

به منظور پوشش‌دهی و محافظت بخش‌هایی از شیروانی‌ها، همچنین دیواره‌های کانکس از دامپا یا لمبه استفاده می‌شود. بیش‌ترین کاربرد این ابزار در سقف‌های کاذب می‌باشد. این ابزار به دو شکل پرچی و جوشی به سازه‌ها اتصال پیدا می‌کند. در این مطلب به بررسی این موارد پرداخته‌ایم: دامپا چیست، شیوه‌ی تولید ورق دامپا، ویژگی‌های فنی ورق دامپا، کاربردهای ورق دامپا، مراحل اجرایی سقف کاذب دامپا، ویژگی‌های سقف کاذب دامپا و انواع سقف کاذب دامپا.

ورق دامپا، از ورق‌ گالوانیزه، ورق روغنی و ورق آلومینیوم تهیه می‌شود، شما می‌توانید به منظور اطلاع ازقیمت این محصولات فولادی به  لیست قیمت این محصولات در سایت مراجعه فرمایید.

بیش‌تر بخوانید :

ورق گالوانیزه؛ عملیات گالوانیزاسیون، مزایا و کاربردها

ورق روغنی؛ انواع، ویژگی، کاربردها و نحوه تولید

ورق آلومینیوم؛ خواص، انواع، کاربردها و نحوه ی تولید

دامپا چیست؟

لمبه به منظور محافظت سازه‌ی شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرد این ابزار سبب می‌شود سازه پنهان شود همچنین از ورود باد به زیر سازه‌ها جلوگیری می‌کند همین امر مانع از پیچیدن باد در زیر سازه‌ها می‌شود.

شیوه‌ی تولید ورق دامپا

ورق‌های دامپا را به دو طریق سنتی و صنعتی می‌توان تولید نمود که هر یک از روش‌های تولید را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

تولید ورق دامپا به شیوه‌ی سنتی

به منظور تولید ورق دامپا در شیوه‌ی سنتی از دستگاه press break استفاده می‌نمایند. در این روش می‌توان نقشه‌ی مد نظر مشتری را ارائه نماییم. به عبارتی مشتری می‌تواند فرم مد نظر خود را جهت تولید ارائه نماید. اما در مقابل معایبی نیز بر این روش وارد است که عبارتند از : ۱- در این شیوه ی تولیدی با محدودیت طول دامپای تولیدی مواجه هستیم تنها می‌توانیم دامپاهای با طول ۳ متر ایجاد نماییم و تولید دامپا با طول بیش‌تر امکان‌پذیر نمی باشد. ۲- این روش تولیدی از نظر اقتصادی به صرفه نمی‌باشد زیرا نیاز به نیروی انسانی زیادی داریم. از سویی سرعت تولیدی این روش بسیار کم می باشد.

تولید ورق دامپا به شیوه‌ی صنعتی

در این شیوه‌ی تولیدی از دستگاه خم و برش استفاده می‌کنند. بدین منظور ورق گالوانیزه رنگی به دستگاه داده شده و برش دلخواه صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید در این روش می‌توانیم هر ورق دامپایی با ابعاد مختلف تولید نماییم و مانند روش سنتی با محدودیت طولی مواجه نخواهیم شد. ضایعات تولیدی این روش ناچیز بوده و تقریبا برابر صفر می‌باشد. برخلاف روش سنتی در این شیوه‌ی تولیدی به نیروی انسانی نیاز نمی‌باشد و چون تمامی کارها با دستگاه به شیوه ی اتوماتیک انجام می‌شود سرعت و کیفیت کار بسیار مناسب است. تنها عیب این روش عدم دسترسی مشتری به منظور تغییر فرم مد نظر می‌باشد.

نمونه‌ای از ورق دامپا | ورق دامپا؛ کاربرد، شیوه تولید و استفاده از آن در سقف کاذب نمونه‌ای از ورق دامپا

ویژگی های فنی ورق‌ دامپا

ورق‌های دامپا در ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند بیش‌ترین ضخامت مورد استفاده از این ورق‌ها ضخامت ۰/۴ تا ۱/۲۵ میلی‌متر است. ورق‌های لمبه را می‌توان از جنس‌های مختلف تولید کرد از جمله ورق‌هایی که در ساخت دامپا از آن استفاده می‌کنند می‌توان به ورق‌های روغنی، ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های آلومینیوم و ورق‌های آلوزینک اشاره نمود. دامپای مورد استفاده به منظور پوشش‌دهی سقف‌های کاذب به دو شکل ساده و سوراخ‌دار موجود می‌باشد.

کاربردهای ورق‌های دامپا

امروزه زیبایی سازه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. بدین منظور از ابزارهای متعددی استفاده می‌نمایند یکی از این ابزارها دامپا می‌باشد. در این قسمت به برخی از کاربردهای آن اشاره خواهیم نمود. ساختمان سردر، سقف‌های ویلایی، آلاچیق‌ها، سقف‌های کاذب. برخی دیگر از کاربردهای ورق دامپا را با توضیحاتی مختصر بیان خواهیم نمود.

  • کاربرد ورق‌های دامپا در اماکن عمومی

دامپا در اماکنی مانند مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عواملی مانند صدا، رطوبت، نور از نکات مهم در این اماکن هستند. بهتر است در این اماکن سقف‌هایی با تکنولوژی بالا مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از ورق‌های دامپا از پیشنهادات معقول در این راستا می‌باشد.

  • کاربرد دامپا در صنعت و ساختمان‌ها

از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به بانک‌ها، فروشگاه‌ها و هتل‌ها اشاره کرد. توصیه می‌شود در این اماکن از سقف‌هایی استفاه شود که نمای زیبا و شیکی را ایجاد نمایند.

  • کاربرد دامپا در اماکن بهداشتی

در اماکنی مانند آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و آشپزخانه‌ها باید بهداشت رعایت شود. برای اینکه سقف‌هایی مناسب این اماکن تولید کنند از آلومینیوم و ورق‌های آهنی استفاده می‌کنند که سطح آن‌ها با رنگ‌های پودری الکترواستاتیک پوشانده می‌شود. استفاده از دامپاهای سوراخ‌دار در این سقف‌ها می‌تواند فرکانس صدا را کاهش دهد (از سوراخ‌بندی‌ها دامپا و لایه‌بندی پشت سورا‌خ‌ها بدین منظور استفاده می‌نمایند).

سقف کاذب دامپا؛ مراحل اجرایی

مانند اجرای تمامی سقف‌های کاذب ابتدا خط تراز را مشخص می‌نماییم. تفاوتی که اجرای این سقف نسبت به سایر سقف‌های کاذب دارد در این است که از ناودانی لبه ( پروفیل پوشاننده لبه )که از جنس استیل یا آلومینیوم رنگی می‌باشد استفاده می‌نمایند (بجای استفاده از نبشی). و از تسمه آویزو U چانل به منظور ایجاد اتصال در سازه‌ی نگهدارنده استفاده می‌نمایند.

ویژگی‌های سقف کاذب دامپا

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم از جمله کاربردهای دامپا، در اجرای سقف‌های کاذب می‌باشد. استفاده از دامپا در اجرای سقف‌های کاذب مزایایی را به دنبال دارد که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌نماییم.

  • امکان رنگ‌آمیزی آن‌ها در رنگ‌های دلخواه
  • دارا بودن کیفیت بالا و در صورت استفاده از آن‌ها عمر مفید سقف‌های کاذب افزایش می‌یابد.
  • مواد زاید باقی‌مانده مصالح بسیار کم است.
  • در صورتی که خراب شوند و یا مشکلی در آن‌ها به وجود آید به راحتی می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد.
  • دچار حریق نمی‌شوند.
  • به راحتی قابل شستشو هستند.
  • نصب آن‌ها بسیار سریع صورت می‌گیرد و نیاز به نیروی متخصص نمی‌باشد.
  • مقاومت بالا در برابر زلزله.
  • استفاده از آن‌ها از نظر اقتصادی به صرفه می‌باشد همین امر سبب شده تا هزینه‌های فونداسیون در حد معقولی کاهش یابد.

انواع سقف‌های کاذب دامپا

همان‌طور که در بخش ویژگی‌های فنی دامپا اشاره کردیم ورق‌های دامپا در سقف‌های کاذب به دو صورت ساده و سوراخ‌دار استفاده می‌شوند. که هر یک را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • سقف کاذب دامپای ساده: این دامپا در دو مدول ۱۰ سانتی‌متری و ۲۰ سانتی‌متری تولید می‌شوند و حداکثر طول در نظر گرفته شده برای آن‌ها ۶ متر است. در تصویر زیر نمونه‌ای از این نوع سقف را مشاهده می‌کنید.
نمونه‌ای از سقف کاذب دامپای ساده | ورق دامپا؛ کاربرد، شیوه تولید و استفاده از آن در سقف کاذب نمونه‌ای از سقف کاذب دامپای ساده
  • سقف کاذب دامپای سوراخ‌دار: ورق‌های دامپای سوراخ‌دار از ورق‌های پانچ شده‌ی آلومینیوم تولید می‌شوند. سوراخ‌های این نوع ورق ۱ و ۲ میلی‌متری می‌باشد. سوراخ‌های این ورق را از قسمت پشتی به وسیله‌ی لایه‌ی نمدین یا کاغذ سیاه رنگ می‌پوشانند. این عامل باعث زیبایی این سقف‌ها می‌شود.
نمونه‌ای از سقف کاذب دامپای سوراخ‌دار | ورق دامپا؛ کاربرد، شیوه تولید و استفاده از آن در سقف کاذب نمونه‌ای از سقف کاذب دامپای سوراخ‌دار

این مطلب در رابطه با ورق دامپا و ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف آن می‌باشد. همچنین به اجرای سقف‌های کاذب دامپا نیز اشاره نموده‌ایم. اگر  در این زمینه فعالیت می‌کنید یا اطلاعاتی در رابطه با این مبحث دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

نویسنده: رقیه علی‌زاده فرد

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.