آهن آنلاین
پروفیل استیل؛ مقطعی پرکاربرد در صنعت ساختمان

پروفیل استیل؛ مقطعی پرکاربرد در صنعت ساختمان

یک‌شنبه 11 آبان 1393
زمان مطالعه: 7 دقیقه

پروفیل یکی از پرکاربردترین مقاطع آهنی و فولادی است که در صنایع مختلفی مثل ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارد. پروفیل‌ها از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. پروفیل استیل یکی از انواع این مقاطع است که در این مقاله قصد داریم تا آن را زیر ذره‌بین قرار دهیم و به بررسی جزئیات آن بپردازیم.

پروفیل استیل از مقاطع پرکاربرد صنعت ساختمان‌سازی است که از ورق استیل با استفاده از دستگاه اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک تولید می‌شود.

پروفیل استیل چیست؟

بیشترین مورد استفاده‌ پروفیل استیل، اتصال قطعات به یکدیگر خصوصا در قسمت‌های ساده مثل درها و پنجره‌ها است. این مقطع فولادی از آلیاژی بر پایه‌ آهن تشکیل شده است و کمتر از ۰/۲ کربن دارد. عنصر دیگری که در آلیاژ این پروفیل به کار رفته، کروم است که نقش کلیدی و مهمی در میزان زنگ‌نزن بودن پروفیل خواهد داشت. پروفیل‌های استیل در اندازه‌ها، ضخامت‌ها و اشکال مختلفی تولید می‌شوند و همین عوامل، باعث ایجاد تفاوت در قیمت پروفیل استیل می‌شوند.
از ویژگی‌های مهم پروفیل‌ استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی
  • طول عمر مطلوب نسبت به هزینه
  • ظاهری جذاب
  • قابلیت بازیافت
برای تولید این نوع پروفیل، ورق‌های استیل توسط دستگاه رول بازکن، باز می‌شوند و در ابعادی معلوم برش می‌خورند. بعد از این مراحل طی فرآیند نورد سرد با دستگاه‌های نیمه‌اتوماتیک و اتوماتیک تبدیل به پروفیل استیل می‌شوند. این محصول سطح مقطع یکسانی دارد و در واقع جزئی از گروه محصولات استلنس استیل است که شکلی ثابت و اندازه‌ای متفاوت از یکدیگر دارند.

انواع پروفیل استیل از نظر ظاهر و کاربرد

همان‌طور که اشاره کردیم، موارد استفاده از این نوع پروفیل بسیار گسترده است. این پروفیل با اینکه جزئی از پروفیل‌ها محسوب می‌شود که جنسی از استیل دارد، خود نیز انواع مختلفی دارد و به دو دسته‌ کلی تقسیم می‌شوند: باز و بسته

پروفیل استیل باز

پروفیل استیل‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، اضلاعی باز نسبت به هم دارند؛ مثل تسمه‌ها یا میلگردها که حتما تاکنون مشاهده کردید. پروفیل استیل باز در ضخامت‌های مختلف و در مقاطع U و Z تولید می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل استیل بسته

نوع بسته هم تعریفی مشابه با نوع باز دارد؛ تنها با این تفاوت که در این نوع پروفیل‌ها، اضلاع با یکدیگر زاویه‌های بسته تشکیل می‌دهند. این پروفیل هم درست مثل مورد قبلی در ضخامت‌ها و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شود. یکی از پرکاربردترین پروفیل‌های استیل هم به نام پروفیل قوطی در این دسته‌بندی جای می‌گیرد. به دلیل مصرف زیاد پروفیل قوطی توضیح مختصری درباره‌ آن به شما خواهیم داد:

قوطی استیل

نوعی از پروفیل استیل بسته وجود دارد که سطح مقطع آن به شکل دایره و یا مربع می‌باشد، به این نوع پروفیل، قوطی استیل گفته می‌شود. به دلیل استفاده و کاربرد زیاد این محصول، زمانی که اسم پروفیل برده می‌شود، اغلب منظور قوطی استیل است. اگر سطح مقطع دایره باشد محصول به دست آمده لوله خواهد بود.
در ضمن محصولات استیل از جمله، لوله استیل، میلگرد استیل، ورق استیل، نبشی استیل، پروفیل استیل، قوطی استیل، تسمه استیل و… بر اساس نوع شکل و کاربردشان نام‌گذاری شده‌اند، ولی جنس همه‌ آن‌ها از یک آلیاژ است و تفاوت را نحوه تولید هر کدام رقم می‌زند.

پروفیل استیل دکوراتیو

پروفیل استیل دکوراتیو را با نام پروفیل استیل نازک هم می‌شناسند. این نوع پروفیل‌ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی و همچنین ظاهر زیبایی که دارند، در صنعت ساختمان‌سازی و به‌خصوص دکوراسیون بسیار پرکاربرد هستند. این پروفیل که بر اساس استانداردهای جهانی تولید می‌شود، در فرآیند تولید تقریبا مشابه دیگر انواع است. قیمت پروفیل استیل دکوراتیو در مقادیر کم با واحد شاخه و در مقادیر زیاد با واحد وزن سنجیده می‌شود که به دلیل متغیر بودن قیمت ارز و نوسانات آن، قیمت ثابتی ندارد.

استانداردهای پروفیل استیل

پروفیل استیل هم درست مثل دیگر انواع پروفیل و دیگر مقاطع آهنی دارای استانداردهایی است که کیفیت آن را بتواند به درستی بسنجد. چندین استاندارد برای آن مطرح است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • پروفیل استیل ۲۰۱: پروفیل‌های استیل ۲۰۱ علاوه بر ضخامت کمی که دارند (۱ الی ۲ میلی‌متر) از خاصیت زنگ‌نزن بالایی برخوردارند و در برابر خوردگی هم می‌توانند از خود مقاومت نشان دهند
  • پروفیل استیل ۳۰۴: این نوع پروفیل در صنایع غذایی و لبنی و فرآورده‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرند و شامل فرم‌دهی و جوش‌پذیری قابل قبولی هستند. به همین خاطر در صنعت کاربردهای فراوانی دارد.
  • پروفیل استیل ۳۱۶: نوع استاندارد ۳۱۶ یکی دیگر از انواع این پروفیل‌هاست که در صنایع غذایی و تولیدات آب معدنی به وفور یافت می‌شوند و از کیفیت و مقاومت خوبی هم برخوردار هستند.
همه‌ پروفیل‌های استیلی که در این بخش ذکر شد، فرآیند تقریبا مشابهی را برای تولید در پیش می‌گیرند و همگی از یک آلیاژ هستند. چیزی که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، کاربرد و نحوه‌ استفاده‌ از آن‌هاست.
نمایی از پروفیل استیل

کاربردهای قوطی استیل در صنایع مختلف

از آنجا که بسیاری از افراد قوطی استیل را با نام پروفیل استیل می‌شناسند، کاربردهای قوطی استیل با پروفیل آن تفاوت چندانی ندارد و در این بخش به برخی از کاربردهای مهم این قطعه‌ فلزی اشاره خواهیم کرد:
  • ساختمان‌سازی
  • پروفیل‌های با مقطع کوچک و مربع یا مستطیل شکل در نرده‌ها و کنار‌ه‌ی راه‌پله
  • پروفیل‌های مربع و مستطیلی در صنعت خودروسازی
  • در ساخت چهارچوب درهای آهنی و انواع قالب‌های فلزی
  • دکوراسیون داخلی به دلیل زیبایی پروفیل‌ها
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • در ساخت اسکلت‌های فلزی و میز و صندلی
البته پروفیل‌های قوطی در ابعاد بزرگ‌تر به اسم پروفیل‌های صنعتی هم شناخته می‌شوند و این پروفیل‌های صنعتی هستند که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند، اما به دلیل اینکه نوعی از قوطی استیل محسوب می‌شوند، کاربردهای این دو را در کنار یکدیگر نام بردیم.
وایسی تایوان
کشور تایوان با دو کارخانه‌ بزرگ وایسی و یوسکو سهم زیادی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده است. می‌توان گفت بعد از چین، بیشترین میزان واردات ورق استیل از کشور تایوان صورت می‌گیرد. علاوه بر این نسبت به ورق‌های استیل چینی، کیفیت بیشتری هم دارند. ورق‌های استیل بگیر مثل ۴۳۰ و ورق‌های استیل نگیر مثل ۳۰۰ به غیر از کشورهای دیگر، از تایوان هم تامین می‌شود.
یوسکو (Yusco) تایوان
یوسکو شرکت دیگر موجود در این کشور است که ورق‌های استیل تولیدی توسط این کارخانه به بازار ایران عرضه می‌شود.
تسکو استیل (Tesco steel) کره جنوبی
کره‌ جنوبی یکی دیگر از کشورهای شرق آسیاست که به تولید ورق‌های استیل می‌پردازد و محصولات خود را به بازار ایران هم عرضه می‌کند. بیشتر تولیدات این کارخانه در گرید ۳۰۰ است و از لحاظ کیفیت ساخت بهتر از محصولات چینی و پشت سر محصولات تایوانی قرار دارد. کارخانه تسکو استیل کره جنوبی علاوه بر تولید ورق‌های استیل، انواع لوله و اتصالات و میلگرد استیل هم تولید می‌کند.
ویراج (Viraj) هند
کارخانه‌ ویراج هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات استنلس استیل در جهان است که در حدود ۳۰ سال پیش فعالیت خود را در این زمینه شروع کرده است. این کارخانه‌ بزرگ هندی علاوه بر ورق‌های استیل به تولید میلگرد، سیم، سیم جوش، فلنج، اتصال‌دهنده‌ها و غیره نیز می‌پردازد و در هرکدام نیز حرفی برای گفتن دارد. البته محصولات این کارخانه در بازار ایران به ندرت یافت می‌شود و در مقایسه با شرکت‌های آسیای شرقی، سهمی در بازار ایران ندارد.
البته باید به این نکته اشاره کرد که تولید پروفیل در ایران انجام می‌شود و کارخانه‌های زیادی در کشور به تولید این محصول می‌پردازند، اما ماده‌ی اولیه پروفیل‌های استیل که ورق استیل است، به شکل واراداتی به دست تولیدکنندگان داخلی می‌رسد. در ادامه‌ این بخش به کارخانه‌های تولید پروفیل در ایران اشاره خواهیم کرد:
  • شرکت جهان پروفیل پارس
  • شرکت نورد لوله یاران
  • شرکت لوله و پروفیل صابری
  • گروه صنعتی شرق تهران
  • صنایع فولاد هیربد زرندیه
  • کارخانجات نورد پروفیل ساوه
  • شرکت پروفیل نیکان اصفهان
  • صنایع نورد یزد
  • صدرا پروفیل تهران
  • پروفیل فولاد علویجه
  • سپنتا یزد
  • امید البرز
  • پروفیل یزد
  • پروفیل آریاوا

امیدواریم که به زودی در زمینه تولید ورق و پروفیل استیل در کشور ایران به خودکفایی برسیم.

جمع‌بندی

پروفیل‌ها به طور کلی در صنعت به میزان قابل توجهی استفاده می‌شوند و پروفیل‌های استیل به دلیل مزایا و ویژگی‌های خاصی که دارند نسبت به دیگر پروفیل‌ها از اهمیت بالاتری هم برخوردار هستند. به همین دلیل شناخت درست آن‌ها به استفاده بهتر منجر خواهد شد. سعی کردیم تا در این مقاله پروفیل‌های استیل را به صورت کامل معرفی کنیم و شما را با ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده قرار گرفته باشد و خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.