آهن آنلاین
میلگرد کلاف؛ انواع و کاربردهای آن در بازار

میلگرد کلاف؛ انواع و کاربردهای آن در بازار

یک‌شنبه 29 آبان 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

همان‌طور که می‌دانید میلگرد یکی از محصولات فولادی است که در سازه‌های مختلف ساختمانی و صنعتی به وفور از آن استفاده می‌شود. میلگرد در واقع برای جبران مقاومت کششی پایین بتن در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل میلگردها را عوامل تقویت‌کننده بتن نیز می‌نامند. زیرا بتن عموما در برابر نیروی فشاری از تحمل خوبی برخوردار است، اما نیروهای کششی سبب شکستن آن می‌شود. به همین جهت تقریبا در همه سازه‌های بتنی چه افقی، مانند بزرگراه‌ها و پل‌ها و چه عمودی مانند ساختمان‌ها، از میلگردها برای ایجاد تحمل نسبت به نیروی کششی استفاده می‌شود و به همین دلیل، یعنی استفاده‌های فراوان در ساختمان‌سازی، عوامل زیادی بر قیمت روز میلگرد در بنگاه در بازار ایران تاثیرگذار است.

در دانشنامه قبلی به طور کامل انواع رایج، استانداردها و کاربرد میلگرد را برای شما شرح دادیم. حال در ادامه این دانشنامه قصد داریم به معرفی میلگرد کلاف که یکی از انواع تولیدی این محصول پرمصرف فولادی است، هم‌چنین کاربرد آن در صنعت و نحوه حمل و نقل این میلگرد در کارخانه‌ها بپردازیم.

معرفی میلگرد کلاف

همان‌طور که در مقالات قبلی گفته شده، میلگردها را به صورت شاخه‌ای و کلاف دسته‌بندی می‌کنند و متناسب با کاربردهایی که هرکدام دارند، باید گونه مناسب را انتخاب کرد. میلگرد ساده به همان شکل ساده میلگرد وارد بازار می‌شود؛ اما میلگردهای کلاف در واقع کلاف‌های در هم پیچیده‌ا‌ی هستند که استفاده‌های بسیار گسترده‌ای در سازه‌های ساختمانی و صنعتی دارند. قابل ذکر است نحوه نگهداری آن در کارخانه متفاوت با میلگرد ساده بوده که موضوع قابل اهمیتی در بین سوله‌داران است.

 

میلگرد کلاف را در این تصویر می توانید مشاهده کنید.

 

آشنایی با انواع میلگرد کلاف

معمولا این نوع از میلگرد را به دو شکل کلاف آجدار و کلاف ساده به بازار ارائه می‌کنند. این محصول استفاده‌های مختلفی در صنعت و ساختمان‌سازی دارد، به همین دلیل در سایزهای متفاوتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. به طور معمول میلگرد کلاف ساده در چهار دسته و از سایز ۵٫۵ تا ۱۰ به بازار عرضه می‌شود. اگر قصد استفاده از میلگردهای سایز بالاتر را داشته باشید سایز ۱۲ نیز در دسترس است. برای سایزهای بالاتر نیز می‌توانید درخواست خود را به کارخانه‌ها ارسال کنید تا به صورت سفارشی میلگرد کلاف مدنظر شما را تولید کنند.

در میلگرد کلاف آجدار تنوع سایزها و دسته‌ها کمتر بوده و به طور کلی در ایران دو دسته A2 و A3 در دسترس است. قیمت میلگرد کلاف در بازار بر اساس دسته و سایز آن تعیین می‌شود که معمولا میلگرد آجدار از نوع ساده آن گران‌تر است. البته این موضوع به سایز آن هم بستگی دارد.

کاربردهای میلگرد کلاف

میلگردهای کلاف استفاده زیادی در صنعت و ساختمان سازی دارند. علاوه بر اینکه این محصول به صورت خرپا و تیرچه در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از آن به‌عنوان سیم خاردار، سیم بکسل، زنجیر فلزی، میخ و پیچ و پرچ، توری حصاری و فنس و گابیون نیز استفاده می‌کنند. همچنین میلگرد کلاف موارد استفاده زیادی در صنایع فنرسازی دارد. به طور کلی می‌توان از این نوع کلاف در انواع فولاد تبدیلی مانند مفتول‌های خوش‎تراش نیز استفاده کرد.

این موضوع نشان‌دهنده میزان اهمیت و تقاضای موجود برای این محصول است. از طرفی عرضه و تقاضا تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت میلگرد می‌گذارند؛ به همین دلیل میزان سفارشات می‌تواند قیمت آن را در بازار روز تحت تاثیر قرار دهد.

ساخت مفتول سخت صنعتی

میلگردهای با قطر کمتر از شش میلی‌متر را با نام مفتول می‌شناسیم. مفتول، محصولی با انعطاف بالا و کاربرد فراوان در صنعت است که می‌توان به روش نورد سرد، مفتول سخت صنعتی با مقاومت بالا تولید کرد. این مفتول توسط میلگردهای کلاف ساخته می‌شود. در روش نورد سرد برای فرم‌دادن به محصول، معمولا میلگردهای ۵.۵ تا هشت را توسط دستگاه‌های کشش مفتول به قطر ۱.۵ تا پنج میلی‌متر باریک می‌کنیم و در نهایت به صورت کلاف بسته‌بندی می‌شود البته اندازه و وزن آن با توجه به نیاز شما قابل تغییر می‌باشد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای مفتول سخت صنعتی، شبکه‌های فولادی می‌باشد. در دانشنامه‌ انواع مفتول می‌توانید اطلاعات جامع‌تری را کسب کنید.

کارخانه های تولید میلگرد کلاف در ایران

میلگرد کلاف سال‌هاست که در ایران و در کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود. میزان تولیدی این کارخانه‌ها درصد بالایی از نیاز داخلی ایران را تامین می‌کند. حتی در مواردی میزانی از تولیدات داخلی به کشورهای همسایه صادر می‌شود. بزرگترین تولیدکننده این محصول در ایران کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، نطنز، کاشان و یزد احرامیان است. در این بین بیشترین تولید داخلی را در ذوب آهن اصفهان آماده و به بازار عرضه می‌شود. این کارخانه‌ها علاوه بر انجام سفارشات معمولی، سفارشات اختصاصی صنعتی و ساختمانی را نیز پذیرش می‌کنند. تقریبا همه آن‌ها از یک استاندارد کلی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. برای مثال در کارخانه ذوب آهن اصفهان از استاندار کشور روسیه استفاده می‌شود. با این‌حال همچنان به دلیل وجود تفاوت‌هایی در نحوه ساخت میلگردهای کلاف، قیمت آن در کارخانه‌های مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است.

حمل و نقل و نگهداری

برای حمل‌ونقل میلگردها به صورت کلی قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود. اما در کل می‌توان برای حمل‌ونقل میلگردهای سایز کوچک تا ۱۰ میلی‌متر از حالت کلاف استفاده کرد. به این ترتیب حمل‌ونقل آن‌ها بسیار راحت‌تر صورت خواهد گرفت. سپس قبل از استفاده از میلگرد در پروژه موردنظر، میلگرد کلاف را در کارگاه و به وسیله دستگاه‌های مخصوص از هم باز می‌کنند. زمانی که میلگردهای کلاف را انبار می‌کنند معمولا با استفاده از خرک‌های چوبی از ارتباط مستقیم میلگرد با خاک و سایر عوامل رطوبت‌زا جلوگیری می‌کنند. دلیل این امر جلوگیری از هرگونه زنگ زدگی در میلگرد است.

یکی از اشتباهات رایج در حمل‌ونقل و انبارکردن انواع میلگرد استفاده از پوشش‌های نایلونی است. گاهی اوقات همین پوشش نایلونی سبب افزایش احتمال زنگ زدگی می‌شود. به همین دلیل دقت کنید که اگر می‌خواهید برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن از پوششی استفاده کنید، از پوشش‌های مناسب مانند برزنتی کمک بگیرید؛ قیمت میلگرد شاهین بناب، به عنوان یکی از مقاطعی که می توانید آن را با نرخ مناسب تهیه کنید، در آهن آنلاین موجود است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل شما را با میلگرد کلاف و نکات مربوط به آن آشنا کنیم. امیدواریم این مطالب مورد استفاده قرار گرفته باشد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.