آهن آنلاین
کمانش(buckling)

کمانش(buckling)

دوشنبه 12 خرداد 1393
زمان مطالعه: 3 دقیقه

کمانش (Buckling) یک واکنش مکانیکی مهم در مهندسی سازه است که اعضای تحت‌ فشار نظیر تیرها و ستون‌ها از خود بروز می‌دهند. درواقع، این واکنش زمانی اتفاق می‌افتد که تنش‌های وارده به اعضای سازه از میزان مقاومتشان بیشتر باشد. به‌طورکلی، مفهوم کمانش در پروژ‌ه‌های عمرانی و علم مقاومت اهمیت زیادی دارد. اعضای تحت فشار یک سازه، پیش از رسیدن به حداکثر مقاومت فشاری و در حقیقت پیش از شکست تحت اثر تنش تسلیم فشاری، تحت اثر پدیده کمانش دچار شکست خواهند گردید. هرچه ستون بلندتر و سطح مقطع کوچکتری داشته باشد(ستون لاغر)، زودتر تحت اثر پدیده کمانش تسلیم می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با اصطلاح کمانش و انواع آن با ما تا پایان همراه باشید. در ادامه هر آنچه که لازم است درباره کمانش بدانید را بیان کرده‌ایم.

کمانش چیست؟

کمانش بیانگر رفتار اعضای تحت فشار سازه مانند دیوار برشی، مهاربند، ستون‌ها و... است. این اعضای تحت ‌فشار قبل از آن‌که به بالاترین سطح از مقاومت فشاری خود برسند، به دلیل واکنش کمانش با شکست مواجه می‌شوند. به بیان ساده، کمانش به رویدادی اشاره دارد که طی آن رفتار یک سازه تحت ‌فشار نیروهای محوری مشخص می‌شود. بنابراین، با استفاده از پدیده کمانش می‌توان متوجه سطح مقاومت اعضای مختلف سازه مانند تیرها و ستون‌ها در برابر بارهای فشاری محوری شد. چنانچه سازه در کمانش تاب نیاورد، احتمال شکست و تخریب آن وجود دارد.

 

کمانش در سازه
کمانش در سازه

 

انواع کمانش

پدیده کمانش در ستون‌ها و تیرها به سه حالت جانبی، موضعی و واپیچشی اتفاق می‌افتد. کمانش ستون در حالت جانبی باعث خمیدگی نمی‌شود و تنها سطح مقطع آن در محور شروع می‌چرخد. کمانش موضعی نیز ناشی از خم شدن توسط نیروی فشاری است. در این حالت، علاوه برخمیدگی احتمال جابه‌جایی سطح مقطع نیز وجود دارد. در صورتی که این دو نوع کمانش با یکدیگر رخ دهند، از آن با عنوان کمانش واپیچشی یاد می‌کنند.

کمانش تیرآهن چگونه رخ می دهد؟

کمانش تیرآهن به علت اعمال بار اضافی بر روی آن اتفاق می‌افتد. زمانی که نیروهای وارده بر تیرآهن از حد مقاومت آن بیشتر باشد، کمانش رخ می‌دهد. اصولا، تیرآهن‌ها در سازه‌های مختلف به عنوان ستون مورد استفاده قرار می‌گیرند و همواره فشار زیادی را تحمل می‌کنند. در کل، بزرگتر بودن طول تیرآهن نسبت به ابعاد مقطع آن باعث می‌شود، باریک در نظر گرفته شود و حتی با بار کم نیز آسیب ببیند. از سایر دلایل کمانش تیرآهن می‌توان به بارگذاری با وزن سنگین، اعمال نیرو در وسط، وضعیت محیطی نامناسب و کم بودن مقاومت آن اشاره کرد. با وجود هریک از این موارد، احتمال آغاز کمانش و تغییر شکل تیرآهن وجود دارد. در صورتیکه قصد دارید از قیمت روز تیرآهن مطلع شوید، کافیست به لیست قیمت صفحه فوق مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

عوامل موثر بر کمانش چیست؟

طول عضو سازه، بارگذاری محوری عضو سازه، محدودیت‌های انتهایی عضو سازه و غیره

برای جلوگیری از کمانش موضعی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

می بایست نسبت عرض(پهنا) به ضخامت در مقاطع تیرها و ستون‌های فولادی را رعایت کرد تا از کمانش موضعی جلوگیری کرد.

میزان Buckling یا کمانش تیرها و ستون ها چگونه محاسبه می شود؟

معمولا با توجه به نیروی فشاری محوری، میزان کمانش تیرها و ستون ها محاسبه می شود.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.