آهن آنلاین
شرایط بازار داخلی و بین‌المللی نشان از تداوم ثبات بازار دارد

شرایط بازار داخلی و بین‌المللی نشان از تداوم ثبات بازار دارد

چهارشنبه 14 تیر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت مقاطع فولادی مانند نرخ جهانی آهن و فولاد یا نرخ ارز، به این نتیجه می‌رسیم که احتمال ثباتی که اکنون بر بازار حاکم است، در روزهای آینده هم ادامه دارد. البته نباید فراموش کنیم که گاهی اوقات نوسان‌هایی که در بازار آهن یا نرخ ارز اتفاق می‌افتد، به دور از انتظار هستند و بخاطر وقایع غیرمنتظره یا تعیین نرخ‌های دستوری ایجاد می‌شوند. خریداران استراتژی‌هایشان را برمبنای ثبات بازار چیده‌اند، اما معاملات را با احتیاط انجام می‌دهند تا در صورت ایجاد نوسان‌های احتمالی، ضرر زیادی متحمل نشوند.

خلاصه‌ایی از اخبار اقتصادی ایران و جهان

  • کدال عنوان کرد: نماد‌های معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان (والماس ۱)، شرکت صنعت‌روی‌زنگان (زنگان ۱) و شرکت پتروشیمی اصفهان (شصف‌ها ) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۷، در پایان معاملات امروز متوقف می‌شوند.
  • امروز شاهد روند صعودی در بازار سرمایه هستیم و شاخص کل بورس با بیش از ۱۸ هزار واحد صعود دوباره وارد کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شد
  • ایران امروز در جلسه امروز سازمان شانگهای در هند، به صورت رسمی به عنوان عضو این سازمان اعلام شد.
  • مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران عنوان کرد: باتوجه به جلسات و موافقت وزیر نیرو، در صورتیکه مصرف برق صنایع خارج از دیماند قراردادی آنها باشد، قادر خواهند بود از مصرف آزادانه برق در نیمه‌شب بهره‌مند شوند و بدون اعمال هیچ جریمه‌ای پرداخت کنند؛ بنابراین از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح هیچ محدودیتی وجود ندارد.

بررسی روند قیمت محصولات فولادی در ۱۳ و ۱۴ تیرماه

پرنوسان‌ترین بازار این روزها، ورق سیاه است. در نمودارهای این محصولات هم روندهای صعودی دیده می‌شود و هم نزولی، البته تعدادی از محصولات هم ثابت هستند. به عنوان مثال یکی از بیشترین افزایش قیمت‌های ۱۳ تیر به ورق سیاه 6 فولاد مبارکه 1250  رول بود که از ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان به ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. این بیشترین قیمت این محصول در یک ماه اخیر است. از کاهشی‌ترین ورق سیاه‌های بازار هم می‌توان به محصول سایز 25 فولاد درخشان   6000*1250 اشاره کرد که با ۴.۶ درصد کاهش از نزدیکی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان به کم‌تر از ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. البته این اولین نوسانی است که این محصول از ۱۱ خرداد تاکنون تجربه کرده است!

برخلاف هیجانات بازار ورق سیاه، در نرخ‌های ورق‌های گالوانیزه هیچ تغییری مشاهده نمی‌شود. آخرین نوسان‌های این بازار مربوط به ۶ یا ۷ تیر است و بعد از آن، نرخ اکثر محصولات ثابت باقی مانده.  

بازار تیرآهن این روزها در ثبات به سر می‌برند. تنها برندی که نوسان قیمت تجربه می‌کند، ذوب آهن اصفهان است. البته قیمت کارخانه محصولات این برند هم در ۱۳ تیر نوسانی نداشت و تغییرات حدود یک درصدی که در جدول مشاهده می‌شود، به نرخ تولیدات این برند در بنگاه‌های تهران و اصفهان برمی‌گردد.

بازار پروفیل در روزهای اخیر در ثبات کامل قرار دارد. البته بعضی از محصولات این بازار تا چند روز قبل، نزول پلکانی را تجربه کردند. به عنوان مثال قیمت پروفیل  30*30  با ضخامت 2.5  اصفهان، در اواخر هفته اول تیر نزدیک به ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان بود، اما تا ۱۲ تیر به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و تا ۱۴ تیر هم در همین نرخ باقی ماند. محصولات تهران، کمی زودتر به ثبات رسیدند. به عنوان مثال  قیمت پروفیل 60*60  با ضخامت 2 از ابتدا تا ۷ تیر از ۳۳ هزار تومان به ۳۲ هزار و ۵۰۰ رسید و سپس در همین نرخ باقی ماند.

 

نوسانات قیمت پروفیل 30*30 اصفهان ضخامت 2.5 - 14 تیر 1402
نوسانات قیمت پروفیل 30*30 اصفهان ضخامت 2.5 - 14 تیر 1402

 

قیمت میلگردها در بازار روزهای اخیر، اغلب ثابت هستند. اما در ۱۳ تیر تعدادی از برندها چون ظفر بناب، شاهین بناب، ابرکوه و پرشین فولاد به همراه تعدادی از محصولات ذوب آهن، افزایش قیمت بین ۰.۴ تا ۳.۶ درصد را تجربه کردند. البته اکثر میلگردها در ۱۳ تیرماه، ثبات قیمت داشتند. به عنوان مثال مقاطع فولادی برند میانه از ۱۰ تیر هیچ نوسانی را تجربه نکرده‌اند یا محصولات آذر فولاد امین از ۱۰ تیر تاکنون تنها نوسانی ۱۵۰ تومانی را تجربه کرده‌اند.

بازار نبشی که در خردادماه و روزهای اول تیرماه، از آرام‌ترین بخش‌های بازار فولاد بود، روزهای تقریبا پرهیجانی را تجربه می‌کند. تعداد قابل توجهی از محصولات روند افزایشی دارند و حتی تا ۱۱ درصد هم رشد را تجربه کرده‌اند. رشد ۱۱.۶ درصدی بازار نبشی مربوط به محصول 5*50*50 شکفته است که از ۲۳ هزار و ۶۰۰ به ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. بیشترین افت قیمت بازار هم مربوط به نبشی  ضخامت 3  * 40*40  نستا است که با ۴.۷ درصد کاهش، از ۲۵ هزار و ۴۰۰ به ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

بسیاری از ناودانی‌های بازار در ۱۳ تیر، روند ثابت داشتند و محصولات نزولی هم تنها ۰.۴ درصد کاهش را تجربه کردند. تنها نوسان عجیب قیمت ناودانی در این روز، قیمت محصول سایز 5  اسپیرال صنایع فولاد کوهپایه بود که با ۸.۴ درصد افزایش، از ۲۳ هزار و ۹۰۰ به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. البته این روند افزایشی، اصلاح سقوطی بود که در ۱۲ تیرماه اتفاق افتاد. نرخ این ناودانی در ۱۴ تیرماه، بدون نوسان باقی ماند.

قیمت ناودانی صنایع فولاد کوهپایه - 14 تیر 1402

سایز

قیمت

5

259640

6

24580

قیمت لوله داربست، لوله مانیسمان، لوله گوشتدار و لوله گالوانیزه در ۱۳ و ۱۴ تیر هیچ تغییری نداشته است. بازار لوله همیشه از کم‌نوسان‌ترین بخش‌های بازار فولاد است و رونق آن به رونق ساخت و ساز و سایر صنایع وابسته بستگی دارد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.